Montesori, zēns, bērns, puika, radošas nodarbes
Foto: Shutterstock
Praktiskās dzīves elementu iekļaušana bērna rotaļās ir nenovērtējams ieguldījums bērna audzināšanas procesā un personības pilnveidē. Bērns mācās patstāvību, rūpīgumu un veido pienākuma apziņu.

Caur rotaļām bērns iepazīst pasauli un, izspēlējot un atveidojot lomu spēles, gūst priekšstatu par sabiedrībā notiekošajiem procesiem, un mācās atbilstoši rīkoties attiecīgajā situācijā, savā grāmatā "Spēlējies un audz!" norāda tās autore Zane Višķere.

Lūk, piecas Marijas Montesori pedagoģijas iecienītas nodarbes, ko mājās var paveikt ar bērnu, vienlaikus gan izklaidējoties, gan neapzināti apgūstot praktiskās un sabiedriskās dzīves iemaņas!

Mašīnu trase

Līdz šim brīdim neesmu satikusi nevienu bērnu, ne zēnu, ne meiteni, kam nepatiktu spēlēties ar mašīnām, uzsver Višķere. Caur šīm rotaļām viņi apgūst sociālās dzīves prasmes, spēlē lomu spēles ar policistiem un pakaļdzīšanos, kā arī vienkārši sacenšas, kura mašīna tālāk aizbrauks. Padari bērna rotaļu interesantāku, izveidojot trasi mašīnām, gan ar tramplīniem, gan tuneļiem, kas kļūs par dienas lielāko piedzīvojumu.

Foto: Shutterstock

Nepieciešams: spēļu automašīnas, izolācijas lente vai krāsaina līmlente, tualetes papīra rullītis, kartona loksne tramplīnam.

Darba gaita:

  • ar līmlenti izveido aptuveni 10 cm platu trasi mašīnām, izveidojiet līkumus un pagriezienus, ja iespējams, veido trasi arī pār dīvānu vai krēslu, lai trase būtu dinamiskāka, novieto trasē tualetes papīra rullīti vai vairākus kā tuneli, ja novietosi kartona loksni slīpi pie dīvāna, izveidosies tramplīns;
  • aiciniet bērnu izmēģināt trasi!

Ideja: spēlējoties kopā ar bērnu, sagatavo trīs krāsas apļus: sarkanu, dzeltenu un zaļu. Apgūsti ar bērnu ceļu satiksmes noteikumus. Pastāsti, ka nedrīkst braukt, kad deg sarkanā gaisma, ka jāapstājas, kad deg dzeltenā.

Lellītes ģērbšana

Foto: Shutterstock

Lomu rotaļas ir nozīmīgas bērna sociālo prasmju attīstības daļa. Caur lomu spēlēm bērns apgūst sabiedriskās dzīves norises, attīsta komunikācijas prasmes, kā arī mācās izteikt savas domas, sajūtas un emocijas. Lellītes ģērbšana un aprūpēšana palīdz bērnam iejusties dažādās sociālajās lomās un palīdz tās labāk izprast. Šī nodarbība māca bērnam uzņemties atbildību, aktivizē vārdu krājumu, kā arī sniedz iespēju labāk izprast pasauli.

Nepieciešams: lelle (vēlams lielāka, lai to būtu vieglāk ģērbt un aprūpēt) un drēbītes – cepurīte, bikses, šallīte, jaciņa u. c. (Ja lelle ir liela, lieliski var izlīdzēties ar drēbītēm, no kurām mazais jau izaudzis.).

Darba gaita:

  • piedāvā bērnam saģērbt lellīti pastaigai ārā. Pārrunā ar bērnu, kādi ir laika apstākļi ārā, kā būtu jāģērbjas. Mācieties apģērba daļu nosaukumus;
  • izspēlējiet ar bērnu dažādas lomu situācijas, piemēram, ka lellītei jādodas pie ārsta, lellīte jāliek gulēt, jāpabaro utt.

Trauciņu un burciņu skrūvēšana

Foto: Shutterstock

Viena no brīnišķīgākajām īpašībām bērnos ir tā, ka viņus spēj aizraut un sagādāt daudz prieka pašas vienkāršākās un ikdienišķākās lietas. Nodarbe veicinās bērna sadzīvisko prasmju pilnveidi, stiprinās roku muskulatūru un roku kustību precizitāti.

