Elīna Kursīte
Foto: Privātā arhīva foto

"Es esmu ziņkārīgs fotogrāfs, ziņkārīgs antropologs," stāstu par sevi iesāk Elīna Kursīte. Vēlāk gan viņa precizē: "Es laikam esmu tāds kā etnogrāfiskais fotogrāfs. Mani interesē, kā dzīvo cilvēki, mēģinu bildēt viņu virtuves, dzīvojamās istabas, ēdienus, noskaidrot, ko viņi parasti pērk veikalā un kāpēc. Man ir svarīgi bildēt "aizmirstos cilvēkus". Un caur bildēm mēģinu stāstīt un pētīt cilvēku stāstus, parādīt kaut kādas identitātes šķautnes."

Tomēr fotografēšana un antropoloģija nav vienīgais, ar ko nodarbojas Elīna. Stāstus viņa meklē ne tikai cilvēkos, bet arī grāmatās – nedēļā viņa izlasa vidēji divus-trīs darbus. Viņa ir arī viena no grāmatas “Latvijas pierobežas pēdējie mohikāņi” autorēm. Viņai patīk rūpēties par augiem – Koknesē Elīnai pat esot siltumnīca. Tāpat viņai patīk gatavot, turklāt tas arī padodas. Elīna daudz ceļo un pat ir apbraukusi apkārt pasaulei. “Un, kas interesanti, es pat neteiktu, ka man baigi patīk ceļot,” viņa atzīstas, piebilstot, ka ceļošana viņai ir iemācījusi, ka Latvijā tomēr ir vislabāk.

Bērnībā Elīna vēlējās kļūt par prezidenti, un šim mērķim viņa ar roku vēl nav atmetusi. Kādu laiku pastrādājusi sabiedrisko attiecību jomā, Elīna sāka just, ka viņa “tērē dzīvi”, tāpēc nodarbošanos mainīja. Pašlaik viņas galvenā nodarbošanās ir fotografēšana, bet nākotnē viņa cer uzrakstīt pavārgrāmatu ar senām, tradicionālām receptēm, izpētīt 90. gadu biznesa vidi un izveidot raidījumu ciklu par nāvi, piemēram, kapusvētku tradīcijām dažādās vietās.

Fotogrāfija kā stāsts: ‘Man ir grūti bildēt vienkārši smukas lietas’

Foto: Privātā arhīva foto
Elīna stāsta, ka bērnībā un agrā jaunībā nezināja, ka kļūs par fotogrāfi, jo, būdama sociāli un politiski aktīva, bija pārliecināta, ka reiz kļūs par valsts prezidenti. Tagad viņa nosmej, ka šo sapni, iespējams, kādu dienu realizēs, bet tam ir nepieciešams morāli sagatavoties. “Tu aizej politikā, tu gribi labu, bet tevi nosauc par resnu govi jau pirmajā komentārā. Tam ir jābūt gatavam, es vienkārši vēl neesmu tam gatava.”

Ar fotogrāfiju nodarbojās arī Elīnas vectētiņš, bet tas nebija viņš, kas ielika viņas rokās fotoaparātu. Tas bija mammas kolēģis arhitekts. “Tas bija tas laiks, kad sāka parādīties pirmās digitālās kameras – pirms gadiem 15-16. Viņš iedeva savu kameru, es bildēju, un man likās pilnīgi tā, ka es esmu atklājusi jaunu pasauli.” Elīnai patīk skaistas lietas, bet, lai gleznotu, nepietiek pacietības, arī analogā fotogrāfija neļauj rezultātu ieraudzīt uzreiz, tāpēc digitālā tehnoloģija viņai lieti noder.

Man patīk redzēt to brīdi, kad cilvēki pieņem un arī saprot, un apzinās svarīgus lēmumus savā dzīvē. Tas vispār ir ļoti ekskluzīvi, ka es varu būt klāt tādos brīžos. Tad, kad viņi tiešām pasaka to jā, un viņi to domā. Tu redzi, ka viņi dreb, un tu pats sāc iekšā drebēt. Ļoti patīk, ļoti patīk.
Elīna Kursīte
“Man ir grūti bildēt vienkārši smukas lietas,” stāsta Elīna, ”Man bildē ļoti svarīgs ir stāsts – stāsts apakšā un stāsts virsū, ja tā var teikt. Man ir grūti bildēt cilvēku tad, ja es viņu nosacīti neintervēju.” Viņa paskaidro, ka bieži fotografē cilvēkus, ko rakstam intervē žurnālists. Un viņa ir klātesoša šajās intervijās. Tiesa, ne vienmēr izdodas tikai vērot notiekošo un klausīties.” Man ir ārkārtīgi grūti nosēdēt tajās intervijās, neiejaucoties un nejautājot kaut ko. Lai es nobildētu cilvēku, ir nedaudz par viņu kaut kas jāzina.”

