Bērni nav lēts prieks, tas patiešām ir fakts. Līdz ar mazuļa piedzimšanu ģimenes izdevumi pieaug, bet vairumā gadījumu – ienākumi – sarūk, jo topošā un vēlāk jau jaunā mamma kādu laiku no darba aprites pazūd. Vai visi tavas ģimenes tēriņi un pirkumi ir labi pārdomāti?
Prakse rāda, ka nebūt ne visi. Ja vien tu ievērotu portāla Parents.ru apkopotos speciālistu ieteikumus, tad varētu ieekonomēt visai skaistu naudas summiņu jau pirmā pusgada laikā pēc mazuļa dzimšanas.
Nepērc piena maisījumus, baro mazuli ar krūti
Ļoti ekonomiski izdevīgs. Aizej uz veikalu un palūko, cik maksā piena maisījums. Sākumā viens iepakojums tev pietiks trim vai četrām dienām, bet vēlāk – vairs tikai divām vai trim. Bet mēnesī tas vispār būs iespaidīgs ietaupījums. Bet mammas krūts piens nemaksā neko, turklāt tas, pēc speciālistu teiktā, ir vislabākais, ko vari sniegt savam bērnam. Jo ilgāk mazo barosi ar krūti, jo lielāks ietaupījums.
Neizmanto maksas pakalpojumus, ja tos vari saņemt bez maksas
Īpaši tas attiecas uz medicīnas pakalpojumiem. Nodot analīzes, veikt kārtējo vakcināciju, bērnu aizvest pie speciālista – to visu var izdarīt gan bez maksas, gan, protams, par maksu. Mīts par to, ka maksas pakalpojums būs labāks, vairs nemaz nav tik populārs. Protams, var nostrādāt cilvēciskais faktors gan vienā, gan otrā vietā. Izvēle paliek tavā ziņā, taču pieredze rāda, ja vien bērns vispārēji ir vesels, nav nekādas starpības, kur viņš veiks kārtējo profilaktisko apskati. Atceries, ka speciālisti, kuri pieņem par maksu, vairumā gadījumu ir pieejami arī valsts apmaksātās iestādēs, tikai rindā var nākties pagaidīt ilgāk, bet, ja nav steigas, kāpēc gan to nedarīt.
Nepērc bērnam domātas lietas izpārdošanās
Bērns aug ātri. Vēl pirms divām nedēļām viņam vajadzēja 80 cm izmēru, bet nu jau knaps ir 86 cm izmēra apģērbs. Vasaras sākumā tu bērnam nopirki lieliskas 21. izmēra sandalītes, bet augustā jau skrien uz veikalu meklēt 23. izmēru, tā arī nesaprotot, kā mazulis paguva nonēsāt 22. izmēra apavus. Tādēļ, ja sezonas beigās redzi patīkamas atlaides bērna apaviem, kuri būs nepieciešami tikai pēc aptuveni pusgada vai gada, nepērc tos, lai cik izdevīga arī nebūtu apavu cena. Izredzes uzminēt, kāds būs bērna izmērs pēc pusgada, ir visai niecīgas, un vari iztērēties dubultā. Tieši tāds pats noteikums attiecas uz bērna apģērbiem. Pirmkārt, tu nevari būt pārliecināts, kāds būs bērna augums pēc nepilna gada, otrkārt, katram ražotājam pastāv zināmas atšķirības starp izmēriem, kas var atšķirties pat par diviem līdz sešiem centimetriem uz vienu vai otru pusi. Pērkot lietas, deviņus mēnešus pirms sezonas sākuma, riskē, ka, iestājoties kādam gadalaikam, varēsi tērēties atkal, lai iegādātos bērnam nepieciešamo izmēru.
Izdevīgi pārdot nevajadzīgās lietas ir daudz grūtāk, nekā tās nopirkt. Netici? Tad palūkojies, cik daudz sludinājumu ir dažādās interneta vietnēs, kuros pārdod jaunas, izpārdošanās iegādātas lietas – gan apavus, gan apģērbu.
Nepērc to, kas tev nebija nepieciešams 'pirms izdevīgām atlaidēm'
Visticamāk, tavam mazulim nav nepieciešami pieci jauni T-krekli un trīs pāru silto bikšu, taču veikals piedāvā "tik labas atlaides", ka, kā teiktu no iepirkšanās atkarīgie, "grēks par tādu naudu nenopirkt". Tu mierīgi gāji garām izejamajam apģērbam, kamēr vien tas maksāja vienu summu, bet tiklīdz uz tā parādījās 50 procentu atlaižu zīmīte, tā tas kļuva par dzīves un nāves jautājumu, lai to iegādātos? Tev pēkšņi šīs lakādas kurpītes kļuva tik nepieciešamas (kuras bērns "nokaus" pēc viena izgājiena uz ielas), jo to cena taču samazināta par 70 procentiem? Protams, ka nē. Taču tā strādā patērēšanas psiholoģija, par ko lieliski zina mārketinga speciālisti. Un lūk, tu iepirkumu groziņā liec lietas, no kuru iegādes pilnībā var arī atturēties, ja vien nebūtu šīs atlaides. Tev šķiet ļoti izdevīgs pirkums, jo viss taču tiek "atdots gluži par baltu velti", ja raugās uz pilno cenu.
Apstājies. Kad pērc par izdevīgām cenām to, kas patiesībā nav nepieciešams, tu neekonomē, bet tērē to, ko varētu ieekonomēt. Ja bērnam ir jau nepieciešamais daudzums T-kreklu, neņem vairākus jaunus tikai tāpēc, ka tiem piekabināta atlaižu cena.
Izdevīgs pirkums – tas ir pirkums, ko esi vēlējies jau sākumā, taču nevarēji atļauties, kamēr vien nesagaidīji atlaides. Viss pārējais – tie ir neplānoti un neattaisnoti izdevumi.
Nepērc to, bez kā patiešām vari iztikt
Aklā vecāku mīlestība un gudra reklāma – galvenais, kādēļ vecāki domā, ka bez visām šīm lietām nav iedomājama laimīga bērnība. Un mājoklis tiek aizkrauts ar liekām mantām, turklāt krietni iedragājot ģimenes budžetu. Bet vēlāk izrādās, ka tieši tavs mazulis kategoriski atsakās šūpoties smalkajā krēsliņā, nereaģē uz dārgo mantu, bet attīstošais paklājiņš viņu interesē tikpat ļoti, cik vecais pleds. Izrādās, ka barošanas krēslā, lai gan tas pats par sevi ir ērts, mazuli kaut kādu iemeslu dēļ pabarot tomēr nav tik labi, kā iecerēts. Un vispār, krēslam nemaz tavā mājoklī īsti nav vietas.
Tomēr, ja esi noskaņots izlēmīgi un šķiet, ka kāda no šīm lietām tiešām būs vajadzīga, skaties nākamo padomu.
Nenoniecini to, kas sākas ar vārdu ‘lietots’
Daudzām bērniem domātām lietām ir ļoti ierobežots ekspluatācijas termiņš. Vismazākais tas ir šūpulīšiem, ko iesaka lietot bērniem ne vecākiem par trim mēnešiem. Elektroniskās šūpolītes derēs tikai līdz brīdim, kamēr mazais neiemācīsies liekties uz priekšu un nesāks celties. Proti, aptuveni pēc sešiem mēnešiem šī lieta bērnam jau būs bīstama, bērns no tās centīsies tikt ārā, neraugoties uz drošības siksnām. Bērna aktivitāte aug, viņam būs neinteresanti gulēt šādās ierīcēs. Tieši tas pats attiecas uz virkni citu lietu, tādēļ tās saglabājas ideālā stāvoklī un bieži atrodamas sludinājumu portālos. Vairumam šo lietiņu ir noņemamas detaļas un izmazgājama virspuse. Tādēļ tur nav nekā traka un droši var pirktu kādu no šādām lietām par puscenu. Tas ir daudz ekonomiskāk, nekā par šīm lietām maksāt pilnu cenu, turklāt saprast, kas der vai neder tavam mazajam, tad nebūs tik sāpīgi, kā tad, ja samaksāta liela nauda, bet mazais mantai pat virsū neskatās.
Kas attiecas uz bērnu transportu, tad galvenais – lai tas būtu ērts un pārveidojams. Bērni no velosipēda un citiem braucamajiem var izaugt pat vienas sezonas laikā, tādēļ nav vērts iegādāties pilnīgi jaunu, jo, piemēram, velosipēdu arī nevar pirkt "gadiem uz priekšu", to nepieciešams piemērot bērna vecumam un augumam.
Neatdod un neizmet to, ko var pārdot
Ir cilvēki, kuri kautrējas atklāti pārdot savas lietotās mantas. Viņiem vieglāk tās izmest vai kādam atdot par velti, nekā pārdot. Tirgošanās šķiet nepieņemama. Krīze – ir īstais laiks šo aristokrātisko ideju izmest no galvas. Tev mājās taču nav naudas drukāšanas mašīna, tādēļ nav nekā apkaunojoša, lai labi saglabājušās lietas pārdotu kādam, kuram tās ir nepieciešamas, un kurš ar prieku tās nopirks par puscenu sava bērna vajadzībām.
Pat, ja tev šķiet, ka velosipēds, no kura izaudzis tavs bērns, lai gan ir labs un ērts, tomēr vizuāli nav pirmā svaiguma, tomēr par nelielu naudiņu kāds to ar prieku nopirks. Tas pats attiecas uz apģērbu. Neizmet un neatdod to, ko pilnībā varētu izmantot kāds cits bērns. Protams, labdarība ir laba lieta, bet, ja tavā ģimenē nākas ekonomēt naudas līdzekļus, tad šo ir vērts ievērot. Princips "centu pie centa neliksi, pie eiro netiksi" strādā par simts procentiem.
Nepakļaujies sabiedrības spiedienam, nepērc, lai būtu ‘kā visiem’
Bieži jaunās mammas meklē sabiedrību dažādos vecāku forumos. Tā ir sava pasaule ar savām kastām un klaniem. Tur var sastapt ne mazums dārgu mantu cienītājus – no dizaineru radītiem bērnu ratiņiem līdz "autentiskām" cepurītēm ar kažokādu apdari. Sēžot mājās ar bērnu un skatoties svešu bērnu fotogrāfijas skaistā, dārgā apģērbā uz izcilu ratiņu fona, kas maksātu vismaz pāris mēnešu tava vīra algas, sāk likties, ka tev arī tas viss ir nepieciešams, lai justos laimīga. Laime sāk izskatīties šādi: iziet uz ielas, fotografēt bērnu brīnišķīgos tērpos un fotogrāfijas atrādīt forumā, jūtoties kā daļai no šīs "augstākās sabiedrības". Tas patiešām ir lipīgi.
Un, lūk, tu sāc skatīties citu bērnu apģērbu veikalu virzienā, bet vienkārši labie ratiņi jau šķiet ne tik labi un ērti uz tā fona, par ko raksta "šiko ratu" īpašnieces. Stop! Tev tas nav vajadzīgs. Dizaineru rati izskatās efektīgi, taču, vai tavam bērnam tajos būs ērtāk nekā ne tik dārgajos "visurgājējos"? Visticamāk, mazulim vispār nav nekādas starpības. Taču tavam naudas maciņam gan. Dizaineru radīti apģērbi izskatās lieliski tikai fotogrāfijās, bet 99 procentos gadījumu ērtuma un praktiskuma ziņā tie neiztur konkurenci ar parastu bērnu apģērbu. Turklāt atceries, ka bērni tik ātri aug. Kamēr bērns ir mazs, netērē ģimenes budžetu dārgām drēbēm, no kurām viņš izaugs tik ātri, ka, iespējams, tās pat nepagūsi ne reizes uzvilkt. Kā mēdz teikt Skandināvijas valstīs, "laimīgs bērns – netīrs bērns". Pavārtīties zālienā, palēkāt pa peļķēm, paslidināties pa slidkalniņu, paspēlēties smilšu kastē, nogaršot zemi – to visu tu varēsi, ja bērnam pirksi apģērbu parastā veikalā. Atbilde ir acīmredzama. Tad kāpēc nepieciešams tik dārgs apģērbs? Kuru tas dara laimīgu?
Ja tev ļoti nepieciešamas skaistas lietas fotosesijai, padoms ir tāds: pameklē sludinājumu portālos. Visbiežāk šāds apģērbs tiek pārdots par gana zemām cenām pie sadaļas 'uzvilkts vienu reizi" vai "kā jauns" (uzmini nu, ar kādu mērķi?).
Nepērc rotaļlietas
Mūsdienu bērni ir apkrauti ar rotaļlietu kalniem. Bērnu vairs nemaz nav iespējams ne ar ko iepriecināt vai pārsteigt, jo katra jauna manta tiek uztverta kā pašsaprotama lieta, taču lielākā daļa no tām mētājas putekļos – plauktos vai mantu kastes dziļākajā stūrī. Un,ja paskaitītu, cik naudas iztērēts tam visam. Taču pats aizvainojošākais ir tas, ka visi šie finanšu upuri ir velti. Tavam bērnam ir nepieciešams daudz mazāk mantu, nekā tev gribas pirkt. Vairumā gadījumu tas, kas šķiet vislabākais bērnam, patiesībā nemaz tāds nav. "Dzīvās" lelles, runājošie dinozauri, radiovadāmās automašīnas un roboti, divstāvu leļļu mājas – tas viss ir tikai tavas bērnības sapnis. Tavā bērnībā tā visa nebija. Un tu par šādām mantām tikai sapņoji. Mūsdienu bērnus ar šīm lietām var pārsteigt tikai uz vienu, varbūt divām dienām.
Starp citu, tieši interaktīvās mantas ir visbezjēdzīgākās, visgarlaicīgākās. Tās uz bērna emocijām nospēlē, pateicoties veiksmīgi izveidotai reklāmai, kas tās padara dārgas. Labākajā gadījumā šī manta bērnu aizraus līdz pirmajai reizei, kad iztukšosies baterijas. Bērnam ļoti ātri apnīk rotaļlietas vienveidīgās skaņas un darbības. Ja vēl retu reizi bērnu manta aizrauj, bet arī tad var izrādīties, ka sunītis vai lelle nemaz neprot to, ko rādīja reklāmas rullīšos. U n manta nemaz nav tik "dzīva" kā reklāmā.
Parasts konstruktors, parastas lelles un automašīnas, kas bērnam ļauj pašam attīstīt fantāzijas un radošumu – lūk, kas visvairāk nepieciešams. Tādēļ pārdomā mantu iegādi un neaizraujies ar visu moderno, ļaujot bērnam pašam domāt, nevis kārtējo reizi izbīlī salēkties, kad kāda manta nejauši ierunājas, kad tai neviens to neprasa darīt.