Foto: PantherMedia/Scanpix
Mazulis kļūst arvien kustīgāks, mācās rāpot, spēj noturēt rokās mantiņas. Teritorija, ko bērniņš spēj "apsaimniekot", kļūst arvien plašāka. Kā izklaidēt mazuli otrajā dzīves pusgadā?

7. mēnesis

Foto: PantherMedia/Scanpix

Vēl aizvien rotaļas ir 10 -20 minūtes ilgas. Tām jābūt konkrētām, vienkāršām un īsām, nevis sarežģītām vai tēlainām.

Iespējams, ka var jau sašķirot rotaļlietas, piemēram, klucīšus, pēc to lieluma. Attīsta atmiņu, spēlējot paslēpes un vērojot, kā citi aiziet un atkal atnāk. Atceras, ka jājot tētim uz ceļgaliem, pantiņa beigās būs jānoveļas.

Var izdot vairākas skaņas vienā elpas vilcienā. Atšķir dažādus toņus un modulācijas. Precīzi nosaka skaņas virzienu.

Plaukšķina un ar sajūsmu sit vienu priekšmetu pret otru. Spēj ar vienu roku paņemt rotaļlietu. Vēlams dot tādas rotaļlietas, kuras viņš var ērti satvert pirkstos. Sniedoties pēc otras rotaļlietas, bērns patur rokā pirmo. Ja pietur, ar pilnu svaru atbalstās uz kājām, patīk lēkāt. Sēžot nepieciešams minimāls atbalsts. Lai aizsniegtu rotaļlietas, sēžot pagriežas. Daži bērni, atspiežoties uz rokām, jau paši spēj apsēsties.

Var pārbaudīt vecāku konsekvenci prasībās, atsakoties pildīt viņu lūgumus. Parādās humora izjūta, smejas par uzjautrinošām grimasēm vai pozām. Samīļo pazīstamus cilvēkus, dod tiem bučas. Paceļ rokas, lai ziņotu, ka vēlas, lai viņu paņem opā. Tajā pat laikā ļoti satraucas par šķiršanos no māmiņas, kaut vai tā ir bijusi ku-kū rotaļa, kad mammas seja pārāk ilgi aizkavējusies paslēpta.

Lai bērns mēģinātu atraut vēderu no grīdas, spēlējiet lidmašīnu. Abi nogulieties blakus uz vēdera un atceliet rokas no grīdas.

8. mēnesis

Foto: PantherMedia/Scanpix

Atceras, ka jāreaģē uz zināmām frāzēm: paceļ rokas, kad dzird vārdus tik liels.

Sāk atdarināt vēl vairāk dažādu skaņu. Tāpēc vēlams spēlēt spēles, kurās vecāki nosauc vārdus, kurus bērns mēģina atkārtot. Neatlaidīgi, ar vienu un to pašu intonāciju un ķermeņa kustībām daudzkārt jāatkārto ritmiski pantiņi, līdz arī bērns tos sāk atkārtot un veidot savu intonāciju. Interesējas par pazīstamām skaņām, pagriežot galvu un ķermeni. Rotaļājoties jau var mācīt, ko nozīmē klusu un skaļi.

Iemācās nosviest vai aizmest priekšmetus, norāda uz priekšmetiem, pūlas satvert priekšmetus, kurus nevar aizsniegt, kā arī pamatīgi izpēta katru priekšmetu, tā mācoties atšķirt dažādus materiālus un priekšmetu īpašības. Jāļauj bērnam spēlēties ar dažādiem priekšmetiem, piemēram, plastmasas vai koka karotēm, bļodiņām, sukām. Bērnam ļoti patiks bungot un rībināt ar katla vāku un karoti vai rotaļu bungām. Vannā, spēlējoties ar ūdeni, dodiet bērnam plastmasas trauciņus, kurus var pieliet ar ūdeni un izliet tukšus.

Uzlabojas koordinācija, un mazulis, iespējams, jau sāk rāpot, sākumā gan bieži vien atpakaļgaitā. Daži bērni nerāpo, bet šļūc uz dibena.

Uzsmaida savam spoguļattēlam, varbūt pat samīļo to. Var atšķirt cilvēku no viņa attēla spogulī. Var paust nevēlēšanos palikt vienam, protestēt, kad tiek ielikts gultā vai rotaļu sētiņā. Kad iemācās rāpot, baidās izlaist vecākus no sava redzesloka. Nogulieties uz grīdas un mudiniet bērnu rāpot pāri.

Kad satiekas ar svešiem cilvēkiem, seju mēdz slēpt aiz vecāku pleca.

9. mēnesis

Foto: PantherMedia/Scanpix

Ievēro, ja kāds iziet no istabas, un gaida viņa atgriešanos. Viņš jau saprot, kas notiks tālāk.

Reaģē uz savu vārdu un citiem vārdiem, piemēram, nē. Saka ma-ma, te-te. Patīk atdarināt klepošanu. Sāk jau atdarināt dzīvnieku balsis, tāpēc ieteicams lasīt stāstiņus par dzīvniekiem un atdarināt viņu balsis, rādīt grāmatas ar lieliem, spilgtiem attēliem.

Liek rotaļlietas kastē vai spainītī un ņem tās laukā. Bāž pirkstus dažādos caurumos, sajūsminās par rotaļlietām ar kustīgām detaļām, piemēram, riteņiem, svirām. Var arī parādīt, kā likt klucīšus citu citam virsū vai rindā. Tuvojoties pirmajai dzimšanas dienai, bērns sāk ķerties pie dažādiem priekšmetiem un celties stāvus. Mācās saliekt ceļus un pēc stāvēšanas apsēsties.

Pazīstamiem cilvēkiem jau var parādīt, cik viņš liels, spēlē paslēpes, aizsedzot sev acis. Tomēr reiz iepazītu cilvēkus viņš atceras pat tad, ja vairākas dienas nav redzējis. Var atkārtot tikko izdarīto darbību, ja kāds viņam aplaudē. Pirmā dzīves gada beigās jau prot uztvert dažādas garastāvokļa nianses un tās atdarināt. Ja kāds raud, mēdz raudāt līdz.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!