Pēc nedēļas skolēnu vecāki varēs post savas atvases kārtējam mācību gadam, kas ikvienam sākas cerību pilns – par labākām sekmēm, par labākām attiecībām ar skolotājiem un skolas biedriem. Vērts atcerēties, ka bērnam ir ļoti būtisks kontakts starp vecākiem un skolotājiem. Pētījumi ir apliecinājuši, ka skolēniem, kuru vecāki sadarbojas ar skolu, skolā ir labākas iespējas. To, kādēļ nepieciešamas partnerattiecības starp vecākiem un skolotājiem, skaidro Labklājības ministrijas speciālisti.
Maza situācijas simulācija
Līdz šim Pēteris bija labs skolēns: viņš patstāvīgi pildīja mājas darbus, zināja, kas būs diktātā un aktīvi iesaistījās. Tagad pēkšņi trešajā klasē viņš pārnāca mājās ar četrinieku latviešu valodā, par kuru viņš ir ļoti izbijies. Viņa tēvs nespēj izskaidrot šīs pārmaiņas un pieņemšanas laikā dodas pie skolotājas. No skolotājas viņš uzzina, ka Pēteris pēdējā laikā labprāt sēž kopā ar trim nejaukākajiem zēniem klasē. Viņi mājas darbus uzskata par muļķīgiem un stundās visu laiku pļāpā.
Tēvs ar skolotāju kopā domā, kā Pēterim varētu palīdzēt. Tēvs pastāsta par dēlu, ka viņam var viegli novirzīt uzmanību un tāpēc viņam ir vajadzīgi stingri noteikumi, lai viņš varētu orientēties. Skolotāja iesaka nosēdināt Pēteri tālāk, jo tad viņu nevarēs tik viegli ietekmēt. Tēvs savukārt parūpēsies par to, lai viņam būtu iespēja vairāk redzēt savus jaunos draugus pēcpusdienā. Mājās tēvs stāsta par vienošanos ar skolotāju. Pēc ilgākas sarunas puika piekrīt, jo viņam ir ļoti būtiski iestāties ģimnāzijā. Un viņš jau ir pietiekami liels, lai saprastu, cik nozīmīgas šī mērķa sasniegšanai ir labas atzīmes.
Tātad bērnam ir būtiska vecāku un skolas sadarbība. Abām pusēm būtu jāatceras, ka jāsadarbojas vienam ar otru, nevis vienam pret otru. Ir nepieciešami nevis pārmetumi, bet gan priekšlikumi, nevis tūlītēja kritikas nobloķēšana, bet gan otras puses argumentu izpratne. Uzsākot skolas gaitas, bērnam jāmācās aizvien vairāk pašam organizēt savu ikdienu. Turklāt jo īpaši sākumā viņam ir nepieciešams vecāku atbalsts un mīlestības pilna klātbūtne.
Kad bērns sāk iet skolā, pirmoreiz viņa sniegumu un progresu vērtē "sveši" cilvēki. Vecākiem un bērniem jāpierod pie tā, ka novērtējums skolā attiecas uz bērna sekmēm nevis uz personu. Protams, labi skolotāji ņem vērā arī bērna personību, neņemot vērā to, bērna sniegums jāvērtē, pamatojoties uz viennozīmīgiem noteikumiem. Šajā posmā vislabāk atbalstīsiet bērnu, pēc iespējas vairāk kontaktējoties ar skolotājiem.
Tā ar bērnu varat pārrunāt to, kā katrs no jums ir izpratis situāciju. Arī pārpratumi atrisināsies vieglāk, ja uzreiz par tiem runāsiet, pirms tie ir kļuvuši par problēmu. Ja bērnam ir problēmas ar citiem bērniem vai skolotājiem, esiet viņa sabiedrotais nevis "virsskolotājs".
Daži padomi vecākiem
Izmantojiet kontaktus ar skolotājiem
Vecāku sapulces un skolotāju pieņemšanas laiki vecākiem rada problēmu: kā atrast laiku? Un vai vispār turp jāiet? Vai tad tāpat "viss nav kārtībā"? Pat ja problēmu nav – izmantojiet šādu iespēju!
