Marijas Montesori pedagoģiskās sistēmas devīze ne velti skan: "Palīdzi man izdarīt to pašam". Pati Marija savās grāmatās ir rakstījusi par to, ka bērns var daudz, neraugoties uz savu mazo vecumu, ja vien pieaugušie viņam sniedz šādu iespēju. Viņa uzskatīja, ka galvenais pieaugušo uzdevums – radīt speciāli pielāgotu vidi (ne tikai bērnudārzos, bet arī mājās).
Tas nozīmē, ka apkārtējai videi jāatbilst bērna vajadzībām: daudz kustēties, aiztikt ar rociņām, pētīt un piedalīties mājas darbos (piemēram, bērnam jāļauj apliet istabas augus). Bet bez visa tā, arī vecākiem ir jārūpējas par to, lai bērnam būtu pietiekami daudz brīvības izmantot vides radītos apstākļus. Montesori bija pārliecināta: "Cilvēks nevar būt brīvs, ja viņš nav patstāvīgs. No jaunās paaudzes mums jārada stipri cilvēki, bet par stipriem cilvēkiem mēs saucam patstāvīgus un brīvus cilvēkus."
Pilnvērtīga bērna attīstība iespējama tikai tad, kad viņam ir sniegta iespēja iepazīt apkārtējo pasauli. Bet tam ir nepieciešama brīva kustēšanās, saprātīgas robežas un cieņa pret mazo personību. Taču mūsu pasaule ir radīta pieaugušajiem, un bērniem bieži vien ir grūti tai pielāgoties. Kā bērnam palīdzēt kļūt daudz patstāvīgākam un iegūt pārliecību par savām darbībām? Lūk, "Ihappymama" piedāvā 10 Montesori piedāvātas aktivitātes no bērna skatpunkta, kas viņiem tik ļoti nepieciešamas, lai taptu par patstāvīgiem cilvēciņiem!
Paskaties uz apkārtējo vidi ar bērna acīm
Nosēdies uz grīdas un palūkojies apkārt no bērna auguma skatpunkta. Ieteicams šādā stāvoklī pavadīt pietiekami ilgu laiku, atrodoties visās mājokļa zonās, kurās uzturas bērns – virtuvē, viesistabā, koridorā, tualetē un vannas istabā, nevis tikai bērnistabā. Pievērs uzmanību slēdžiem, krāniem, skapjiem u.t.t. padomā par to, cik ērti bērnam ir dzīvot šādā saimniecībā, kas domāta milžiem. Iedomājies dažas situācijas un pacenties atrast izeju, piemēram, ko darīt, ja gribās ēst, nepieciešams nomazgāt rokas vai aizsniegt siltāku jaciņu.
Slāpju remdēšana
Mūsu uzdevums – izveidot vidi tā, lai bērnam nebūtu nepieciešams katru reizi skriet pēc palīdzības pie pieaugušā, lai padzertos ūdeni, jo viņš taču pilnībā to var izdarīt patstāvīgi. Lai bērnam tiktu sniegta iespēja padzerties, kad viņš to vēlas, novieto dzeramo viņam ērti pieejamā vietā. Tad tavs vienīgais uzdevums būs tikai sekot līdzi, lai krūzītē, pudelītē vienmēr būtu svaigs un tīrs ūdens.
Atkritumu savākšana
Izvēlies mīkstu, tīru lupatiņu, slotu un lāpstiņu atkritumu savākšanai un parādi bērnam, kā rīkoties ar šiem priekšmetiem. Ļauj bērnam tos izmantot, lai viņš varētu savākt šmuci, ja tāda gadīsies, un bērniem tādas gadās diezgan bieži. Parādi, gan kā slaucīt, gan kā saslaucīt gružus lāpstiņā un kur tos pēc tam izbērt. Ja bērnam nav īpaši ērti izmantot kopējo atkritumu tvertni, izveido bērnam mazāku, speciāli viņa vajadzībām domātu spainīti, kur likt atkritumus.
Izlietā savākšana
Uz grīdas var atrasties ne tikai kaut kādi atkritumi, bet arī ūdens, zupa vai kompots. Šis ir labs piemērs, lai bērnam paskaidrotu, kā strādā cēloņsakarības – izlēji, tātad tas ir jāsavāc. Šai aktivitātei vajadzēs spainīti, nelielu, labas uzsūktspējas sūkli, kas palīdzēs savākt šķidrumu, un lupatiņa, lai pēcāk grīdu padarītu sausu.
Istabas augu kopšana
Ja bērns periodiski ar pirkstiņiem ielien puķupodos, norauj pa kādai lapiņai vai ziediņam no tava lolotā istabas auga, nesteidzies uzreiz to novākt un novietot uz augstākiem plauktiem. Izvēlies no visiem augiem dažus īpašos augus un paskaidro mazulim, kā tos kopt. Lai bērns to varētu paveikt, būs nepieciešama maza lejkanniņa ar smailu snīpīti un paskaties līdzi, lai bērns augu nepārlietu. Citādi viņš vienā podiņā būs gatavs izliet visu lejkanniņas saturu. Pastāsti, ka katram podiņam nepieciešams neliels ūdens daudzums. Rūpēties par augiem var arī, izmantojot pulverizatoru – galvenais, lai bērnam pietiktu spēka nospiest tā rokturīti. Tāpat vari piedāvāt ar lupatiņu notīrīt putekļus no augu lapām vai izlasīt lapiņas, kas apvītušas.
