Vai dārgāk pirktas biļetes nozīmē drošību? Kāda ir savienoto reisu procedūra? Kā mainās lidmašīnas biļešu cenas? Uz šiem un vēl citiem bieži uzdotiem, bet reti pilnībā atbildētiem jautājumiem atbild tūrisma aģentūras "Latvia Tours" direktore Ieva Keiša.
Kā pārbaudīt nopirkto aviobiļeti?
Lai pārbaudītu aviobiļešu datus, var izmantot vietnes www.checkmytrip.com vai www.viewtrip.com. To, kurā no šīm divām vietnēm jūsu rezervācija ir redzama, iespējams uzzināt no elektroniskās biļetes, kas saņemta no ceļojumu konsultanta vai rezervēšanas portāla.
Norādot rezervācijas numuru un pasažiera uzvārdu šajās vietnēs, būs pieejama visa informācija par ceļojumu. Biļetes numurs nozīmēs ne tikai to, ka ir veikta rezervācija, bet arī to, ka biļete jau ir izsniegta.
Vai dārgāk nozīmē drošāk?
Pirms iegādāties aviobiļeti, ir svarīgi izvērtēt un skaidri noteikt, kāda veida un tarifu aviobiļetes izvēlēties. Ne vienmēr lētas biļetes nozīmē lētu ceļošanu, neparedzētu apstākļu dēļ iepriekš iegādātā lētā aviobiļete var izrādīties neērta un pat neizdevīga. Jāpievērš uzmanība aviobiļešu veidiem un pakalpojumiem, kuri ir iekļauti attiecīgajos tarifos.
Vislētākās jeb ekonomiskās klases biļetes, kuru maiņas vai anulācijas gadījumā samaksātā nauda nav atgūstama un nododamā bagāža nav iekļauta. Ekonomiskās klases biļetes, kuras iespējams mainīt un nodot, nezaudējot iemaksāto naudu, un kurās ir iekļauti pieprasītākie pakalpojumi par izdevīgāku cenu, nekā tos iegādājoties atsevišķi. Vai biznesa klases biļetes, kuras paredz papildu ērtības un papildus bezmaksas pakalpojumu pieejamību. Ļoti bieži iegādāties ekonomiskās klases biļeti ar elastīgiem noteikumiem un iekļauto nododamo bagāžu ir finansiāli izdevīgāk, nekā nopirkt lētāko – nemaināmo un neatgriežamo, ekonomiskās klases biļeti, kurai nododamā bagāža jāiegādājas atsevišķi. Pareiza aviobiļetes tarifa izvēle padarīs ceļošanu ērtāku un bezrūpīgāku, uzsver Ieva Keiša.
Vai savienotie lidojumi jāveic noteiktā secībā?
Izņēmums var būt tikai kavēšanās tranzīta lidostā avioreisa kavēšanās rezultātā. "Šajā gadījumā lidsabiedrība pārizdos aviobiļeti un jūs nogādās galamērķī. Atsevišķos gadījumos lidsabiedrības ļauj sākt lidojumu citādā secībā, taču uz to nevajadzētu vieglprātīgi paļauties," skaidro Ieva Keiša, uzsverot, ka informāciju par šādu iespēju vienmēr ieteicams savlaicīgi pārbaudīt.
"Tāpat svarīgi atzīmēt, ka, izmantojot lidojumam divas atsevišķas aviobiļetes, lidsabiedrības jebkādu kavēšanos vai citu apstākļu dēļ savstarpēji nav atbildīgas viena par otras lidojumiem."
Vai iespējams mainīt aviobiļešu informāciju?
Aviobiļešu maiņas un atcelšanas noteikumi ir skaidri definēti biļetes iegādes procesā. Šos ierobežojumus ir noteikušas lidsabiedrības un tūrisma aģentūras tos nevar mainīt.
Vārds un uzvārds ir nepieciešami dati, kas tiek precizēti jau rezervēšanas posmā. Ievadītā pasažiera vārdā un uzvārdā ir pieļaujamas ne vairāk kā trīs kļūdas, kas nemaina vārda un uzvārda būtību. Šajā gadījumā pirmajam uzvārda burtam jābūt pareizam. Jāņem vērā, ka ir lidsabiedrības, kuras nepieļauj kļūdas, un datu korekcija ir par atsevišķu maksu vai pat jāiegādājas jauna biļete. Lai izvairītos no problēmām ar reģistrāciju, vienmēr jāpārbauda vārds un uzvārds, kas tiek ierakstīts ceļojuma dokumentā. Tāpat ļoti bieži nav iespējams rezervēt aviobiļeti un pārrakstīt to uz kādas citas personas vārda, jo liela daļa lidsabiedrību šādu pakalpojumu nepiedāvā pat par atsevišķu samaksu. Tādēļ ieteicams rūpīgi iepazīties ar aviobiļetes iegādes noteikumiem pirms rezervācijas.
