"Februāra sākumā varējām novērot lielu iedzīvotāju interesi pārbaudīt taromātu darbību, tostarp izmēģināt dažādu veidu un formu iepakojumu nodošanu. Savukārt šī brīža dati liecina, ka mēģinājumi nodot saplacinātu iepakojumu vai iepakojumu bez depozīta zīmes ir būtiski sarukuši, kas apstiprina, ka iedzīvotāji veiksmīgi apgūst sistēmas darbību un ir iegaumējuši arī Latvijas depozīta zīmes," komentē SIA "Depozīta iepakojuma operators" valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
Trīs izplatītākās kļūdas
1. Iepakojums bez depozīta zīmes
Depozīta sistēmai uzsākot darbību, 75 procentos gadījumu iedzīvotāji mēģināja taromātos nodot taru bez depozīta zīmes, kas varētu būt skaidrojams gan ar faktu, ka februārī veikalu plauktos atradās pavisam neliels depozīta produktu īpatsvars, gan ar to, ka iedzīvotāji vēl nebija apguvuši pašmāju depozīta zīmes, kā arī centās nodot uzkrātos iepakojumus bez pareizā marķējuma, par kuriem nebija iemaksāta depozīta maksa. Šobrīd, pēc nepilniem četriem mēnešiem, šis rādītājs ir nokritis līdz mazāk nekā sešiem procentiem.
Depozīta sistēmas operators atgādina, ka, pirms iepakojuma nodošanas taromātā, ikviens iedzīvotājs var pārliecināties par tā piederību depozīta sistēmai, ievadot iepakojuma svītrkodu īpašā pārbaudes rīkā, kas izvietots "Depozīta punkts" mājaslapā. Ja iepakojums tomēr netiek pieņemts, taromāts uz ekrāna parādīs ziņojumu, informējot par nepieņemšanas iemeslu.
2. Deformēts vai saplacināts iepakojums
Aptuveni četros procentos gadījumu iedzīvotāji mēģinājuši nodot deformētu vai saplacinātu iepakojumu, ko taromāts ar pirmo reizi nav pieņēmis – DIO atgādina, ka nododamais iepakojums nevar būt saplacināts, jo tas liedz taromātam atpazīt gan svītrkodu un depozīta zīmi, gan pašu iepakojuma formu.
Ja tukšais iepakojums nav pilnībā bojāts, bet tikai deformēts, piemēram, mainījis savu formu temperatūras svārstību ietekmē, to var vienkārši atjaunot. Tā, piemēram, PET pudeles gadījumā jāattaisa iepakojuma vāciņš un ar roku jāizlīdzina spiediens.
Gadījumā, ja nesaplacinātu iepakojumu ar Latvijas depozīta zīmi tomēr neizdodas nodot taromātā, par to var informēt DIO, sūtot depozīta punkta adresi, veikala nosaukumu, nodošanas laiku un iepakojuma fotogrāfiju ar labi nolasāmu svītrkodu un depozīta zīmi uz e-pastu jautajumi@dio.lv vai numuru +371 20224214 lietotnē "Whatsapp".
3. Ne tikai iepakojuma, bet visas rokas ievietošana taromātā
Būtiski atcerēties, ka taromātā jāievieto tikai pats iepakojums, nevis visa roka. Situācijās, kad lietotājs būs ievietojis roku taromātā pārāk tālu, uz ekrāna tiks parādīts atbilstošs paziņojums un iepakojumu būs jāmēģina nodot vēlreiz. Šis ir iemesls diviem procentiem no visiem gadījumiem, kad iepakojums nav ticis pieņemts ar pirmo reizi.
Četru mēnešu laikā iedzīvotāji depozīta punktos nodevuši vairāk nekā 25 miljonus dzērienu iepakojumu. Aktuālā informācija par depozīta sistēmu pieejama mājaslapā, kā arī "Depozīta punkts" Facebook un Instagram kontos.