Bērnus, kas teju atkarīgi no planšetdatora, sociālajos medijos mēdz dēvēt par "Ipad kids". Vienubrīd bija tendence filmēt izklaidējošus video, kurā pieaugušie atdarina šādus bērnus. Tie kļuva ļoti populāri "TikTok", jo visai precīzi atdarināja realitāti. Bet kā aizraušanās ar viedierīcēm ietekmē bērnu?
Sociālie mediji ir nesuši gan svētību, gan lāstu. Svētība, jo itin viegli ir pieejams izglītojošs saturs, pašmācības iespējas, ērta komunikācija, iespēja baudīt mākslu un izklaidēties – pasmieties. Bet arī lāsts, jo interneta vidē ir pieejams viss. Un, lai pie tā piekļūtu, burtiski nepieciešami daži klikšķi. Tāpēc, piemēram, ir grūti izsekot, kādu saturu bērns skatās. Tā var būt nevainīga multene iekš "YouTube", bet, atkal un atkal klikšķinot, sākotnējais saturs ir pagaisis un aizvietots ar tādu, kas bērnam galīgi nav piemērots.
Mūsdienās tik tiešām liela daļa bērnu ir ierakušies ekrānā. 2019. gada pētījumā atklāts – katra ceturtā bērna un jaunieša viedierīču izmantošana atbilst atkarībai, piemēram, rodas panika vai satraukums, kad viedierīce nav pieejama, grūti kontrolēt pavadīto laiku un viedierīču lietošana kaitē citām aktivitātēm.
1970. gadā tika veikts "maršmelovu tests". Proti, bērniem piedāvāja zefīru un teica –, ja viņi pagaidīs 15 minūtes, dabūs vēl vienu. Lielākā daļa uzreiz apēda iedoto zefīru, bet 30 procenti gaidīja noteikto laiku, tikmēr visādi mēģinot sevi nodarbināt, – aizsedza acis, dziedāja utt. Pēc 40 gadiem atklājās, ka bērni, kuri gaidīja un spēja kontrolēt savu uzmanību, dzīvē izvērtās veiksmīgāki, jo bija mērķtiecīgāki.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv