Delfi foto misc. - 64242
Foto: EPA/Scanpix/LETA

Ceturtdien, 28. martā, zemo cenu lidsabiedrība "WOW Air" nāca klajā ar paziņojumu, ka finansiālu problēmu dēļ pārtraukti visi lidojumi, pievienojoties pēdējos gados bankrotējušo aviokompāniju virknei, tostarp "Primera Air", "Air Berlin", "Monarch Airlines". Kāpēc zemo cenu aviokompāniju neveiksmju skaits turpina augt un kāda ir situācija nozarē, centās noskaidrot "Tūrisma Gids".

Biedrības "Latvijas Aviācijas asociācija" valdes loceklis Artūrs Kokars "Tūrisma Gidam" atklāj, ka aviopārvadājumu tirgus pasaulē un arī Eiropā vēl nekad nav atradies tik intensīvas konkurences apstākļos. "Pirmie, kas izmainīja aviācijas tirgu astoņdesmitajos, bija zemo cenu pārvadātāji. Eiropā šobrīd pazīstamākie ir "Ryanair", "EasyJet", "Wizzair". Šo biznesa modeli pirmo reizi ASV tirgū prezentēja "Southwest Airlines" jau 1973. gadā. Šāda veida kompāniju ienākšana ir neatgriezeniski izmainījusi aviopārvadājumu tirgu. Lai izdzīvotu, aviokompānijas ir spiestas regulāri optimizēt savas izmaksas un loģistikas risinājumus. Tās kompānijas, kuras to iepriekš neizdarīja, pazuda no tirgus vai arī tiek tieši vai netieši subsidētas," skaidro Kokars.

"Šobrīd, aviopārvadājumu tirgus piedzīvo vēsturiski ilgāko izaugsmes ciklu, kas kādu laiku tika stimulēts arī ar zemo degvielas cenu. Pārvadājumu tirgus aug, bet aviobiļešu cenas jau teju visiem aviopārvadātājiem ir salīdzinoši līdzīgas un zemas. Modernās tehnoloģijas pasažieriem dod iespēju izvēlēties lētāko un optimālāko risinājumu pa tiešo, bez starpnieku ieteikumiem. Tā kā zemo cenu tirgus reģionālajās lidostās jau ir piesātināts, zemo cenu pārvadātāji konkurē jau primārajos (HUB) maršrutos, kur vairs nevar izdzīvot pilnīgi zemo cenu modeļi, tā arī pilna servisa kompānijas ir spiestas pielāgoties konkurences apstākļiem," tā Kokars.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!