Savu interesi un grūtības neuzdot jautājumus Elīna skaidro ar ziņkārību. Šī īpašība ir klātesoša un ietekmē Elīnas rīcību, neatkarīgi no tā, ko viņa attiecīgajā brīdī dara.

Laiku pa laikam Elīna fotografē arī kāzas, un šajā nodarbē viņa saskata īpašu šarmu, jo kāzās ir ļoti daudz emociju un interesantu cilvēku. “Man patīk redzēt to brīdi, kad cilvēki pieņem un arī saprot, un apzinās svarīgus lēmumus savā dzīvē. Tas vispār ir ļoti ekskluzīvi, ka es varu būt klāt tādos brīžos. Tad, kad viņi tiešām pasaka to "jā", un viņi to domā. Tu redzi, ka viņi dreb, un tu pats sāc iekšā drebēt. Ļoti patīk, ļoti patīk.”

Tomēr vislielāko gandarījumu fotogrāfei sniedz tas, ja izdodas fotogrāfijā ieraudzīt stāstu, ko cilvēks viņai ir uzticējis. “Tad es esmu tik laimīga, ka es vispār nezinu, kur likties. Tā gadās. Ne pārāk bieži, bet gadās.”

Raudāt un smieties kopā ar cilvēkiem, kas uztic savus stāstus

Foto: Privātā arhīva foto
Otra Elīnas lielā kaislība ir antropoloģija. Viņa norāda, ka studijas šajā jomā ir mainījušas to, kā viņa redz sabiedrību un cilvēkus sev apkārt. “Vispār atver acis antropoloģija. Man arī pirms tam likās, ka es esmu tāda atvērta un pieņemoša.” Elīna bija daudz ceļojusi un domāja, ka daudz arī zina, bet studiju laikā aptvēra, cik ļoti cilvēki cits no cita atšķiras un, ka neviens nedzīvo tieši tāpat, kā viņa.

“Man ļoti patīk satikt jaunus cilvēkus. Es esmu ziņkārīga. Es esmu vairāk ziņkārīga nekā zinātkāra – tas man pašai arī skaidrs,” atzīstas Elīna. Antropoloģija viņai palīdz ne tikai realizēt savu vēlmi uzzināt un satikt jaunus cilvēkus, bet arī paplašināt savu redzesloku un kļūt pieņemošākai. Kā piemēru viņa min to, ka, pati būdama ateiste, viņa pētīja jauniešus, kas darbojas reliģiskās organizācijās. “Sākumā es ar tādu smaidu gāju, nenopietni likās. Pēc tam es diezgan daudz viņus sapratu. Man bija ārkārtīgi interesanti.”

Foto: Privātā arhīva foto
Viens no lielākajiem gandarījumiem Elīnai ir pastāstīt dažādu cilvēku stāstus, jo tie liek līdzpārdzīvot un aizkustina arī tad, ja cilvēks pats vērtību savā pieredzē nesaskata. “Tu esi noraudājies vai nosmējies tāpat.” Viņa vēlas, lai šie stāsti būtu pieejami pēc iespējas plašākai auditorijai. “Es vienkārši priecājos, ka es varu nosacīti vienkāršo cilvēku stāstus, vienkāršo cilvēku dzīves parādīt, jo skaidrs, ka arī tās ir ļoti interesantas.”

Distancēšanās no stāstītāju pārdzīvojumiem un emocijām nav kaut kas, ko Elīna pieprot. “Bet es arī negribu, jo man patīk līdzpārdzīvot. Man patīk raudāt ar cilvēku kopā, man patīk smieties ar cilvēku kopā.” Viņa norāda, ka emocijas ikvienam ir ļoti būtiskas. “Mēs jau dzīvojam, lai būtu kaut kādas emocijas, nevis tāpēc, lai būtu labāks dīvāns,” un turpina, “ja tu vienkārši intervē intervēšanas pēc, tad tā arī vienkārši ir dzīves iztērēšana. Nu, ja tev nav nekādu emociju.”

