"Vēl tikai vienu pirms miega!" nodomāsi, skatoties jau astoņdesmit trešo "TikTok" video labākai iemigšanai. Smieklīgs, pat izglītojošs, bet galvenais – interesants ir šis īsais saturs. Un varbūt tikai pēc laika pamanīsi, ka noskatīties garāku filmu, palasīt grāmatu vai pasēdēt pilnīgā mierā ir mokoši – grūti tik ilgi uzmanību noturēt, gribas paralēli paskatīties, kas citviet notiek. Vai "īsais saturs" tiešām ir vainojams pie mūsu nespējas koncentrēties?
Saldā algoritmu garša
Mūsdienās īsā satura karalis ir "TikTok" – dažu gadu laikā lietotni instalējuši jau vairāk nekā trīs miljardi lietotāju. Līdzko esi atvēris, laiks pazūd; liekas, esi noskatījies dažus video un nav pagājusi pat minūte, bet atjēdzies, ka aizritējušas jau piecpadsmit. Un minūtes var pārvērsties stundās. Lai saprastu, kāpēc "TikTok" ir teju izraisa atkarību, jāiedziļinās algoritmos.
Lietotnes saturs ir pilnībā paredzēts katram indivīdam. Proti, ar "patīk" atzīmētie video, uzrakstīts komentārs, tas, cik ilgu laiku velti konkrētam video, cik ātri pašķir to garām, pārsūtīšana – šis viss un vēl citi šķietami nesvarīgi sīkumi palīdz algoritmam atspoguļot lietotāja intereses.
Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratorijas vadītājs Jurģis Šķilters stāsta: "Viens princips, kas darbojas gan "TikTok", gan "Facebook", gan "Instagram", ir piedāvāt vai atlasīt tādu informāciju, kas mūs emocionāli iešūpo – mēs reaģējam pozitīvi vai negatīvi. Sliktākais, kas var notikt sociālajos medijos, – kļūstam mazkustīgi un nereaģējam; kļūstam potenciāli neinteresants lietotāju segments. Algoritmi, pēc kādiem tie darbojas, ir emocionāli "uzskrūvēti", lai mūs padarītu aktīvākus."
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv