Biežāk bērniem ar īpašām vajadzībām, bet nereti arī fiziski attīstītiem bērniem, novēro nepietiekami attīstītu delnas un pirkstu muskulatūru. Ja tā nav pietiekami attīstīta, bērnam var būt apgrūtināta rakstīšanas prasme, kā arī lineatūras ievērošana.
Ko darīt, lai bērnam palīdzētu? Vingrināt šo muskulatūru, grāmatā "Vispārējie vingrinājumi logoritmikā" atbildi sniedz tās autores – ārste un speciālā pedagoģe Aija Cukura un mūzikas skolotāja Daina Cukura-Akmene.
Vispirms bērnam iemāca vingrināt pirkstus – tos dažādi kustina, izstiepj, izliec, sažņaudž dūrē, dūri saspiež un atbrīvo. Izstieptus pirkstus var saspiest kopā, tad izplest uz visām pusēm. Var skaitīt pirkstus, katru no tiem pakustinot ar otras rokas pirkstiem.
Sākumā bērniem atļauj brīvi izpildīt vingrinājumus ar pirkstiem – pēc pašu izvēlēta tempa, vēlāk –noteiktā tempā, skaļi skaitot ritmu vai piesitot pie galda, vai arī pēc metronoma tempa.
11 pirkstu vingrinājumu piemēri
- Visi pirksti sasveicinās ar īkšķi. Sākumā darbojas ar vienu roku. Roku saliec elkonī un tur sev priekšā ar delnu uz leju. Katru pirkstu, sākot ar otro pirkstu, paliek pie īkšķa, viegli paspiež un atlaiž; var skaitīt līdzi. Ja vingrinājumu sāk ar piekto pirkstu, tad skaita atpakaļejošā secībā. Bieži ar otru roku jāpalīdz pirkstiem satikties. Kad ar vienu roku vingrinājumi izpildīti apmierinoši, tad to dara ar abām rokām vienlaicīgi. Tempu var mainīt, vingrinājumus var veikt mūzikas pavadījumā.
- Pirkstus vingrina, saliekot divus pirkstus kopā (pirmo pirkstu pārmaiņus saliek kopā ar pārējiem) un satverot dažādus sīkus priekšmetus. Piemēram, skaitāmos kociņus var kraut mazā rotaļu mašīnā kā baļķīšus, pirksti tad ir "ceļamkrāns".
- Var no sērkociņiem celt mājiņu, pogāt pogas, spēlēt bērnu klavieres, salikt mozaīku un veikt citas darbības.
- Var izmantot plastmasas rotaļlietu – aktīvo centru, kur groza un kustina visu pēc kārtas ar katru pirkstu un pārmaiņus ar katru roku.
- Ar pirkstiem un delnu var spēlēt ēnu teātri. Ēnas var labi veidot uz ekrāna diaprojektora vai epidokopa gaismas starā. Var veidot suni, zaķi, zirnekli vai ko citu pēc savas fantāzijas.
- Veic roku apļošanu delnas locītavā uz vienu un uz otru pusi. Skaita – viens, divi, trīs, četri un atpakaļ.
- Abu roku pirkstus saliek pamīšus kā jumtiņā, tad pirkstus locītavās saliec un izstiepj, saspiež sāniski kopā un atlaiž.
- Abu roku otrie pirksti aizķer viens otru kā āķīši un spēkojas – velkas, tāpat pārmaiņus viens ar otru spēkojas pārējie pirksti.
- Saliek abas plaukstas kopā vienu pret otru (rokas ķermenim priekšā, saliektas elkonī), saspiež tās cieši kopā, tad ar pirkstu galiem tās atspiež nost – it kā abas plaukstas spēkotos un viens no otras atgrūstos.
- Ne tikai, lai attīstītu pirkstu un delnas muskulatūru, bet arī veicinātu to koordināciju, ar katru pirkstu pēc kārtas jāatsit gaisa balons. Tā ir spēle ar noteiktu nosacījumu – nedrīkst nomest, nedrīkst saplēst. Tātad – nedrīkst balonu nomest zemē, nedrīkst arī pārāk stipri sist. Mūzikas pavadījumam jābūt mērenā tempā, vieglā dejas ritmā.
- Izlīst caur atslēgas caurumu. Cieši saāķē rokas, saliektas priekšā, un izkāpj ar kājām roku lokam cauri uz priekšu un atpakaļ.