Līgo Jāņi. Līgo sadaļa - 71
Foto: F64
Šķiet, šodienas sabiedrībā seksualitāte tiek demonstrēta vai vismaz pieminēta visdažādākajā tās kontekstā. Balstoties populārajā izteicienā "Sex sells", to sastopam gan, piemēram, plašsaziņas līdzekļos, gan tirdzniecībā un neskaitāmās citās jomās, kā arī visdažādākajās ikdienas dzīves situācijās. Tomēr, kā patiesībā uz to lūkoties, par ko aizdomāties un kā raksturot? Kāda ir latviešiem un mūsu tautas sievietēm piemītošā seksualitāte?

Intīmās dzīves paradumi, kā arī sabiedrības viedoklis par seksualitāti un tās iespējamo "pārprodukciju" ir analizēts dažādās aptaujās. Savus uzskatus par intīmās dzīves dažādošanu, kā arī sava ķermeņa apzināšanos un seksualitātes vairošanu pārspriežam ne tikai ar draudzenēm pie kafijas tases, bet arī varam apgūt dažnedažādos izglītojošos semināros.

Tiesa, viedoklis par to, kāda tad ir šī mums piemītošā seksualitāte – cik atvērta un plaukstoša vai, tieši otrādi, sevī vērsta un notušēta – teju katrai no mums būs atšķirīgs… Jāatzīst, visnotaļ pamatoti. Uz sevi taču katra raugāmies atšķirīgi un ne vienmēr pamanām nianses, ko, piemēram, novērtētu partneris.

Lai noskaidrotu, kā latvietēm piemītošo seksualitāti vērtē vīrieši, apkopojām vairākus viedokļus, kuru autoru atšķirīgais vecums un redzējums ļāva uzzināt, kādas īpašības pretējam dzimumam ir būtiskas, aizdomājoties par seksualitātes un seksa nozīme partnerattiecībās.

Tāpat viedokli lūdzām arī publicistam Viesturam Rudzītim, kurš dalījās pārdomās par to, kāda ir latviešiem piemītošā seksualitāte kopumā un biežākie klupšanas akmeņi, kas nereti ierobežo sieviešu apmierinātību ar sevi un arī partnerattiecībām.

Dzīves alkas ievērojami apgrūtina nāves dziņa, kas lielā mērā saistīta ar pārdzīvotajiem kariem un vardarbību 20. gadsimtā. To pašu var teikt par ikdienas dzīves erotizāciju.
Viesturs Rudzītis

"Pirmkārt, seksualitāti varam uztvert vispārīgā nozīmē – kā alkas dzīvot, augt, vairoties. Otrkārt, seksualitāti arī var traktēt nedaudz šaurāk – kā ikdienas erotizāciju vai vienkārši dzīvotprieku un personisku šarmu. Bet var arī šauri – vēlmi un gatavību stāties dzimumattiecībās. Treškārt, seksualitāte piemīt cilvēkam visas dzīves garumā, bet katrā no vecuma posmiem tā izpaužas citādāk. Ceturtkārt, var būt "svētā" seksualitāte, kas ir katra cilvēka bioloģiska vajadzība pēc seksuālas stimulācijas (plašā nozīmē) ikdienas un "pārdotā" seksualitāte, kad tā tiek izmantota citiem mērķiem – lai tiktu pie bērna, ietekmētu attiecības, iegūtu varu, naudu, informāciju utt.," spriež Rudzītis.

Taujāts par latviešiem piemītošo seksualitāti un tās izpausmēm, speciālists pauž savu redzējumu par latvisko "seksualitātes profilu": "Dzīves alkas ievērojami apgrūtina nāves dziņa, kas lielā mērā saistīta ar pārdzīvotajiem kariem un vardarbību 20. gadsimtā. To pašu var teikt par ikdienas dzīves erotizāciju. Tā bieži tiek uztverta tikai kā seksa priekšspēle bez patstāvīgas nozīmes un vērtības. Attiecībā uz seksuālām attiecībām – šķiet, valda jaunībai raksturīgie seksuālās dzīves kritēriji (piemēram, vairāk vienmēr ir labāk nekā mazāk) un neizpratne par seksuālo dzīvi un tās normalitāti ārpus jaunības un bērnu dzemdēšanas perioda. Tāpat šķiet, ka seksualitāte bieži tiek pārdota augstākminētajās izpratnēs."