Ja "viss ir kārtībā", varat mierīgā atmosfērā iepazīties ar skolotāju, vairāk uzzināt par savstarpējiem priekšstatiem un savlaicīgi abpusēji pievērst uzmanību iespējamām grūtībām. Ja "viss nav kārtībā", saruna ir jo būtiskāka, lai noskaidrotu situācijas iemeslu un kopīgi meklētu risinājumu. Bērnam ir ļoti būtisks kontakts starp vecākiem un skolotājiem. Pētījumi ir apliecinājuši, ka skolēniem, kuru vecāki sadarbojas ar skolu, skolā ir labākas iespējas.
Ko darīt, ja aizvien vairāk rodas iespaids, ka bērnam ir grūtības ar savu skolotāju? Vispirms vēlreiz sīki un mierīgi izrunājieties ar skolotāju un pastāstiet viņam savu redzējumu uz lietām. Ja neatrodat kopēju risinājumu, bieži vien palīdzēs tikai saruna ar skolas vadību. Skolotāji nedrīkst rīkoties patvaļīgi, un attiecībā uz mācīšanu viņiem ir jāņem vērā tiesību aktu noteikumi. Tāpat ir regulēta arī skolas un vecāku sadarbība.
Padomi, kā izturēties pret skolotājiem
Skola kā kāpnes
Iedomājieties skolu kā kāpnes, pa kurām bērnam jāuzrāpjas. Vecāki un bērni stingri tur šīs kāpnes, lai bērns varētu rāpties droši un netraucēti. Taču bērnam jārāpjas pašam.
1. Kas notiek, ja vecāki vai skolotāji atlaiž šīs "kāpnes"?
Bērns vairs nejūtas drošs, ir risks nokrist. Citiem vārdiem, tas varētu nozīmēt, ka bērnam pietrūkst būtiskas palīdzības: vai nu skolā vai mājās.
2. Kas notiek, ja vecāki nostājas skolotāju pusē un pastiprināti tur kāpnes tikai no vienas puses?
Bērnam tiek izvirzītas pārāk augstas prasības, jo pietrūkst vecāku māju mīlestības pilnās kompensācijas privātā vidē.
3. Kas notiek, ja skolotāji nostājas vecāku pusē (ieņem vecāku lomu) un skolotāju vieta paliek tukša?
Rodas risks, ka no bērna tiks prasīts pārāk maz
“Palīgā! Manam bērnam slikta atzīme!”
Skolas ikdiena bērnam vislabāk var izdoties tad, ja vecāki un skolotāji sadarbojas – katrs savā veidā.
Vecāku iemīļotā tēma ir savstarpējie stāsti par savu bērnu atzīmēm. Kad bērns vēl ir mazs, bieži vien dedzīgāka ir tikai apmaiņa ar anekdotēm. Vēlākais sākumskolā, atzīmju salīdzināšana rada lielu stresu. Protams, slikta atzīme, galvenokārt sākumskolas liecībā, varētu negatīvi ietekmēt izglītības turpināšanas izvēles iespējas. Taču vai tiešām par krīzi liecina jau otrais vai trešais divnieks?
Ja jūs uztrauc bērna sekmība, rodas jautājums: vai tiešām notiek kaut kas tāds, par ko jāuztraucas, vai arī jums tikai tā šķiet? Vispirms parunājiet ar bērna skolotāju. Varbūt bērnam tiešām ir nepieciešama papildu palīdzība. Runa ir par to, lai atrastu cēloņus un sniegtu pareizu palīdzību. Vai arī drīzāk tās ir jūsu pašu bailes, ka bērns nebūs sagatavots prasībām turpmākajā darba dzīvē, ja tā turpināsies? Daudzi pētījumi liecina, ka nākotnē lielai ticībai savām spējām būs vēl lielāka nozīme nekā līdz šim. Turpmāk katram kādreiz būs jāizbauda bezdarbnieka liktenis.
Šādos dzīves posmos būtiska ir liela apmierinātība pašam ar sevi. Jūs varat palīdzēt bērnam, ja ticat viņam. Bērnam priekšā vēl ir daudz gadu, kamēr viņam taps skaidrs viņa profesionālais aicinājums. Sniedziet viņam drošības sajūtu, ka viņam viss izdosies, un viņš atradīs savu vietu dzīvē. Arī pētījumi ir pierādījuši, ka baidoties mācības ir mazāk veiksmīgas, nekā tad, ja mācās ar pārliecību.