Harmonijas māksla
Matemātiskās izpratnes lielākais ieguvums ir apjausma, ka lielākā daļa procesu pasaulē pakļaujas loģiskajam skaidrojumam. Priekšmeti nekur nepazūd, tāpat kā ne no kurienes nerodas – viss ir likumsakarīgi. Ja uz galda bija piecas konfektes, bet divas pazuda, tad tās tagad meklējamas vēderā. Pieliki pie trim atlikušajām vēl divas klāt, atkal ir piecas. Tādā veidā matemātikas likumu izpratne ienes ikdienā harmoniju un skaidrību.
Lai matemātikas likumi tikt apgūti pareizi jau no paša sakuma, pedagogi iesaka mācīt pareizi.
- Piemēram, liekam skaitīt priekšmetus, nevis mācīties no galvas skaitāmpantiņu "viens, divi, trīs...".
- Ja uz galda ir četras konfektes un tās var saistīts ar ciparu 4, tad viss ir skaidrs, savukārt iemācīties skaņu 4, neizprotot, cik tas ir dabā, ir pilnīgi bezjēdzīgi.
- Nevajag pārspīlēt ar matemātisko uzdevumu pildīšanu. Noderīgāk būs, ja skaitļus un matemātiskās darbības bērns apgūs, spēlējoties ar savām mantiņām, nevis rakstot matemātiskās darbības uz papīra.
- Nevajag arī pārspīlēt ar mērķtiecīgu matemātikas darbību mācīšanu. Tāpat kā ar lasīšanu, arī matemātikas izpratnes apgūšanai nepieciešams laiks un attiecīgi nobriedušas smadzenes.
Iedvesmai ir nozīme
Mācot matemātiku, jāsaprot, ka ne jau matemātisko darbību apguve ir galvenais mērķis, bet gan izpratnes veidošana, ka ir cipari, ko tie atspoguļo un kādam mērķim tie ir vajadzīgi.
Tāpēc pirmais, kas pirmsskolniekam ir jāiemāca, ir izpratne par telpu! Vērsiet uzmanību, kā var izvietoties priekšmeti – uz augšu, uz leju, pa labi, pa kreisi no atskaites punkta, zem, virs, uz, aiz... Tāpat apgūstam ģeometriskās figūras – apaļš, kvadrāts, trijstūris, taisnstūris.
Ņemot talkā, piemēram, ābolu, var mācīt, ko nozīmē lielāks, mazāks, kas ir puse, ko nozīmē dalīšana. Parādiet bērnam, kā jūs sadalāt ābolu vairākās vienādās daļās un pastāstiet, ka tās ir daļas, ka veidot vienu veselumu.
Mazuļiem patīk matemātika, kuru var likt lietā. Pajautājiet, cik viņam ir lāču, kluču vai mašīnu? Bērniem patīk skaitīt skaļi. Par pareizi saskaitītām lietām uzdāviniet uzlīmi. Arī tās, ielīmētas burtnīcā, var saskaitīt.
Mācīties spēlējoties
Matemātiskās spēles var spēlēt visur – braucot mašīnā vai laiskojoties pludmalē. Lūk, dažas idejas attīstošām matemātiskām rotaļām.
"Apgūstam telpiskumu"
Nepieciešama bumba, kuru pēc jūsu norādījumiem mazulim jāpaceļ VIRS galvas, jāpaņem LABAJĀ vai KRESIAJĀ rokā, jānoliek ZEM krēsla. Vai arī uz papīra lapas var likt pogas – vienu centrā, otru pa labi augšā virs centrālās pogas, nākamo – lapas lejā un vidū utml.
"Cik garš, cik plats, cik augsts"
Iedomājieties kādu konkrētu istabā esošu priekšmetu. Piemēram, dīvānu. Nomēriet tā augstumu (platumu, garumu) ar lentīti, nogrieziet to tieši tik garu un lieciet bērnam atrast to priekšmetu, ko jūs esat nomērījis. Par mērauklu jāizmanto jūsu iedotā lentīte. Bērnam tā būs aizraujoša meklēšanas rotaļa, bet vienlaikus arī treniņš telpiskuma izpratnei.
"Cik kopā?"
Skaitam visu – pakāpienu skaitu līdz dzīvoklim, olas olu trauciņā, kokus pa ceļam uz dārziņu, tikai sarkanās mašīnas. Šāda rotaļa trenē arī uzmanību un spēju koncentrēties.
Matemātiskie mīti
Ir vairāki stabili iesakņojušiem mīti sabiedrībā par to, kas tad īsti matemātiskā izpratne un matemātiskā domāšana.
Zēni matemātiku izprot labāk nekā meitenes. Pētījumi atklāj, ka nav būtiskas atšķirības starp puiku un meiteņu došanas veidiem, ja runa ir par matemātiku. Drīzāk problēma ir audzināšanas stereotipos "Ja tu esi meitene, tev matemātiku nevajadzēs. Studē literatūru un audzini bērnus".
Ģēniji ir izcili rēķinātāji. Arī nav tiesa! Izcilais franču matemātiķis Anrī Puankarē atzinis, ka vienkāršos aprēķinos bieži pielaidis kļūdas.
Visi bērni ir talantīgi! Daļēji taisnība, ja tas attiecināms uz skolas matemātikas programmas apgūšanu. Tā izveidota tā, ka apgūstama gandrīz ikvienam. Tomēr, ja runa ir par lielākiem
matemātiskie izaicinājumiem, tad tomēr tur nepieciešams dabas dots talants.
Konsultēja pedagoģe Olga Hamčanovska, izmantoti materiāli no žurnāla "Ļubļu"