Vērtējot Latvijas sievietes raksturojošo seksualitāti, kas nereti sabiedrībā tiek raksturota kā pārlieku saistīta, Rudzītis uzsver - diezin vai seksuālu noslēgtību būtu jāuztver kā trūkumu un atvērtību - kā lieliskuma pazīmi. "Ja šajā jautājumā tiek domāta sieviešu gatavība uz seksu, nevis seksuāla atvērtība un brīvība plašā nozīmē, tad tā vienmēr lielā mērā ir un būs saistīta ar drošību un "sasildītību". Bet šīs lietas cieš, ja seksualitāti un seksu uztveram kā sinonīmus.
Turklāt – ne vienmēr seksuāla tuvība nozīmē arī emocionālu tuvību un ne vienmēr cilvēkiem vajadzīgi "divi vienā". Bet dažreiz ir vajadzīgi, sevišķi ja domājam par attiecību perspektīvu."

Ne vienmēr seksuāla tuvība nozīmē arī emocionālu tuvību un ne vienmēr cilvēkiem vajadzīgi "divi vienā". Bet dažreiz ir vajadzīgi, sevišķi ja domājam par attiecību perspektīvu.
Viesturs Rudzītis

Nereti sastopamies ar apgalvojumu, ka latviešu sieviešu temperaments ir piezemētāks un arī savas seksualitātes paušana – slēptāka. Aplūkojot šo uzskatu, Rudzītis atgādina, ka sievietes ķermenim, sejai, mīmikai piemīt pievilcība, spēja savaldzināt: "Šīs īpašības ir atvasinātas no vārdiem "vilkt" un "valgi". "Tas ir aktīvs, vīriešus izteikti ietekmējošs un manipulējošs spēks, kura priekšā vīrieši nereti kļūst mīksti kā plastilīns. Lai to regulētu, islama valstīs vīrieši liek savām sievām, meitām un mātēm aizsegt ķermeni un seju. Pie mums šis spēks nav pienācīgi novērtēts un izdiskutēts sociālas normalitātes nozīmē, tādēļ sievietes nereti jūtas vainīgas vai mulst par šo spēku.

Varbūt baidās no tā, iespaidojoties arī no ģimenes sieviešu interpretētās tautas folkloras, kur latviešu sievietes parasti (izņemot nerātnās dainas) nav tēlotas kā seksuāli aktīvas, kur tas neskaitās tautumeitas tikums. Piemēram, krievietes, iespējams, biežāk (bet noteikti ne vienmēr) bez kādām bremzēm droši izmanto pievilcību, lai sasniegtu savus mērķus."

Krievietes, iespējams, biežāk (bet noteikti ne vienmēr) bez kādām bremzēm droši izmanto pievilcību, lai sasniegtu savus mērķus.
Viesturs Rudzītis

Taujāts par minēto atšķirību iespējamiem iemesliem, speciālists atzīst, ka runāt par nacionālām atšķirībām seksualitātes izpausmēs varam tikai hipotētiskā un pieņēmumu līmenī – šīs tēmas grūti padodas zinātniski korektai izpētei. "Vieglāk būtu runāt, izvērtējot konkrētās tautas vēsturi.

Latviešiem, domāju nozīme ir bijusi tam, ka tā ilgstoši ir bijusi zemākā, vāciešiem pakļautā nācijas daļa, tādēļ, visticamāk, bijusi pakļauta regulārai seksuālai izmantošanai un vardarbībai, kas nav vēl paguvusi tikt atveseļota un no kā var būt atlikusi savdabīga "netīrā" ķermeņa un "tīrā" prāta šķirtība. Bet tā ieved seksualitātē daudz nesaprotamas trauksmes un neveselīga kaunīguma.

