Mūsu saruna norit elektroniski, jo Anna Elizabete šobrīd atrodas Londonā, kur papildina zināšanas, prasmes un redzeslauku starptautiskās modes jomā. "Nu jau varu teikt – gūstu lielāku pārliecību par savām spējām," atklāj modes dizainere. Viņa praktizējas un strādā luksusa sieviešu apģērbu radošā zīmola "Cimone" uzņēmumā pie dizaineres Karlijas Pīrsones (Carli Pearson). "Viņas iepriekšējā radošā darbība ietver zīmolus "Stella McCartney", "Alexander McQeen", "Alexander Wang", "Pucci"," stāsta Anna Elizabete.
Sieviete atceras, ka visa sākums tomēr bijusi ģimene un apkārtējā vide: "Man ir bijusi burvīga bērnība ar vislielāko atbalstu un novērtējumu no ģimenes puses, lieliski draugi no bērnudārza un skolas laikiem līdz pat šai dienai – un tas viss ir bijis pamats tam, ka jau no mazotnes manī ir ieaudzināta pacietība, darba spējas, dažādas intereses un drosme iesaistīties jaunos izaicinājumos." Viņa norāda, ka jau bērnībā bijusi radošs bērns, kas paspējis gan dziedāt un dejot, gan spēlēt instrumentu, zīmēt un apmeklēt citus pulciņus.
Vēlāk pieci gadi pavadīti Ventspils Mākslas skolā, tad Tēlotājas mākslas studijā ar pasniedzējiem Mārīti Klušu un Viktoru Ļedovski. "Par radošu profesiju sāku domāt vidusskolā. Tolaik lielu atbalstu un ticību sev ieguvu, apmeklējot Tēlotājas mākslas studiju, kur lielākoties apguvām akadēmiskā zīmējuma prasmi. Domas dalījās starp apģērbu dizaineri un arhitekti," pārdomas par profesijas izvēli atklāj Anna Elizabete. Tad viņa uzzinājusi par Rīgas Tehniskās universitātes programmu apģērbu dizainā un, "ēnojot" programmas tā laika direktori Ausmu Viļumsoni, sapratusi, ka tas interesē.
"Domāju, ka mana pacietība un neatlaidība bija tā, kas modē ievilka visvairāk, jo, protams, studiju sākums nav tik aizraujošs un ar modi saistīts – ir jāapgūst pamata lietas un tehniskās zināšanas, kas daudzus neuzrunā. Mani pārsteidza tas, cik ļoti man patika mācīties šūt," stāsta dizainere. Viņa nemitīgi progresējusi, kas interesi par mācībām veicināja vēl vairāk. "Rezultātā jau 2. kursā bakalaura līmenī RTU sapratu, ka mans tālākais plāns – maģistrantūra, noteikti studēt arī Mākslas akadēmijā," atklāj Anna Elizabete.
Studente būdama, izveido savu zīmolu
2018. gadā Anna Elizabete ieguva humanitāro zinātņu maģistra mākslās akadēmisko grādu Dizaina nodaļā – Modes mākslas apakšnozarē Latvijas Mākslas akadēmijā. "Laiks tik ātri paskrēja, bet tik daudz deva! Jauni cilvēki, jauni izaicinājumi un pārkāpšana sev pāri, bet rezultātā liels gandarījums un vērtība. Esmu pateicīga visiem pasniedzējiem un iepazītajiem cilvēkiem, ar kuriem biju vienā laikā," norāda dizainere.
Viņa atklāj, ka tā bijusi mazliet citāda pieredze, salīdzinot ar Tehnisko universitāti, bet sieviete jutusi, ka notiek attīstība un veidojas individuālais rokraksts: "Protams, arī cilvēki – visi tik motivēti, ar savu īpašo skatījumu un izpildījumu. Jāmin arī iespējas – dažādi semināri, vieslekcijas un darbsemināri, iespēja prezentēt kolekcijas "showroom" un modes skatē. Ievērojama publicitāte un novērtējums – tas modē ir ļoti svarīgi, it īpaši Latvijā, kur modes platformas ir tikai dažas. Un ar savu dzimto zemi jau ir arī jāsāk un jālepojas!"
Savukārt pats zīmols "Anna Elizabete Fashion" radies maģistra studiju laikā, kad mācību priekšmeti akcentēja personīgo zīmolu izstrādi, mērķauditorijas noteikšanu un sava stila atrašanu. "Tā kā kolekcijas katru gadu tika izstrādātas un prezentētas, nolēmu, ka laiks tās atdalīt no "studenta vārda", bet akcentēt kā atsevišķu platformu – zīmolu ar savu vizuālo identitāti, sociālajiem tīkliem. Tomēr noteikti varu teikt, ka arī zīmola koncepcija un vizuālā identitāte vēl ir tikai sākuma posmā un pieredzēs uzlabojumus," atklāj dizainere.
