bērns, mazulis, nerātnības, zīmēt
Foto: Shutterstock
Radošums tiek definēts kā spēja radīt kaut ko jaunu. Liela nozīme radošuma attīstībā un veicināšanā ir agrīnai pieredzei ar mākslas radītajiem impulsiem, kā arī vecāku un pedagogu pamudinājumiem.

Lūk, piedāvājam trīs aktivitātes, kas sekmēs bērna radošo spēju attīstību un nākotnē palīdzēs pielāgoties mainīgajam un straujajam dzīves ritmam, un rast oriģinālus risinājumus nestandarta situācijās! Nodarbes balstītas uz Marijas Montesori pedagoģijas metodēm, ko savā grāmatā "Spēlējies un audz! Montesori pedagoģijas iedvesmotas attīstošās rotaļas pirmsskolas vecuma bērniem" min tās autore Zane Višķere.

Zīmēšana uz tapetes

Bērnus aizrauj zīmēšana uz lieliem laukumiem. To pierāda novērojams, ka, ja bērnam tiek iedota lapa zīmēšanai, tad drīz vien tā var izrādīties par mazu. Bērna radošumam plūstot pāri malām, radošās izpausmes tiek pārnestas uz sienām, galdu, paklāju, dīvānu, respektīvi visu, kur redzams zīmēšanas efekts. Tā viņi jūtas nepiespiesti un var brīvi izpausties savā mākslinieciskajā darbībā.

Uz tapetes var apgulties, apvilkt kontūru un redzēt, cik liels jau izaudzis! Nodarbības laikā bērns gūst priekšstatu par izmēru, iepazīst savu ķermeni, kā arī attīsta sadarbības prasmes.

Nepieciešams: tapešu rullis; zīmuļi, krītiņi, flomāsteri, pirkstiņkrāsas, guašas – jebkas, ar ko var un gribas zīmēt; līmlente.

Foto: Shutterstock

Darba gaita: izklāj tapeti uz grīdas un nostiprini ar līmlenti, lai būtu vieglāk zīmēt, vai piestiprini to pie sienas. Ļauj bērnam izbaudīt zīmēšanu lielā laukumā. Aicini viņu vilkt garas un īsas, un taisnas līnijas, zīmēt aplīšus, kā arī patrenējieties zīmēt spirāli, taisiet nospiedumus. Ja bērns piekrīt, palūdz viņam nogulties uz tapetes, apvelc viņa kontūru un aplūko, cik liels viņš izaudzis. Kopā ar bērnu uzzīmējiet acis, degunu, muti, ausis, tā atkārtosiet arī ķermeņa daļu nosaukumus.

Krāsošana ar ūdeni

Foto: Shutterstock

Kurš teica, ka krāsot var tikai ar guašas krāsām un zīmuļiem? Nokrāsojiet sētas žogu, mājas sienu un vērojiet, kur pazūd zīmējums. Šī ir veldzējoša nodarbe pagalmā karstās vasaras dienās, kas modinās bērnā interesi par fizikālo procesu norisi, veicinās māksliniecisko dotību aktivizēšanos, kā arī būs vienkārši jautra un aizraujoša rotaļa, uzsver grāmatas autore.

Nepieciešams: spainis vai bļoda ar ūdeni un liela sienas krāsojamā ota.

Darba gaita: ierādi bērnam laukumu, uz kura viņš drīkst zīmēt. Tas var būt jebkas – asfalts, mājas siena, sēta, koki, soliņi, viss, ko tu ļauj bērnam saslapināt. Iedrošini bērnu zīmēšanai! Parādi dažādas tehnikas – nospiedumus ar otiņu, otiņas purināšana u. c. Ļauj bērnam izmēģināt dažādas virsmas, piemēram, nokrāsot koku un ķieģelīšus. Pēc brīža aplūkojiet zīmējumu, kur tas palicis?

Ideja: parādi bērnam, ja viņš noliks plaukstiņu uz virsmas un tai uzlies virsū ūdeni, tad piesegtā plaukstiņas daļa uz virsmas paliks sausa. Izmēģiniet uz taisnas virsmas izveidot ūdens gleznu – pielīmējiet ar līmlenti no papīra izgrieztas dažādas formas, piemēram, mašīnu, mākonīti, puķīti un aplejiet tās uzmanīgi ar ūdeni, lai tas nepakļūst zem papīra. Noņemiet nost trafaretus un aplūkojiet iznākumu!

Trauku orķestris

Foto: Shutterstock

Muzikālās izjūtas veidošana pilnveido bērna emociju regulēšanu, attīsta radošās spējas, veido ritma izjūtu un sekmē vispārēju attīstību. No mājās pieejamiem piederumiem var noorganizēt lielisku koncertu, kas priecēs apkārtējos, bet visvairāk tieši pašu mazo mākslinieku, kurš aizrautības ziņā līdzināsies vistalantīgākajam mūziķim! Šīs nodarbības mērķis ir radīt interesi par mūziku un veidot ritma izjūtu.

Nepieciešams: plastmasas bļodas, pudeles, katli – jebkas, kas skan un ar ko nevar savainoties; karote, kuru izmantot kā bungu vālīti, ieteicams koka, jo tā neradīs tik spalgu skaņu kā metāla karote.

Darba gaita: uzklāj uz grīdas sedziņu, lai mazinātu skaņu un vibrācijas. Novieto bļodas un katlus uz sedziņas ar dibeniem uz augšu – gatavus muzicēšanai. Aicini mazo mūziķi izmēģināt spēlēšanu.

Ieklausieties, kā dažādu izmēru un materiālu priekšmeti rada dažādas skaņas! Aicini bērnu sist ātri un lēni, pievērs bērna uzmanību, ka, stiprāk uzsitot, skaņa rodas skaļāka. Parādi, kā bungot klusi. Pēc nodarbības kopā ar bērnu atrodiet katram katlam un bļodiņai īsto vietu virtuves plauktos!

Ideja: nospēlējiet bērna iemīļotās melodijas! Ieslēdziet dziesmiņu, ieklausieties tās ritmā un mēģiniet to atdarināt un kustēties mūzikas ritmā!

Avots: Zane Višķere "Spēlējies un audz! Montesori pedagoģijas iedvesmotas attīstošās rotaļas pirmsskolas vecuma bērniem" (izd. "Jumava").

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!