Šķiet, nozīme ir arī reliģijai. Luterāņi ir izslaucījuši no savām baznīcām visu ķermenisko, sievišķo un potenciāli grēcīgo, tur ir palicis tikai aseksuālais bālais debesu Dievs. Katoļi ar Dievmāti un daudzajiem svētajiem ir vitālāki un vienlaikus grēcīgāki, bet ar veselīgāku attieksmi pret ķermeni un seksualitāti. Luterāņu seksuālās neirozes varētu būt vairāk tendētas uz bailēm un "netīrību", bet katoļu neirozes – uz "grēku"."

Latvijas sieviešu seksualitāte - izteiksmīga vai slēpta? Vērtē viņi

Foto: Shutterstock

"Man šķiet, latviešu sievietes gana labi apzinās savu sievišķību un arī seksualitāti. Sievietes, ar kurām esmu ticies es pats, vienmēr ir bijušas slaidas, koptas un apzinājušās savu vērtību. Domāju, ja ārējā fasāde ir kārtībā, arī galvā dāmai nekādi tarakāni nedzīvos, tāpēc manas sievietes arī guļamistabā bija gana brīvas un atraisītas. Protams, bieži vien arī tām skaistajām ir vezums kompleksu, kas tiek izgāzti pār vīrieša galvu koncentrētā veidā un skandālu formā, taču pieņemu, ka lielākoties pievilcīga āriene nozīmē arī pievilcīgu iekšējo pasauli.

Jāpiezīmē, ka, lai gan man nav ļoti lielas pieredzes, mīlējoties ar ārzemniecēm, tomēr apgalvojumam, ka slāvu tautības sievietes ir kaislīgākas, laikam jau sliecos piekrist. It kā arī latvietes ir gana ekspresīvas un azartiskas, bet, piemēram, krievietēm iekšā sēž no paaudzes paaudzē pārmantotā vēlme parūpēties par vīrieti. Tas ir patīkami, ja vien tiek ievērots vajadzīgais līdzsvars," Māris (28), projektu vadītājs.

"Latvietēm ļoti patīk pucēties, tomēr bieži vien tiek aizmirsts par personības bagātināšanu. Nav nekā seksīgāka par gudru un ar labu humora izjūtu apveltītu sievieti, kura ir arī laba sarunu biedrene. Taču tehniski sakopta lellīte ar tukšu galvu var izrādīties pagalam garlaicīga. No paša un arī draugu pieredzes spriežu, ka dzīvespriecīgas un harizmātiskas sievietes arī gultā būs lieliskas, savukārt tās, kuras ikdienā baidās sasmērēt kurpītes vai nolauzt nagu, būs vienmuļas un pasīvas.

Kopumā domāju, ka latvietēm ar savas seksualitātes apzināšanos un attieksmi pret mīlēšanos viss ir vislabākajām kārtībā. Iespējams, iepriekšējai paaudzei, pārdzīvojot politiskās iekārtas nomaiņu, nācās tikt galā ar pamatīgu šoku un saprast, ka seksā nav nekā slikta, netīra vai pazemojoša, taču mūsdienu sievietes prot gan izbaudīt mīlēšanos, gan arī nebaidās pirmās ierosināt to sākt," Kaspars (31), uzņēmuma vadītājs.

"Var jau būt, ka dzīves laikā neesmu saticis tās īstās sievietes, tomēr man šķiet, ka lielākā daļa latviešu dāmu ir pārāk sasaistītas. Nezinu, kāda ir jaunā paaudze, tomēr mana vecuma sievietēm vajadzētu vairāk apzināties savu valdzinājumu un būt drošākām. Pārāk daudz tiek uzvelts uz vīrieša pleciem, gaidot, ka viņš pirmais izrādīs iekāri un iniciatīvu. Taču tieši tas jau mūs, vīriešus, tā uzvelk, ja sieviete demonstrē savu vēlmi pēc tuvības, parauj to kaklasaiti un sagaida apakšveļā.