Vieta, kur pārģērbties
Pie ārdurvīm, parasti tas ir priekštelpā jeb koridorā izveido dažus āķīšus bērna virsdrēbēm, tāpat izveido atsevišķu plauktiņu bērna apaviem un blakus noliec apavu tīrīšanai paredzētu birstīti. Noliec zemu soliņu-pufu, lai bērna varētu pārģērbt apavus un atceries, ka ērtības līmeni jāmēra, vadoties no bērna skatpunkta, nevis pieaugušo kritērijiem. Bērniem ir ļoti svarīga sava kārtības sajūta, tādēļ bez galējiem iemesliem nepārkarini bērna novietotās drēbītes pēc sava prāta un nepārvieto soliņu. Un pats galvenais, nenervozē, ja bērns, pēc tavām domām, lieki tērē laiku, lai izvēlētos piemērotu cepurīti vai kurpju auklas sien pārāk ilgi. Jau pirms tam paredzi laiku šim procesam (īpaši aktuāli tas būs patstāvīgas apgūšanas sākumā).
Pusdienas un galda servēšana
Piedalīšanās galda klāšanā ir ļoti vērtīgs rituāls, kas būs svarīgs etaps, gatavojoties brokastīm, pusdienām un vakariņām. Sāc ar pašapkalpošanās prasmju apgūšanu. Lai to izdarītu, nepieciešams, lai bērns zinātu, kur glabājas trauki un galda piederumi. Pirms galda klāšanas, vēlams uz galda uzlikt špikeri, kas var būt salvetes-protektora izskatā. Būtu labi, ja uz tās būtu norādes-apzīmējumi, lai būtu vieglāk atcerēties, kur jāstāv šķīvim un tasītei, kurā pusē jāliek nazis, dakšiņa un karote.
Bērnam ir svarīgi sajust personīgi neatkarību, tādēļ labāk sniegt iespēju viņam pašam izvēlēties un uzlikt tik daudz ēdiena, cik viņš vēlas. Tādēļ ieteicams galda centrā nolikt zupas terīni vai ēdienu bļodu visai ģimenei. Taču brīva izvēle vienmēr ir jāsaista arī ar atbildību: tagad bērnam ir jāapēd viss, ko viņš pats uzlicis uz sava šķīvīša. Tādā veidā bērnam vajadzētu mācīt – uzlikt uz šķīvja nedaudz ēdiena, bet, ja būs vēlēšanās, varēs porciju papildināt. Pirmajā etapā bērnam palīdzi kontrolēt porciju izmērus, lai viņš nenonāktu sarežģītā situācijā – uzliekot par daudz un nespējot to apēst. Pēc pusdienām bērns pilnībā spēj ne tikai novākt savus traukus, bet arī tos nomazgāt.
Ledusskapja izmantošana
Ledusskapī atbrīvo zemāko plauktu produktiem, kurus dienas gaitā bērns var iet un paņemt, lai uzkostu starp ēdienreizēm. Tie var būt jogurti, dārzeņu gabaliņi vai augļi, biezeņi, morss, kompots, smūtijs. Ar laiku viņš iemācīsies ne tikai paņemt, bet arī patstāvīgi pagatavot otrās brokastis vai launadziņu. Pats galvenais, lai vecāki saprastu, ka viņu mazulis patiešām to spēj izdarīt.
Ēdiena pagatavošana
Virtuve ir pētījumu paradīze, tieši šī vieta no visa mājokļa visvairāk vilina mazu bērnu. Lai cik daudz istabā nebūtu dārgu un attīstošu rotaļlietu, mazajam vienmēr daudz pievilcīgāki būs trauki, karotes un grāpīši. Atļauj bērnam piedalīties praktiski visos procesos, kuri notiek virtuvē, rūpīgi pārdomājot loģistiku un drošību. Nebaidies, ka viņš izbērs vai izlies kaut ko – viņš taču prot aiz sevis savākt!
Starp citu, vārītu dārzeņu un olu notīrīšana no mizām un čaumalām – tie ir labākie vingrinājumi mazajiem pirkstiņiem. Ja izvēlas pareizo nazīti – tam jābūt nelielam, tādam, kas labi ieguļ plaukstā, ar drošu, noapaļotu un neasu galu, tad arī to pilnībā var uzticēt bērnam. Labs variants – deserta vai sviesta smērēšanai paredzēts nazis. Ar tiem absolūti normāli var sagriezt banānu, vārītus dārzeņus, olas vai vārītu desu.
Personīgā skapja izmantošana
Ierīko ērtu skapi, plauktu vai kumodi ar atvilktnēm. Svarīgi, lai mēbele atbilstu bērna augumam. Izkārto mēbelē bērna ikdienas lietošanai paredzētos apģērbus, vismaz pāris komplektus. Kreklus, kleitas un jaciņas uzkarini uz maziem pakaramajiem, protams, ja bērna skapī šāda iespēja pastāv. Katrai lietai jābūt savai vietiņai. Ļauj bērnam pašam izvēlēties sev apģērbu un neuztraucies, ja kāds no apģērba gabaliem tiks uzvilkts pilnīgi nepareizi vai neatbilst pieaugušā priekšstatiem par stila izjūtu.
Parādi bērnam, kā dažādos veidos var sakārtot apģērbu. Bērniem patiesībā ļoti patīk kārtība, bieži vien viņi pat uzstāj, lai katrs t-krekliņš, bikses vai kleita vienmēr atrastos savā vietā, un nepāriet pie citu darbību veikšanas, kamēr netiks pabeigta iesāktā. Starp citu, lietu pārskatīšana jeb pat pārskaitīšana ir lielisks veids, kā apgūt pirmās prasmes lietu secībā.
Ikdienā pielietojot šo pieeju, vecāki saviem bērniem iemāca būt funkcionāli neatkarīgiem, ļauj atvasēm paaugstināt pašapziņu līmenī "es varu" un "esmu noderīgs".