Anna Elizabete strādā arī savā pilnajā vārdā, jo dzīve bieži savedot kopā sadarbības projektos, proti, viņa darina tērpus gan citiem jomas māksliniekiem, gan veido stilu fotosesijām, videoklipiem un pat koncertiem. Taujāta, vai visa diena paiet, veidojot tērpus, dizainere atklāj – tas ir darbs bez ierobežojuma laikā: "Nāk līdzi gan uz mājām, gan dzīvo prātā visas 24 stundas. Lai gan profesija ir ļoti grūta un bieži vizuālais rezultāts ir redzams vien pāris minūšu garumā, tas sniedz lielu gandarījumu un dzīvo ilgi pēc tam." Paralēli sieviete ir citu jaunuzņēmumu līdzautore ar pieredzi konsultēt citu jomu pārstāvjus jaunuzņēmumu darbā un idejās.
Dalība konkursos – jauno dizaineru iespēja
Anna Elizabete norāda, ka jaunajiem dizaineriem piedalīšanās konkursos ir nerakstīts likums, jo tie sniedz jaunas iespējas, kontaktus, kā arī profesionāli noderīgu publicitāti. "Tas, protams, prasa gan laiku, gan resursus. Manā pieredzē ir lielākie konkursi Latvijā – "Fashion Manifestation", "Vidzeme Fashion", "Habitus Baltija" – un kaimiņvalstī Lietuvā – "Virus Mada"," stāsta modes dizainere.
Latvijas Modes palātas rīkotajā "Fashion Manifestation" jaunā dizainere ieguva žūrijas specbalvu jeb iespēju apmeklēt kursus "New Academy of Fine Arts" Milānā. Tomēr neizsakāmi saviļņojoši un pagodinoši bijis debitēt "Rīgas modes nedēļā" pagājušajā rudenī. "Šī pieredze deva iespēju iepazīt modes profesionāļus, iegūt noderīgus kontaktus, kā arī pastāstīt par sevi un savu zīmolu plašākai auditorijai. Tā bija ievērojami lielāka publicitāte, gan vairāku valstu un pašmāju mediju, gan Latvijas modes cienītāju vidū," norāda Anna Elizabete.
Taujāta par to, kur smeļas iedvesmu radošajam darbam, dizainere stāsta, ka tā "atnāk" darot. "Par iedvesmu saskatīt lietas, sajūtas, krāsas un tekstūras... manā gadījumā tā ir cilvēka un vides mijiedarbība. Cilvēks kā domātājs un subkultūras slānis ar spēju manifestēt un apkārtējā vide, kas ir tik ļoti dažāda – gan dabiskā, gan cilvēka veidotā industriālā vide, mani iedvesmo jeb, pareizāk sakot, atsaucas manos darbos un koncepcijā."
Dizainere norāda, ka šīs atsauces ir tās, kas pievērš uzmanību, vēlāk nonākot līdz jaunai koncepcijai jeb stāstam, par ko vēsta katra kolekcija: "Manu personisko nostāju var formulēt kā izpratni par dabas un sava ķermeņa harmoniskām attiecībām. Liela loma ir arī ilgtspējības un lēnas dzīves balansēšanai ātrajā dzīves ritmā. Mūsdienās mode ir kā sociāls katalizators un saziņas līdzeklis, kas pauž gan personisku, gan publisku nostāju. Un tieši komunikācijai modes kontekstā ir liela nozīme, jo mode ir saistīta gan ar ķermeni, gan ar prātu."
Radītais dizains atspoguļo pašas stilu
Nereti ir modes dizaineri, kuri ģērbjas pilnīgi pretēji sava zīmola stilam un izvēlas neitrālus tērpus, tādā veidā pazūdot apkārtējā vidē. Tomēr Anna Elizabete atklāj, ka šis stāsts nav par viņu: "Domāju, ka mans stils atspoguļojas tajā, kāda esmu kā cilvēks, un tas arī ietekmē manu radošo rokrakstu."
Sieviete ikdienā izvēlas būt sievišķīga, bet ne pārākajā pakāpē, to atstājot svētkiem vai īpašiem pasākumiem. "Esmu ievērojusi, ka ikdienā man tomēr savu stilu vairāk patīk akcentēt ar aksesuāriem – cepurēm, apaviem un somām, kas apvieno gan sievišķīgo, gan sportisko stilu. Un, protams, man arī patīk melnā krāsa," smejas modes dizainere.
"Anna Elizabete Fashion" ir dizaineres redzējums, piemēram, kolekcijas darinātas no dabisko materiālu savienojumiem – zīda, lina, kokvilnas. Savukārt dabiskajam pretī nostatītas kontrastainas detaļas, tā savienojot sievišķīgu vizuālo tēlu ar laikmetīgu urbānās vides papildinājumu, kas tuvs arī pašai tērpu autorei.
Tuvākajos mēnešos, noslēdzot profesionālo apmaiņas projektu Londonā, Anna Elizabete atgriezīsies mājās un plāno koncentrēties uz personīgo izaugsmi. "Tuvākie mērķi ir sadarbība gan ar citiem uzņēmumiem, gan projektu veida radošās sadarbības un privātie klienti. Protams, investīciju piesaiste, lai varētu attīstīt savu personīgo zīmolu. Domāju, ka turpmākais laiks būs izaicinājumu pilns, ļaušos arī neplānotiem notikumiem, jo dažreiz tas noved pie vēl labākiem rezultātiem!" atklāj modes dizainere.