Bērnam nepieciešams pirmais, bet varbūt jau otrais vai trešais matracis gulēšanai. Plašajā piedāvājumu klāstā vecāki bieži vien apmulst – kuru izvēlēties, pēc kādiem kritērijiem noteikt to labāko un bērnam visatbilstošāko. Pēc padoma taujājām Bērnu Klīniskās universitātes slimnīcas bērnu traumu, ortopēdijas un mugurkaula ķirurgam Jānim Upeniekam.

Matracim ir jāpielāgojas ķermenim, proti, jāatbilst cilvēka svaram. Nav labs ne pārmērīgi mīksts, nedz arī pilnīgi rigids matracis, jo kā viens, tā otrs rada papildu slodzi skeletam un muskuļiem, neļaujot organismam pilnvērtīgi atpūsties miega laikā.

Matracim būtu jābūt "elpojošam" – tam jāspēj uzņemt un izvadīt mitrumu, lai novērstu pastiprinātu svīšanu un neļautu sākties pelēšanas procesam, īpaši telpās ar augstu gaisa mitrumu. Daļa matraču tiek ražoti no materiāla, kas nepatīk putekļu ērcītēm, piemēram, sintētiskā lateksa, tas ir īpaši ieteicams cilvēkiem ar tendenci uz alerģiju.

Svarīgs arguments daudziem cilvēkiem ir matrača materiāla dabiskums un ekoloģiskums – daļa matraču tiek ražoti no dabiska šķiedru materiāla, piemēram, kokosa šķiedrām un griķu sēnalām. Otra lielā grupa ir sintētiskie matrači (porolons, latekss u.c). Katram no šiem matračiem ir savi plusi un savi mīnusi. Piemēram, mehāniskie atsperu matrači ar laiku deformējas, mēdz čīkstēt. Kokosa matracis ir dabīgs un stingrs, bet tas var izraisīt alerģiju. Griķu sēnalu matrači ir dabiski, salīdzinoši lēti, bet grūti kopjami. Porolona matrači ir lēti, bet ātri deformējas un ir grūti kopjami. Lateksa matrači ir mīksti un "elpojoši", taču salīdzinoši dārgi. Vairums moderno matraču ražotāju kombinē vairākus materiālus vienā matracī, mēģinot vienuviet apkopot visus to "plusus" un mazināt "mīnusus". Bieži vien šis "zelta vidusceļš" ir labākā izvēle.

Vēl viena būtiska lieta, kas jāņem vērā, ir finansiālais un mārketinga aspekts. Ne vienmēr dārgākā un agresīvi reklamētākā lieta ir tā labākā un piemērotākā mūsu bērniem. "Reklāmai neapšaubāmi ir liels spēks. Teikšu kā ir – es parasti saausos, ja reklāmā skaļi izskan vārds "ortopēdisks matracis", jo parasti kaut kur ar maziem burtiņiem lejā ir norādīts kāds pētījums, uz ko šis pieņēmums ir balstīts – tā ir obligāta prasība. Tomēr ražotāji parasti ne pārāk vēlas šos pētījumus publicēt, iemesls tam parasti ir visai banāls – pētījumu ir finansējis pats reklāmas devējs un, to izlasot, publicētie rezultāti bieži vien ir tālu no "uz pierādījumiem balstīta pētījuma" rezultātiem. Citiem vārdiem sakot – "kas maksā, tas pasūta mūziku..."", atzīmē ārsts, rosinot vecākus akli nepakļauties reklāmām.

Upenieks atzīst, ka secinājums ir viens – nepastāv universālas formulas, kā izvēlēties matraci bērnam un kā – pieaugušajam. "Mums katram ir jāizlemj, kuram no uzskaitītajiem faktoriem mēs piešķirsim izšķirošo lomu, jo ideāla matrača, līdzīgi kā ideāla cilvēka – vienkārši nav," uzsver dakteris.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!