Fonemātiskās uztveres traucējumi – tādu diagnozi kādam pirmklasniekam noteikuši skolā. Mamma tagad bažīga, ko tas īsti nozīmē un kā cīnīties ar šo zvēru? Šāda diskusija sākta portāla Cālis.lv forumā. Pēc padoma taujājām logopēdiem.
Fonemātiskā dzirde ir spēja pareizi sadzirdēt un atpazīt skaņas (fonēmas). Bērns ar vāju fonemātiskās dzirdes attīstību neatpazīst vienu vai otru akustisko īpašību jauktām un sarežģītām skaņām. Fonemātiskās dzirdes nepietiekamā attīstība ir līdzīgu skaņu jaukšana, kas rada neizpratni par vārda nozīmi. Tā var būt saistīta ar nepareiziem fonemātiskiem sakariem galvas smadzenēs, mēles un lūpu funkcionāliem kustību traucējumiem, tā skaidro aptieku tīklā "Apotheka" konsultējošā logopēde Inga Bistrova.
Visbiežāk fonemātiskās uztveres traucējumi ir pirmsskolas vecuma bērniem. Bērns nepareizi sadzird kādu skaņu, līdz ar to rodas problēmas ar vārdu izrunu un rakstību. Iemesli var būt dažādi: attīstības traucējumi bērnībā, problēmas nerisināšana laicīgi, daudzvalodība ģimenē un vārdu būtības neizpratne. Bērna valoda liecina par viņa domāšanas attīstību, tāpēc ļoti būtiska ir arī saskarsmē ar citiem cilvēkiem.
Fonemātiskā uztvere izveidojas piecu gadu vecumā, kad artikulācijas muskulatūra ir pilnībā nostiprinājusies. Ja bērns pirmajā klasē jauc skaņas rakstīšanā, tam jāpievērš īpaša uzmanība un jāveic speciāli vingrinājumi skaņu diferencēšanā, norāda logopēde.
Kā var trenēt, vingrināt fonemātisko uztveri?
Ikdienā noder pavisam vienkārši paņēmieni, tos iesaka logopēde Ilona Salna:
- pastaigas laikā aicini bērnu klausīties un pateikt, ko viņš dzird (rūcienu, gaiļa dziesmu, vēja šņākoņu);
- mājās jautā, kur skan radio (istabā, virtuvē);
- dziedot maini balss skanējumu (augstu - smalki, zemu - rupji), lai bērns arī tā pamēģina;
- dziedi kopā ar bērnu un ritmiski soļo vai plaukšķini, tā bērns saklausīs ritmu;
- spēlējiet "klusos telefonus": iečuksti bērnam kādu vārdiņu vai īsu teikumu, lai viņš atkārto;
- paklaudzini un liec bērnam noteikt, kas šo skaņu taisa, kur skaņa rodas;
- lieliski derēs "kuģu lādēšana": izvēlies kādu burtu un saki vārdus, kuri sākas ar šo burtu (metam bumbu viens otram, tas trenēs arī kustību koordināciju);
- lielajiem bērniem (5-6 gadi) derēs dažādas vārdu spēles: "vai vārdā skan L? Kur vārdā skan Z: sākumā, vidū vai beigās? Izdomā vārdu, kura vidū ir D! Cik vārdus es pateicu (Man gribas saldējumu.)? Pasaki trīs vārdus! Nosauc vārdu, kurā skan Ā";
- grāmatu lasīšana: bērnam jāsadzird un jāsaprot, ko lasa vecāki. Atceries vienmēr pajautāt vai pārrunāt, ko bērns dzirdējis un sapratis no lasītā.