Pagaidām es uz jaunajām meitenēm vēl neskatos, laikam neesmu vēl iedzīvojies pusmūža krīzē, taču mazliet pikantērijas no vienaudzēm man pietrūkst. Jā, ir bijuši gadījumi, kad mani patiešām pārsteidz īsta kaķene, tomēr biežāk ar noskaņas radīšanu, ierosinājumiem izmēģināt ko nepierastāku un citām ne mazāk svarīgām niansēm nākas nopūlēties pašam, dāmai aizbildinoties ar kautrību. Nu, kāda kautrība vairs var būt, ja abi ir tikuši līdz guļamistabai?" Eduards (42), strādā valsts iestādē.

"Man ir radies iespaids, ka latviešu sievietes bieži vien ir kūtras un kautrējas runāt par seksu, tādēļ arī gultā ir konservatīvas un nav atvērtas nekam radošam. Turklāt bieži vien iniciatīvu ir jāuzņemas vīrietim - gan pamudinot sievieti mīlēties, gan arī procesa laikā. Nemaz nerunājot par to, ka reizēm jāmudina arī uz ko pikantāku un arī tad bieži tiek izrādītas mulsuma pazīmes, kas attur no jebkā cita izmēģināšanas ārpus klasiskajiem mīlēšanās veidiem. Man patīk eksperimentēt un dažādība seksā, kā arī pikantums, bet latviešu meitenes tas mulsina un tieku padarīts par dīvaini. Nespiežu, protams, uz to pirmajās reizēs, bet, ja attiecības ir ilgāku laiku, tad tas tikai atsvaidzina ikdienu un piešķiļ uguntiņu." Mareks (34), būvinženieris.

"Man ir bijusi pieredze ar dažādu tautību meitenēm no dažādām pasaules malām. Varu teikt godīgi, ka latvietes neatpaliek daudz no kaimiņu tautietēm vai pat ir labākas, bet tomēr viņas ir nedaudz stīvākas, salīdzinot ar dienvidos mītošajām daiļavām. Viņām nav kompleksu un robežu. Bet tomēr šis noslēpumu plīvurs, kas ir jāpaver un jāiekaro, arī ir pievilcīgs, tādēļ latviešu meitenes ir pašas skaistākās un iekārojamākās." Ēriks (27), fizioterapeits.

Viedokļi par seksualitāti un tās izpausmēm no Cālis.lv forumiem

  • "Tas atkarīgs no enerģijas un no iedzimtības. Ja tas strāvojums ir, tu, pat gribēdama, nevarēsi to mainīt. Man šķiet, ka 90. gadu sākumā bija izplatīti modeļu kursi un kursi, kuros sievietēm solīja iemācīt seksapīlu. Kā es vienmēr esmu teikusi - tā ir lieta, kas tev piemīt, un tu vari vilkt pat maisu, vai arī tās vienkārši nav. Dekoltē, meikaps, augsti papēži ir vienkārši relišeri, ģērbšanās stereotipi, ar kuriem domā piesaistīt vīrieti, strāvojums ir pavisam kas cits."
  • "Ja sievietei ir augsta seksuālā enerģija viņai vīrieši vienmēr lips klāt - kaut viņa būtu parastā "pelēkā pele". Un tanī pat laika var būt cita sieviete, kuru ieraugot, vīrieši noelšas "Ohhh…", un ar to arī viss beidzas, jo viņai ir zema šī seksuālā enerģija, un primārie relišeri, ideāls augums, mini brunči, augstpapēdenes un dziļš dekoltē, spēj vīrieša uzmanību piesaistīt tikai uz īsu brīdi."
  • "Man pat labi draugi saka, ka esmu - nu dikti seksuāla, ka tas ir kā "strāvojums". Neizprotu, jo pie tā pat nepūlos, īsos svārkos nestaigāju, izaicinoši neģērbjos, augstu papēžu nav, tāpat ne ar vienu neflirtēju, citreiz vispār dzīvoju kā savā pasaulē, nemaz nemanot, kas notiek apkārt. Ārējais fasons pilnībā atkrīt. Un, cik eju, tad parasti kāds uz to "līp". Turpretim, man ir draudzene, kura vienkārši cenšas, lai izskatītos seksuāli pievilcīga, un nekā. Viņa tāpat min, ka vīrieši to pat vispār nepamana ar visu dekoltē un papēžiem."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!