Aviobiļešu cenu straujais kāpums daudziem ceļotājiem liek aizdomāties, vai lēto lidojumu laiks ir beidzies, un ja tā, kādas ir alternatīvas. Vairs nav runa tikai par cenu kāpumu aviobiļetēm uz tāliem un eksotiskiem galamērķiem, arī lidojumi starp Eiropas lielākajām pilsētām kļūst arvien dārgāki. Taču ne visi cenu kāpumu vērtē pesimistiski, daudzi eksperti uzsver, ka tā ir iespēja popularizēt ceļošanu ar vilcieniem, vēsta "Euronews".
Inflācija ietekmē gan tuvākos, gan tālākos lidojumus. Piemēram, biļešu cenas Francijā pieauga par 23,6 procentiem, liecina Ekoloģiskās pārejas ministrijas statistika. Savukārt, saskaņā ar ceļojumu rezervēšanas "Kayak" tīmekļvietnē pieejamo informāciju, starptautisko lidojumu cenas no Lielbritānijas pieauga par aptuveni 18 procentiem salīdzinājumā ar pagājušo gadu.
"Kayak" pārstāvis Evans Dejs skaidro, ka šobrīd ir augsts pieprasījums pēc ceļojumiem, kas drīzumā varētu sasniegt pirms pandēmijas līmeni. "Lielais pieprasījums kopā ar inflāciju un augstajām degvielas izmaksām veicina aviobiļešu cenu pieaugumu."
Kas slēpjas aiz cenu kāpuma?
Lielbritānijas zemo cenu lidsabiedrības "EasyJet" izpilddirektors Johans Lundgrēns skaidro, ka naftas cenu straujā kāpuma dēļ viņi bija spiesti palielināt cenas vidēji par 31 procentu tādēļ, ka degviela sastāda aptuveni 30 procentus no pārvadājumu izmaksām.
Cenu kāpumu veicina arī lidmašīnu uzturēšanas izmaksu pieaugums, kas, savukārt, saistīts ar konkrētu metālu trūkumu un traucētām piegādes ķēdēm, uzsver franču aviokompānijas "Air Caraïbes" vadītājs Marks Rošē. Tāpat viņš min, ka avio nozarē vērojams algu kāpums, kas arī ietekmē biļešu cenas.
Pieprasījums pārsniedz piedāvājumu
Neskatoties uz inflāciju un dzīves dārdzību, pieprasījums pēc lidojumiem nemazinās. Tas daļēji saistīts ar cilvēku vēlmi ceļot pēc pandēmijas ierobežojumu atcelšanas.
Kaut arī ar pandēmiju saistītie ceļojumu ierobežojumi lielākoties tika atcelti jau 2022. gadā, streiki un nemitīgas lidojumu pārcelšanas vai atcelšanas satrauca daudzus ceļotgribētājus, kuri nesteidzās ar ceļojumu plānošanu. Kas vēl vairāk palielināja interesi par ceļojumiem šogad, kad daudz maz lidojumu satiksme tika sakārtota.
Saskaroties ar lielo ceļotāju plūsmu, dažas lidostas pat ieviesa pasažieru ierobežojumus, turpretī citas, personāla trūkuma dēļ, samazināja lidojumu daudzumu. Būtisks faktors ir arī mazāks sēdvietu skaits lidmašīnās, salīdzinot ar pirms pandēmijas laiku. Rezultātā pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums. Izmaiņas vērojamas arī ceļošanas paradumos. Piemēram, saglabājoties attālinātā darba tendencei, biznesa ceļojumi joprojām nav pieprasīti, kas nozīmē, ka lidsabiedrības ir vairāk atkarīgas no ieņēmumiem no ekonomiskās klases sēdvietām.
Arī jaunu lidmašīnu piegādes kavējas, kas nozīme, ka aviokompānijām šogad būs pieejams mazāks lidmašīnu skaits, nekā bija paredzēts. "Boeing" kompānijas izpilddirektors aplēsa, ka ražošanas kavēšanās dēļ šovasar pasažieru vietu skaits varētu būt par 9000 mazāks nekā bija plānots, kas var likt aviokompānijām samazināt lidojumu skaitu.
Vai lidojumi kļūs vēl dārgi?
Šobrīd tiek novērots, ka avio nozare sāk atkopties no pandēmijas izraisītās krīzes. Daudzas aviosabiedrības, pat saskaroties ar inflāciju, 2022. gadā sasniedza lielāku apgrozījumu nekā pirms krīzes, kaut arī to kapacitāte joprojām ir zema, stāsta finanšu konsultāciju uzņēmuma "AlixPartners" pārstāvis Paskāls Fabre.
Tomēr degvielas cenas saglabājas augstas, un šovasar joprojām ir liels streiku risks. Līdz ar to lidsabiedrības "Eurowings" izpilddirektors Jenss Bišofs saka, ka visdrīzāk biļešu cenas turpinās augt, jo tās atkarīgas no degvielas, personāla un lidostu uzturēšanas izmaksu pieauguma, teikts Vācijas mediju grupas "Funke" ziņojumā.
"Lidojumi par taksometra cenu vairs nav iespējami," akcentē Bišofs. Viņš prognozē, ka lidojumu cenas pīķa sezonā šogad varētu būt aptuveni par 20 procentiem dārgākas nekā 2022. gadā.
Turklāt Eiropas Savienība (ES) ievieš arvien stingrākas normas, lai samazinātu lidojumu radītās emisijas, gaisa kuģu ekspluatantiem var nākties ieguldīt lielus naudas līdzekļus efektīvāku lidmašīnu iegādei. Tāpat būs jāiegādājas emisiju kvotas, lai kompensētu oglekļa izmešu sekas. Šādas izmaksas nākotnē varētu izraisīt vēl lielāku biļešu cenu kāpumu.
Kā var izdevīgāk ceļot šovasar?
Lai gan lidojumu cenas ir augstākas nekā parasti, pēdējo sešu mēnešu laikā būtisks pieaugums nav vērojams. Turklāt tie, kas vēlas pēc iespējas vairāk ieekonomēt, var biļetes iegādāties laicīgi, izvēloties lētākos pieejamos lidojumus. Piemēram, vasaras sākumā aviobiļetes ir krietni lētākas nekā jūlijā, kad daudzi dodas atvaļinājumā. Arī atteikšanās no papildu pakalpojumiem var samazināt lidojuma cenu. Piemēram, lidojot bez nododamās bagāžas, var gan ieekonomēt, gan izvairīties no stresa gadījumā, ja ar bagāžu kaut kas notiek.
Arī lidojumi uz mazāk populāriem galamērķiem bieži vien ir lētāki un dzīvošanas izmaksas tur būs zemākas.
Alternatīvas lidojumiem
Pēdējos gados Eiropā arvien vairāk tiek attīstīta dzelzceļa infrastruktūra, padarot ceļojumus ar vilcieniem lētākus un ērtākus nekā jebkad agrāk. Piemēram, Spānija un Itālija pieņēma jaunus ES noteikumus par dzelzceļa liberalizāciju, paverot tirgu zemo izmaksu vilcienu operatoriem.
"Mums visiem jāizvērtē ceļojumu paradumi un jāpadomā, kā varam mazināt ietekmi uz dabu," saka uzņēmuma "Responsible Travel" izpilddirektors un līdzdibinātājs Džastins Frensiss. Iespējams, šobrīd ir īstais laiks pievērsties ceļojumiem ar vilcienu vai autobusu, kas nesīs jaunu pieredzi un mazinās dabas piesārņojumu.