Ceturtdien, 28. martā, zemo cenu lidsabiedrība "WOW Air" nāca klajā ar paziņojumu, ka finansiālu problēmu dēļ pārtraukti visi lidojumi, pievienojoties pēdējos gados bankrotējušo aviokompāniju virknei, tostarp "Primera Air", "Air Berlin", "Monarch Airlines". Kāpēc zemo cenu aviokompāniju neveiksmju skaits turpina augt un kāda ir situācija nozarē, centās noskaidrot "Tūrisma Gids".
Biedrības "Latvijas Aviācijas asociācija" valdes loceklis Artūrs Kokars "Tūrisma Gidam" atklāj, ka aviopārvadājumu tirgus pasaulē un arī Eiropā vēl nekad nav atradies tik intensīvas konkurences apstākļos. "Pirmie, kas izmainīja aviācijas tirgu astoņdesmitajos, bija zemo cenu pārvadātāji. Eiropā šobrīd pazīstamākie ir "Ryanair", "EasyJet", "Wizzair". Šo biznesa modeli pirmo reizi ASV tirgū prezentēja "Southwest Airlines" jau 1973. gadā. Šāda veida kompāniju ienākšana ir neatgriezeniski izmainījusi aviopārvadājumu tirgu. Lai izdzīvotu, aviokompānijas ir spiestas regulāri optimizēt savas izmaksas un loģistikas risinājumus. Tās kompānijas, kuras to iepriekš neizdarīja, pazuda no tirgus vai arī tiek tieši vai netieši subsidētas," skaidro Kokars.
"Šobrīd, aviopārvadājumu tirgus piedzīvo vēsturiski ilgāko izaugsmes ciklu, kas kādu laiku tika stimulēts arī ar zemo degvielas cenu. Pārvadājumu tirgus aug, bet aviobiļešu cenas jau teju visiem aviopārvadātājiem ir salīdzinoši līdzīgas un zemas. Modernās tehnoloģijas pasažieriem dod iespēju izvēlēties lētāko un optimālāko risinājumu pa tiešo, bez starpnieku ieteikumiem. Tā kā zemo cenu tirgus reģionālajās lidostās jau ir piesātināts, zemo cenu pārvadātāji konkurē jau primārajos (HUB) maršrutos, kur vairs nevar izdzīvot pilnīgi zemo cenu modeļi, tā arī pilna servisa kompānijas ir spiestas pielāgoties konkurences apstākļiem," tā Kokars.
"WOW air", "Primera Air", arī "Air Berlin" un "Monarch Airlines" neveiksmes, galvenokārt, ir saistītas ar neiespējamību īstermiņā pārfinansēt savu negatīvo naudas plūsmu, atklāj Kokars. "Šīs kompānijas iesaistījās riskantos pārvadājumu projektos, tika iekavētas gaisa kuģu piegādes vai arī tās nespēja konkurēt ar esošajiem tirgus dalībniekiem. Jebkurā gadījumā kopumā aviopārvadājumu nozarē ir stabila izaugsme, bet šis bizness ir ar augstu riska pakāpi un salīdzinoši zemu ienesīgumu, kas lielai daļai aviosabiedrību apgrūtina kapitāla piesaisti flotes regulārai modernizācijai, kas tiešā veidā ietekmē izmaksu efektivitāti," rezumē biedrības "Latvijas Aviācijas asociācija" valdes loceklis.
Islandiešu aviācijas eksperts un žurnālists Kristjans Sigurjonsons sarunā ar "Tūrisma Gids" pastāstīja, ka Islandes premjerministre Johanna Sigurdardotira ir izteikusies, ka aviosabiedrība "WOW air" jau pēdējos mēnešus izmisīgi centusies glābt savu biznesu, bet tas nav izdevies. "Viņa (Johanna Sigurdardotira) arī atzina, ka šīs aviokompānijas aiziešana atstās īslaicīgu iespaidu uz Islandes tūrisma industriju."
Jautāts, kas varētu aizpildīt tukšu palikušo biznesa nišu, viņš min otru Islandes aviosabiedrību "Icelandair", bet piebilst arī, ka šīs kompānijas flotē ir Boeing 737 MAX lidmašīnas, kas pēc "Ethiopian Airlines" katastrofas Eiropā vairs nedrīkst lidot, un tādēļ šai kompānijai varētu būt grūti izpildīt plānu pārņemt "WOW" biznesa daļu. "Izskatās, ka viņi nespēs aizpildīt tukšumu, ko atstāj "WOW", bet viņi noteikti mēģinās," saka Sigurjonsons.
Uz jautājumu, vai radusies situācija un relatīvais tukšums tirgū pēc vairāku zemo cenu aviosabiedrību bankrota pēdējā gada laikā varētu būt iespēja īru zemo cenu aviokompānijai "Ryanair" beidzot īstenot sen izskanējušo ideju par transatlantisko lidojumu uzsākšanu, islandiešu eksperts ir skeptisks: "Pašlaik "Ryanair" Islandē nav un šaubos, ka viņi uzsāks transatlantiskos lidojumus no Reikjavikas lidostas. Ņemot vērā grūtības, ar ko saskārušās "Norwegian air" un tagad jau bankrotējušās "WOW" un "Primera Air", es ļoti šaubos, ka zemo cenu lidojumi pāri Atlantijas okeāna ziemeļu daļai pašlaik ir labs tirgus, kur ienākt zemo cenu pārvadātājiem."
Jāatgādina, ka pērn pēc vērienīgas paplašināšanās un transatlantisko lidojumu uzsākšanas negaidīti bankrotēja arī Latvijā bāzētā islandiešu aviokompānija "Primera Air", kā arī par bankrotu ziņoja tādas pazīstamas zemo cenu aviokompānijas kā "Air Berlin" un "Monarch Airlines".