Latvijas skolās ar mobinga situācijām (regulāra iebiedēšana, ietekmēšana, izsmiešana) saskaras vidēji trīs no 20 skolēniem pirmajās klasēs, bet 5. un 6. klasē šis skaits ir divkārt lielāks, liecina sociālā uzņēmuma "EMU" aptaujas dati*. Ja pirmajās četrās klasēs ar mobinga situācijām regulāri ir saskārušies no 12 līdz 14 procentiem skolēnu, 5. klasē tie ir 27 procenti bērnu, bet 6. klasē – 24 procenti bērnu. Šāds pieaugums esot saistīts ar agrīno pubertāti un papildu stresa faktoriem skolā.
"Datos novērojams, ka 5. un 6. klasē ir būtiski vairāk ilgstošu konfliktu, kas potenciāli jau identificējami kā mobings. Tas ir skaidrojams ar agrīno pubertāti un būtiskiem papildus skolas stresoriem – grūtākiem mācību priekšmetiem, pāriešanu uz citu vērtēšanas sistēmu, arī lielāku skolotāju maiņu. Lai arī kopumā rādītāji šķiet satraucoši, šajā vecumposmā visā pasaulē ir grūtību pieaugums. Tāpēc būtiski ir koncentrēties un panākt to, ka skolēni konfliktsituācijās nav atstāti vieni un viņiem tiek praksē mācītas pozitīvas konfliktsituāciju risināšanas prasmes," norāda nodibinājuma "Fonds PLECS" un "EMU" vadītājs Jānis Erts.
Ar mobingu saskaras atkārtoti
Salīdzinot pagājušā mācību gada rudens un pavasara aptaujas datus, secināms, ka 30–40 procenti no 5. un 6. klašu skolēniem mobinga situācijas piedzīvo atkārtoti (no tiem skolēniem, kuri ar mobingu bija saskārušies arī iepriekš). Pirmajās klasēs atkārtoti piedzīvotas mobinga situācijas ir novērojamas retāk – tās piemin aptuveni 20–30 procenti aptaujāto skolēnu.
"Lai vide skolā būtu droša un cieņpilna, nepietiek tikai ar mācību priekšmetu stundām. Ir proaktīvi jāveido pozitīva un atvērta skolu vide un mērķtiecīgi jāstrādā pie klases mikroklimata. Tostarp praksē būtu jāapgūst un jārisina emociju un uzvedības (tai skaitā konfliktu) prasmes. Lai to īstenotu, nepieciešams stiprināt klases audzinātāju lomu. Svarīgi, lai katram skolēnam skolā būtu viens pieaugušais – uzticības persona –, un, lai klašu un citu skolas kopienu ietvaros veidotos cieņpilnas un ikviena izaugsmi atbalstošas attiecības," uzsver Erts.
Atbalsts mobinga situācijās
Lai atbalstītu vecākus un bērnus mobinga situācijās, kā arī sniegtu praktiskus padomus šādu konfliktsituāciju risināšanā, "Fonds PLECS" sadarbībā ar "Swedbank" ir izstrādājis atbalsta platformu ģimenēm, kas tostarp paredz arī iespēju nepieciešamības gadījumā saņemt profesionālu speciālistu konsultācijas mobinga situācijās. Atbalsts mobinga situācijās ir bezmaksas pakalpojums "Swedbank" dzīvības apdrošināšanas klientiem.
"Vecāku un bērnu atbalstam esam radījuši īpašu atbalsta programmu mobinga situācijās. Šī pakalpojuma ietvaros divu gadu laikā jau desmitiem ģimenes ir vērsušās pēc palīdzības, un bērni ir saņēmuši palīdzību. Sarežģītākās situācijās ģimene var saņemt vairāk nekā 10 konsultācijas pie speciālistiem. Šī pieredze apliecina, ka bērniem ir nepieciešama palīdzība un mums, pieaugušajiem, ir jāiemācās to saskatīt," norāda bankas dzīvības apdrošināšanas eksperts Andris Būmanis.
Dati rāda, ka citkārt rindas pie valsts apmaksāta psihologa mēdz būt pat no sešiem līdz 11 mēnešiem. Taču akūtās situācijās, kad bērna mentālā veselība mobinga dēļ ir stipri ietekmēta, savlaicīga rīcība var būt kritiski svarīga.
"Vēlamies izcelt to, ka šajā programmā sniedzam atbalstu ne tikai upuriem – bērniem, kas cieš no mobinga –, bet arī pāridarītājiem, pievēršot uzmanību problemātiskās uzvedības cēloņiem un strādājot ar tiem, tādējādi novēršot problēmu saknē. Līdz šim brīdim esam snieguši palīdzību klientiem vairākos desmitos gadījumu visā Baltijā un aptuveni ceturtā daļa no pieteikumiem ir bijuši tieši no vecākiem, kuru bērns ir pāridarītājs. Aicinām izvērtēt situāciju un meklēt palīdzību arī šādos gadījumos," norāda "Atbalsts mobinga situācijās" pakalpojuma koordinatore Baltijā Zane Karele.
Par EMU
EMU ir skolēnu labbūtības vadības un monitoringa rīks ar reāllaika vadības paneļiem, palīdzot skolai īstenot likumā un vadlīnijās definētās rekomendācijas un algoritmus. EMU 2023./2024. mācību gadā izmantoja 56 402 skolēnu anketas labbūtības un atbalsta nodrošināšanai. EMU monitoringa anketu mērķis ir padziļināti izprast skolas vidi un skolēnu labbūtību, lai uzlabotu mācību procesa kvalitāti. Anketas ietver jautājumus par skolēnu attiecībām, drošību, piederību skolai un mācību vidi, palīdzot skolai iegūt datus par aktuālām problēmām.