Elīna ir pārliecināta, ka ikviens stāsts ir svarīgs. “Man ļoti patīk stāsti. Es varētu klausīties un klausīties,” viņa nosaka, uzsverot to, ka bez emocijām tie būtu tukši vārdi un tikai tērētu cilvēku laiku. “Gribas, lai visas sarunas ir kaut cik jēdzīgas.”

Personīgā pieredze mudina izpētīt, kāpēc sievietes nevēlas bērnus

Foto: Privātā arhīva foto
Maģistra darbu sociālantropoloģijā Elīna rakstīja par sievietēm, kas negrib bērnus. Viņa veica pētījumu, kura ideja balstījās viņas pašas pieredzē. “Es arī negribu bērnus. Es tā nosacīti ilgi dzīvoju savā burbulī, kur neviens nesējās klāt.” Vēlāk, runājot ar sievietēm, kas savā dzīvē ir veikušas tādu pašu izvēli, viņa saprata, ka dzīvot ar to var būt sarežģīti, jo sievietes izjūt spiedienu gan valsts politikas dēļ, gan sabiedrības spiediena dēļ.

“Bieži ir uzbrukumi no mammām un vecmammām, un ir sievietes, kas saka – viņas vienkārši neapmeklē ģimenes pasākumus, jo, protams, ir klasiskais jautājums – nu kad tad būs bērni.” Elīna norāda, ka tā ir iejaukšanās cilvēka intīmajā sfērā un var sagādāt daudz nepatīkamu brīžu. “Tas īstenībā ir tik privāts un intīms jautājums. Es zinu cilvēkus, kas teic, ka viņi negrib bērnus, jo viņiem nevar būt bērni, un tad, kad tev visu laiku šitā "močī"… Ja tu šausmīgi gribi bērnus, bet tev nevar būt bērni, un tev visu laiku prasa, nu kad tad būs bērni, vai tad nevajadzētu kādu, kas tur skrien pa māju – mazs tāds tur ķipariņš... Kaut kā cilvēki vispār nedomā – tas tomēr ir tik intīms jautājums.”

Tas īstenībā ir tik privāts un intīms jautājums. Es zinu cilvēkus, kas teic, ka viņi negrib bērnus, jo viņiem nevar būt bērnu, un tad, kad tev visu laiku šitā "močī"…
Elīna Kursīte
Elīna skaidro, ka Latvijā brīvprātīgo bezbērnu sieviešu pieredzes akcenti ir vēlme saglabāt brīvību, patību un sevis kā sievietes pašizpratni. Retāk novērojami arī tādi aspekti, kā nepatika un neveiksmīga socializācija attiecībās ar bērniem, vēlme saglabāt esošās attiecības ar partneri tādas, kā tās pastāv, bailes no sāpēm un fiziskām pārmaiņām, kas saistītas ar grūtniecību un dzemdībām, un šaubas par savu spēju būt labām mātēm.

Pētījuma laikā viņa arī rakstīja autoetnogrāfiju, kas bija emocionāls izaicinājums, bet ļāva labāk izprast un analizēt esošo situāciju. “Pētījumā es secināju, ka izvēle nedzemdēt balstās nevis nespējā apgādāt bērnu (materiālu vai ģimenes apstākļu dēļ), bet izmainītā sevis kā sievietes pašizpratnē, kas nesakrīt ar Latvijā dominējošo natālisma ideoloģiju,” stāsta Elīna, paskaidrojot, ka natālisma galvenais mērķis ir dzimstības paaugstināšana valsts un nākamo paaudžu labā.

Sievietes, kas bērnus nevēlas, šādā vidē tiek stigmatizētas par sava sievietes pienākuma nepildīšanu. Viņas pašas atšķirīgi interpretē sievišķību un nesaista mātes lomu ar kaut ko piepildošu, drīzāk — ierobežojošu tādās dzīves jomās kā attiecības ar savu ķermeni, ģimeni, draudzenēm un partneri, brīvā laika izmantošanā, sevis pilnveidošanā, profesionālajā attīstībā.

Elīna arī norāda, ka lielākā daļa stereotipu, kas saistīti ar izvēli neradīt bērnus, neatbilst patiesībai. “Apzinātās bezbērnotības dzīvesstils tiek asociēts ar pārlieku spēcīgu individuālismu un zudušām ģimenes saitēm, kā arī pārāk racionalizētām attiecībām sabiedrībā. Manas informantes, iespējams, kategorizējamas kā individuālistes, taču noteikti ne vientuļas vai bez ģimenes, un, pretēji stereotipiem, lielākajai daļai šo sieviešu nav sliktas pieredzes ģimenē vai sliktu attiecību ar māti.”

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!