bērns, dzirde, klausīties mūziku
Foto: Shutterstock
Dzirdes un līdz ar to arī runas attīstību veicinās tas, ka tu no dzimšanas ar bērnu runāsi, lasīsi īsus, vecumam piemērotus stāstiņus un tos abi pārrunāsiet un spēlēsiet spēles, kur jāklausās un jāatdarina skaņas, mēles kustības, grimases.

Kamēr bērna dzirde nav attīstījusies, viņš nedzird, kā vārdi pareizi izklausās un to vietā izdomā savus. Šī iemesla dēļ bērns visbiežāk pats to nemana, nedzird, ka kļūdās un kādas skaņas izrunā nepareizi, tādēļ šajā stadijā nav vērts kļūdas labot un rāties. Labākais, ko var darīt ir pareizi atkārtot šo vārdu un vārdus ar līdzīgām skaņām, līdz bērns izdzird, kā tie skan.

Lai nebūtu grūtības mācībās, ir ļoti svarīgi vingrināties atcerēties dzirdēto. Ja bērnam dzirdes atmiņa ir vāja, viņš nespēj atcerēties, kas viņam jādara un nespēj saprast uzdevuma mērķi. Tas izpaužas kā grūtības koncentrēties un nepatika pret skolu. Ja bērns vāji uzklausa mutiskus norādījumus, viņam ir vecumam neatbilstoši mazs vārdu krājums, viņš neprot izteikt savas domas un viņam ir grūtības atcerēties teikto, bērns skolā bieži cieš no pašapziņas trūkuma, jo nespēj sekot līdzi skolotāja skaidrojumiem.

Tādam bērnam noteikti ir jāpārbauda dzirde. Vingrinot dzirdes uztveri, ar viņu ir jārunā vienkāršā valodā, atbilstoši viņa uztverei un vārdu krājumam. Sākumā jāuzdod jautājumi, uz kuriem viegli atbildēt, jādod laiks izdomāt atbildi, nevajag uzdot pārāk daudz uzdevumus vienlaicīgi.

Dziedot bērns attīsta ne tikai muzikālo dzirdi, bet arī dzirdes uztveri un dzirdes atmiņu. Dzirdes uztvere, savukārt, ir jāattīsta tāpēc, lai bērns skolā dzirdētu, saprastu un iegaumētu, ko stāsta skolotājs.
Artis Žeigurs

Jāvingrina klausīšanās un jāpapildina vārdu krājums ar piemēriem, mācot atšķirt vārdus: kas, kāds, kurš, ko, kāpēc, kad, cik, kā, ar ko. Tādam bērnam ir svarīgi izrunāt skaņas, mācīties dziedāt, kustēties mūzikas pavadībā, iegaumēt skaņas, raksturot skaņas - stiprums, augstums, ilgums, ritms, saklausīt atšķirības, veidot asociācijas ar skaņām.

Ir pierādījies, ka dziedot bērns attīsta ne tikai muzikālo dzirdi, bet arī dzirdes uztveri un dzirdes atmiņu. Dzirdes uztvere, savukārt, ir jāattīsta tāpēc, lai bērns skolā dzirdētu, saprastu un iegaumētu, ko stāsta skolotājs. Kopumā jau septiņu mēnešu vecs bērns spēj iemācīties izšķirt skaņas ar pustoņa starpību, tāpēc jau var mēģināt viņu mācīt dziedāt. Tikai sākumā, kamēr bērna uztvere vēl ir lēna, arī tev labāk veiksies, ja dziedāsi divas, trīs reizes lēnāk, nekā tu dziedi parasti. Velc garas skaņas, skaties bērnam acīs. Tiklīdz mani, ka viņš cenšas atdarināt ko līdzīgu, priecājies no sirds. Lai mazulis redz, ka tevi patiesi ir iepriecinājis, tad viņam būs stimuls censties.

Dzirdi vingrina klausīšanās uzdevumi:

  • Ciet acīm noteikt, no kuras istabas nāk skaņa;
  • Kāds dzīvnieks saka šādi...;
  • Sadzirdēt kādu noteiktu skaņu starp citām skaņām, klausoties tuvu un tālu dzirdamas skaņas, augstas, zemas, atkārtojot dažādus ritmus;
  • Neredzot nomet uz grīdas priekšmetu, pēc skaņas uzmini, kur tas ir, cik tas ir liels, kādas formas, no kāda materiāla;
  • Ciet acīm saskaitīt, cik reizes bumba atsitas pret grīdu, noplaukšķināt ritmu;
  • Kustēties mūzikas ritmā - mūzikai skanot dejo, apklustot sastingsti;
  • Pazīt un attēlot balsi: kā runā priecīgs cilvēks, kā bēdīgs, kā dusmīgs, bailīgs utt.;
  • Kā krūtīs skan sirds, kā burkšķ vēders;
  • Spēles: klusie telefoni: izveido apli, iečukst ausī kādu vārdu, ko čukstus nodod tālāk, līdz tas atkal nonāk pie tevis;
  • Bērniem katram piešķir kāda dzīvnieka balsi, un kādam ar ciet acīm skaņu jūklī jāsameklē vajadzīgais dzīvnieks;
  • Spēlēt iepirkšanos, kur katrā veikalā jāatceras citas lietas, lai beigās būtu savākts viss nepieciešamais;
  • Vārdu krājuma paplašināšanai labi noder "kuģu lādēšana" ar vārdiem - pasaki man vārdu, kāds vēl nav teikts un es tev ripināšu bumbu. Vārdus izrunā lēni un skaidri. Vārdi vēlāk tiek izvēlēti tematiski;
  • Liec, lai bērns apraksta novietojumu telpā. Mudini lietot tādus apzīmējumus, kā tuvu, tālu, virs, zem, aiz, starp, iekšā, pretī, sānis, lielāks, mazāks;
  • Pavaicā, kā bērns var nokļūt no savas istabas līdz virtuvei, kam pa ceļam ir jāpievērš uzmanība?
  • Ļauj vaļu fantāzijai un vingrinājumus izdomā pats!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!