Skolu radīja kāds nezināms gudrs cilvēks, kurš gribēja, lai arī citi ir gudri. Varbūt tas bija Dievs? Pasaules prezidents? Tā topošie skolēni spriež par mācībām. Zinību mēnesī noskaidrojam, kāpēc daļai bērnu nepatīk skola, ko mazie eksperti domā par formastērpiem, vasaras darbiem un cik ilgi vispār būtu jāmācās.
Konsultanti:
Teodors Vitmanis (seši gadi), par nākotnes plāniem vēl nedomā, bet varbūt kļūs par riteņbraucēju.
Marta Ozoliņa (seši gadi), patīk dziedāt, tāpēc, iespējams, būs dziedātāja.
Hugo Asermanis (seši gadi), grib būt rallija un "Formulas 1" braucējs.
Rodrigo Martins Logošs (seši gadi), nākotnē būs robotu, māju, moču, mašīnu un dzelzs taisītājs, lai būtu daudz naudas.
Kas notiek 1. septembrī?
Hugo: Svin bērnu svētkus? Bērni iet uz skolu un uz kino? Svin skolas dzimšanas dienu?
Marta: Svinam kaut kādus svētkus. Jāņus? Ziemassvētkus? Izlaidumu?
Rodrigo: Visi iet uz skolu.
Kāpēc jāmācās?
Teodors: Lai uzzinātu jaunas zināšanas.
Rodrigo: Lai būtu gudrs. Citādi, kad būs liels, tad domās: hm, kas tas tāds, un kas ir pasaule? Ja aizies prom no skolas, tad zinās tikai dažas lietiņas.
Hugo: Lai paliktu gudri.
Marta: Jo tā ir.
Vai jūs gaidāt skolas gaitu sākumu?
Teodors: Jā. Es gribu iet uz lego pulciņiem. Vismaz man būs drošība, jo blakus būs māsīca. Es vēl nezinu, kas tur būs, esmu tikai vienu reizi bijis. Bet neesmu apskatījis pat sporta zāli un nevienu gaiteni.
Rodrigo: Es baigi negribu. Zini, cik tur būs grūti? Un es tad palikšu viens pats mājās. Ko es darīšu?
Hugo: Nē. Gribu iemācīties braukt ar rallija mašīnu bez skolas. Bet man ne pret ko nav alerģija, un esmu vecākais grupiņā, tāpēc jāiet skolā. Man tas nepatīk.
Marta: Nē, jo tur pusstunda jāsēž uz krēsla un nevar pat piecelties.
Kurš izdomāja, ka jāiet skolā?
Teodors: Kaut kāds nezināms gudrs cilvēks, kurš gribēja, lai arī citi cilvēki ir gudri.
Rodrigo: Mammas. Varbūt direktors vai pasaules prezidents, jo viņš visus komandē.
Hugo: Klases skolotāja vai remontnieki. Viņi izdomāja, ka vajag kaut kur mācīties, lai paliktu gudri, uztaisītu jaunas mašīnas un viskautko. Uztaisīja nosaukumu skola un sāka taisīt visu pārējo.
Marta: Pirmais, kurš pasaulē piedzima. Dievs? Viņš uzauga un tad, kad citi piedzima, teica, lai iet skolā.
Ko dara skolā?
Hugo: Paši raksta un lasa.
Marta: Tur mācās, lasa, raksta, sporto.
Teodors: Sporto, piedalās treniņos, dzied dziesmas.
Rodrigo: Raksta un lasa. Spēlē basketbolu. Kad satrenējas, var braukt uz olimpiskajām spēlēm. Tikai 28 gados. Es 18 gados nopirkšu mašīnu un uzreiz braukšu.
Teodors: Bet, ja tu būsi nestiprs?
Cik ilgi jāmācās?
Teodors: 12 gadus. Pēc tam jāiet augstskolā. Tur arī 12 gadus.
Rodrigo: O! Tad jau man būs 24 gadi, un es sen varēšu braukt ar mašīnu.
Teodors: Bet var arī pabeigt skolu, neaiziet uz augstskolu un vienkārši būt brīvs.
Hugo: Kādus divdesmit gadus.
