Pirmkārt, šādi paziņojumi par lētām biļetēm, jāizmanto uzreiz, ja esat nobrieduši braucienam, jo lētās biļetes parasti pieejamas vien dažas stundas, iesaka Džeks Šeldons, kas pārsvarā palīdz atrast lētos lidojumus no Lielbritānijas un Īrijas, bet viņa bizness bāzēts Ukrainas galvaspilsētā Kijevā.
Viņš izmanto speciālu datorprogrammu, kas pārbauda visu pieejamo aviobiļešu cenas un brīdina, kad cenas tām ir īpaši zemas, parasti tas notiek brīdī, kad aviokompānija paziņojusi par īpašu cenu piedāvājumu vai atlaidēm, kā arī brīžos, kad parādās "kļūdas cena" (mistake fare). Šādi iespējams atrast biļetes, kas ir pat par 99 procentiem lētākas, nekā ierasts, piemēram, aizlidot no Londonas uz Ņujorku un atpakaļ par 99 eiro, uz Maroku par 40 eiro vai uz Āziju par 120 eiro. Tie ir tikai daži piemēri, bet svarīgi saprast, kā tad šis biļešu meklēšanas mehānisms darbojas, lai to izmantotu arī katrs ceļotājs pats.
Kas ir "kļūdas cena"?
Kļūdas cenas ir tad, kad atrodas piedāvājumi pat par 99 procentus lētākām cenām nekā ierasts.
Lai šādus piedāvājumus atrastu, jāskatās un jāpārbauda visu aviokompāniju piedāvājumi visu laiku. Protams, var arī paveikties un "uzdurties" lētām biļetēm. Daudzi pieredzējuši lēto ceļojumu "mednieki" sāk savu dienu, pie kafijas pārskatot lielo aviokompāniju piedāvājumus. Tas bieži atmaksājas.
"Aviobiļešu cenas ir neprātīgi kompleksa un sarežģīta lieta," skaidro Šeldons. "Teiksim, ja es esmu aviokompānija un uzlieku cenu, tad pēc tam tā tiek ievietota datubāzē un, iespējams, arī vēl kādā sistēmā, kas "baro" tiešsaistes ceļojumu aģentus un partneraviosabiedrības. Tā nu ar katru jaunu sistēmu un cenu veidojošu komponenti, rodas lielāka kļūdas iespējamība, bet katra kļūda, piemēram, valūtas konvertācijā vai lidostas nodokļu ievadē, vai vienkārši manuāla neuzmanība var radīt problēmas sistēmā, kas ir pasaules aviobiļešu tirgus. Un te rodas atlaides, kas dod iespēju ceļotājiem tikt pie ļoti lētām biļetēm," saka Šeldons.
Parasti, arī par ļoti lētu cenu nopirktas "kļūdas" biļetes, kļūst par derīgu ceļošanas dokumentu, un tikai retos gadījumos aviokompānijas šādas biļetes anulē, protams, par to paziņojot pasažieriem. Tomēr par šādu rīcību var sūdzēties patērētāju aizsardzības organizācijām, tādēļ tā nav ierasta prakse.
Šeldons stāsta, ka nesen atradis "kļūdas cenu" visām "Air Canada" biļetēm lidojumiem no Lielbritānijas. "Ziņojām saviem klientiem, ka pieejamas biļetes uz Losandželosu par 200 eiro, bet uz Toronto par aptuveni 180 eiro. Un viņi varēja lidot par šo cenu."
Tomēr te arī jāpiebilst, ka, ja "kļūdas cena" ir pavisam absurda (piemēram, biļetes no Frankfurtes uz Sidneju pieejamas par 2 eiro), tad gan aviokompānija, visticamāk, biļetes atcels un atmaksās naudu.
"Tas ir liels trieciens aviokompānijas tēlam, ja biļetes tiek anulētas, tāpēc viņiem ļoti nopietni jādomā par šādu lēmumu. Tāpēc, ja cena ir, piemēram, uz pusi lētāka, nekā parasti, biļetes būs izmantojamas," saka speciālists.
Vēl viens ieteikums – ja ieraugāt lielisku "kļūdas cenu", visdrošāk biļetes ir iegādāties tieši, caur aviokompānijas mājaslapu, nevis biļešu pirkšanas vietnēm. Tā jūs arī nepārmaksāsiet, un, ja būs nepieciešamas izmaiņas lidojumā vai datos par ceļotājiem, tās būs vieglāk noorganizēt.
Izpārdošanu vilinājums un slepenie piedāvājumi
Šķiet, ka dažām aviokompānijām izpārdošana ir visu gadu, citas tās izsludina noteiktā laikā un, skaļi reklamējot. Tomēr ņemiet vērā, ka parasti labākie piedāvājumi būs atrodami janvārī un septembrī aviokompāniju mājaslapās, turklāt tur nereti tiek "izmestas" ļoti lētas biļetes bez īpaša brīdinājuma un reklāmas – tā saucamās, spontānās izpārdošanas (flash sale), ko pamanīs tie ceļotgribētāji, kas aktīvi vaktē biļešu cenas.
"Aviokompānijām ir plāni, par to, cik biļešu uz konkrēto reisu viņi pārdos. Ja viņi konkrētā brīdī nav sasnieguši ieplānoto pārdoto biļešu daudzumu, kādā brīdī viņi sarīkos spontānu izpārdošanu, lai izpildītu plānu," raksta "Telegraph".
Savukārt Šeldonam, kas jau ilgāku laiku analizē aviobiļešu cenas, ir zināms, kad vajadzētu būt īstai izpārdošanai, bet kad tā ir tikai aviokompānijas publicitātes triks. Par to var pārliecināties, tikai zinot aviobiļešu ikdienas cenas.
Kā zināt, ka cena tiešām ir labākā?
Ieraugot lētās biļetes, ieteicams painteresēties, kura aviokompānija nodrošina lidojumu. Ja tas nav starpkontinentālais reiss, tad nelielas neērtības par tiešām labu cenu, iespējams, nešķitīs nekas īpašs, un biļetes jāpērk tik nost. Savukārt, ja paredzēts tāls brauciens uz ASV, Āziju, Āfriku, Austrāliju vai kādu tikpat tālu galamērķi, noteikti pievērsiet uzmanību arī biļetes cenā iekļautajiem servisa pakalpojumiem, kā arī lidostām, uz kurām aviokompānija lido. Sēdēšana saspiestam ar, kā saka, "kājām, aizāķētām aiz ausīm", astoņas stundas vai pārsēšanās trīs reizes ar ilgu gaidīšanas laiku, kas jāpavada lidostā, tāpat arī iztikšana bez maltītes lidojumā – tas viss var radīt ne vien diskomfortu, bet arī pamatīgi nogurdināt un bojāt iespējamo atpūtu. Tāpēc vērts vienmēr palūkot, vai kāda cita aviokompānija par nedaudz lielāku summu nepiedāvā daudz augstāku komforta līmeni. Tā ietaupīsiet dienu, ko pēc smagā lidojuma citādi pavadītu guļot vai aklimatizējoties.
Tāpat, ja esat atraduši internetā kādu, jūsuprāt, izdevīgu ceļojuma piedāvājumu, vienmēr pārbaudiet, kas ir pakalpojuma sniedzējs, vai tāds eksistē un vai tas nav sludinājums, lai izkrāptu jūsu datus, nemaz neplānojot sniegt ceļošanas pakalpojumus.
Tomēr, ja viss ir kārtībā un cena ir laba, nekavējieties iegādāties biļetes, jo parasti tiešām izdevīgi piedāvājumi pieejami vien dažas dienas vai pat stundas, līdz aviokompānija ir pārdevusi biļetes, ko ieplānojusi, un atkal paceļ cenas, atlikušajām biļetēm.