Kā mainās aviobiļešu cenas?
Kā rāda prakse, jo savlaicīgāk iegādāsieties aviobiļeti, jo mazāk par to samaksāsiet. Aviobiļešu cenas nav fiksētas un ir atkarīgas no daudziem faktoriem, piemēram, jo vairāk reiss ir izpārdots, jo biļetes cena ir dārgāka. Saprotams, ka lētākās aviobiļetes tiek pārdotas pirmās. Visdārgākās cenas parasti ir lidojumiem atvaļinājumu un svētku laikā, skolēnu brīvlaikos, tāpēc šiem periodiem aviobiļetes ieteicams gādāt savlaicīgi – jau vairākus mēnešus pirms ceļojuma. Kamēr rezervācija nav veikta, cenu līmenis var būtiski mainīties jebkurā brīdī. Piemēram, kāds ceļotājs vai ceļojumu konsultants vienā no pasaules malām ir rezervējis lidojumu trīs cilvēkiem maršrutā Parīze-Rīga ar lidsabiedrību X. Tajā brīdī visās rezervēšanas sistēmās aviobiļetes cena konkrētajam maršrutam ar lidsabiedrību X pieaugs. Tāpat iespējama arī pretēja situācija, gadījumā, kad kāds anulē rezervāciju un konkrētajā brīdī brīvo vietu skaits palielinās, visās sistēmās parādīsies zemāko tarifu piedāvājums. Šī kārtība ir ļoti dinamiska un neprognozējama.
Kāpēc cena rezervācijai ir mainījusies, ja biļete jau ir rezervēta?
Aviobiļetes cena rezervācijā var mainīties saskaņā ar izmaiņām lidsabiedrības biļešu pārdošanas noteikumos, cenu politikā un atkarībā no valūtas kursa svārstībām biļetes drukāšanas dienā. Lidsabiedrībām ir tiesības mainīt biļešu izpirkšanas nosacījumus un cenu, kamēr biļete nav izpirkta, pat ja rezervācija joprojām ir derīga. Šīs izmaiņas atrodas ārpus starpnieku ietekmes, skaidro Ieva Keiša.
"Piemēram, pirms izdrukāt rezervēto aviobiļeti, ceļojumu konsultantam ir nepieciešams pievienot cenu no jauna, jo tā tiek piesaistīta un ir derīga tikai esošās dienas un dažos gadījumos pat tikai dažu stundu ietvaros. Tieši tāpēc nav iespējams izvairīties no šādiem gadījumiem. Jo savlaicīgāka rezervācija, jo lielāka iespēja saglabāt sākotnējo aviobiļetes cenu piedāvājumu," teic Keiša.
Kas ir virsrezervācijas un "No Show" noteikumi?
Viesnīcas bieži apzināti pieņem vairāk pasūtījumu, nekā reāli spēj apkalpot. Tas nozīmē, ka viena viesnīcas istaba var tikt pārdota vairākas reizes, paļaujoties, ka kāds no klientiem atteiks rezervāciju vai neieradīsies. Ja sagadīšanās pēc visi pasūtījumi tiek apstiprināti, tad jautājums tiek risināts, viesus izmitinot citās viesnīcās.
Šādu praksi dēvē par virsrezervāciju. "Šādās situācijās ir būtiska ceļojumu konsultanta loma. Brīdī, kad viesnīca jums atsaka rezervāciju, aicinām nekavējoties sazvanīties ar jūsu ceļojuma konsultantu, lai būtu iespēja operatīvi uzsākt problēmas risināšanas procesu, un, kas būtiski, rastu iespēju laicīgi pieprasīt kompensāciju no viesnīcas," iesaka Ieva Keiša.
Ja ceļojuma laikā gadās neparedzēti apstākļi, kas liedz laikus ierasties un reģistrēties rezervētajā viesnīcā, jāņem vērā, ka arī viesnīcu politikā ir "no show" jeb neierašanās noteikumi, kas paredz – ceļotāja "no show" jeb neierašanās gadījumos rezervētajos datumos viesnīcai ir tiesības anulēt šo rezervāciju un ieturēt pilnu samaksu par visu periodu. Šo situāciju gan iespējams novērst, iepriekš brīdinot viesnīcu.