Marta: Līdz desmitajai vai divpadsmitajai klasei. Tad jāiet vēl uz citām mācībām, piemēram, tur, kur liecības jānoliek, kad ir jau 18 gadi. Jāiet uz amatskolu un vēl dažām skolām. Kad izaudz liels, vajag kaut ko zināt, lai brauktu ar mašīnu un ietu darbā. Ja neko nezinās, atnāks klients, bet neko nemācēs izdarīt.
Vai mēs paši varam apgūt zināšanas?
Rodrigo: Nē. Kā mēs varam zināt visu no bērnības?
Teodors: Kā es varēju zināt, kas ir Wi-Fi? Es uzzināju, kad man iemācīja. Tētis māca, kā man jāuzvedas. Kad cilvēks ir vecs, viņš daudz ko zina. Tad viņš var aiziet atvaļinājumā uz mūžu un vairs nevajag mācīties. Bet pensijā arī var pastrādāt. Kad tētis liek mašīnu, vecaistēvs atnāk, palīdz iesist naglu vai ieskrūvēt skrūvi, kaut gan viņam būtu jāguļ gultā.
Rodrigo: Bet mājās arī nevar visu iemācīties, jo tētis ar mammu visu laiku kaut ko aizmirst.
Kāpēc bērniem parasti nepatīk skola?
Teodors: Tur daudz jāstrādā, jāsporto – dažiem tas patīk, dažiem ne. Dažiem vispār nav, ko darīt.
Rodrigo: Man nepatīk agri celties, gribu visu laiku gulēt. Es pat šodien nevarēju sešos piecelties.
Hugo: Nepatīk mācīties, nekas nav parādīts priekšā. Tas nav interesanti. Visu laiku jādara darbiņi, bet man patīk tikai spēlēties ar lego un mantām. Un gribu tikai ēst. Skolā ilgi jāgaida pauzes.
Marta: Tur ir garlaicīgi. Mans kaimiņš iet skolā, un viņš saka: tu vienu reizi aiziesi, un tev nepatiks. Tur nav, ko darīt, ir tikai jāsporto un jālasa.
Kas ir vasaras darbi?
Rodrigo: Kad jāstrādā, jāstāda zāle, jātalko.
Hugo: Viss, kas saistīts ar vasaru, – saulīte, puķītes, daba.
Marta: Vasarā visiem ir atvaļinājums.
Teodors: Ja neizpildi ziemā, pavasarī un rudenī, tad izpildi vasarā. Dažiem nav vasaras darbu.
Vai skolēniem jāvelk formastērps?
Marta: Jā, jo nevar vienkārši saģērbties un atnākt kā uz dārziņu.
Hugo: Jā, lai izskatītos glīti. Gribu vilkt formu, bet tikai mājās.
Teodors: Jā. Lai atšķirtu viens otru. Ja atnāk ar masku, ieiet klasē, tad prasa: kas tu tāds esi? Supermens? Labāk vilkt formas, lai pazītu savu labāko draugu.
Rodrigo: Bet ja tu sauc: čau, mans draugs? Viņš pagriežas, un tā īstenībā ir kaut kāda pupene? (meitene) Ir jāvelk formas, nezinu, kāpēc. Bet es baigi negribu vilkt. Kā es zināšu, kāda jāvelk? Ja paliks netīra ar dubļiem un līdz rītam nepaspēs izmazgāt? Skolotāja dusmosies.
Kādi ir skolēna pienākumi?
Teodors: Pirmais pienākums – jāpabeidz darbs. Piemēram, ja taisa elektrības lietu, bet nepabeidz un ieliek somā, tad kāda skrūve izkritīs un pazudīs.
Rodrigo: Otrs – jāizdara tas, ko iesāka. Ja iesāc grāmatu, izlasi līdz galam. Ja ir miljoniem lappušu, ieliec lapiņu un pēc tam izlasi. Ja neklausīs skolotājus – marš pie direktora!
Marta: Jālasa, jāmācās, jāraksta, jāiet ēst un jāmācās.
Hugo: Nedrīkst ārdīties, muļķoties, pie skolas rakt dzīvbedri, triekties ar mašīnu sienā, sist ārā logus un spaidīt telefona spēlītes.