Nepieciešams: dažādas burciņas un trauciņi gan ar noņemamiem vāciņiem, gan skrūvējamiem vāciņiem un korķīšiem (noderēs izmazgāti sejas krēma trauciņi, saldēšanas trauki ar noņemamiem vākiem, kas nav pārāk cieši, tukšs lūpu krāsas ietvariņš u. c.). Vēl vajadzēs kasti vai groziņu, kurā salikt visus trauciņus, lai neveidojas nekārtība.

Darba gaita:

  • saliec visus trauciņus kastē vai groziņā, tas ir svarīgi, lai bērns pēc aktivitātes beigām var sakārtot savu darba vietu, tādējādi apgūstot patstāvīgumu un kārtības un rūpīguma izjūtu;
  • aicini bērnam aplūkot trauciņus, parādi, kā atskrūvēt vai noņemt vāciņu trauciņam, ja viņš netiek galā. Mudini bērnu noskrūvēto vai noņemto vāciņu likt uz trauciņa atpakaļ uzreiz, neņemot nākamo, lai neradītu nekārtību, ko vēlāk būs grūtāk sakopt.

Ideja: ieliec katrā trešajā vai ceturtajā trauciņā kādu pārsteigumiņu, lai padarītu aktivitāti bērnam aizraujošāku.

Zvejošana

Foto: Shutterstock

Bērnus aizrauj rotaļas ar ūdeni! Pirmo reizi, kad piedāvāju šo rotaļu bērniem bērndārzā, mazliet aizkavējām pusdienlaiku, jo bērni nekādi nebija pierunājami atlikt nodarbi uz vēlāku laiku, stāsta grāmatas autore. Šī nodarbība visbiežāk beidzas ar slapjām piedurknēm un peļķīti uz paklāja, taču tā stimulē bērna roku kustību kontroli.

Nodarbība aktivizēs bērnam koncentrēšanās spēju pilnveidi un precizitāti, stiprinās roku un pirkstu muskulatūru un sekmēs praktisko iemaņu apguvi.

Nepieciešams: divas bļodas, viena no tām – ar diametru vismaz 15 cm, dvielis, plastmasas korķīši vai citi peldoši priekšmeti un karote.

Darba gaita:

  • noklāj dvielīti uz darba virsmas;
  • pielej lielāko bļodu līdz pusei ar ūdeni un ieliec tur plastmasas korķīšus;
  • noliec abas bļodas blakus; to, kurā korķīši – kreisajā pusē;
  • dod bērnam karoti un palūdz, lai izzvejo visus korķīšus un saliek tos tukšajā bļodā.

Ideja: lielākiem bērniem uz korķīšiem varat salīmēt zivtiņu attēlus, lai bērns aplūko, ko nozvejojis.

Rotaļas ar knaģiem

Foto: Shutterstock

Knaģi ir lieliski piemēroti rotaļām, kuru mērķis ir sekmēt motoro un sensoro spēju attīstību, un veicināt pirkstiņu kustību veiklību. Sākot ar to, ka bērns var palīdzēt mājasdarbos pie veļas izkāršanas, aktivizējot sociālo prasmju, kārtības, patstāvības apguvi, līdz pat saulīšu un eglīšu veidošanai, kas nodarbinās mazos pirkstiņus.

Palīdzība mājasdarbos. Aicini bērnu palīgā veļas izkāršanas piedzīvojumā, lai bērns jūt, ka tu viņam uztici svarīgus uzdevumus! Viņš kļūs pārliecināts par savām darbībām, kļūs patstāvīgs un pašapzinīgs.

Knaģu kastīte – saber knaģus kartona kastītē, aicini bērnu tos saspraust ap kastītes malu, šī rotaļa nodarbinās un padarīs veiklus pirkstiņus, trenēs koordinācijas spējas un kustību paškontroli. Izmēģini kastītē salikt dažāda izmēra knaģus.

Trūkstošais knaģītis – no papīra izgriez dažādas formas: dzeltens aplītis – piespraud knaģīšus kā saules stariņus; zaļš trijstūris – knaģi kalpos par eglītes skujiņām; mākonītis — piespraud knaģīšus kā lietus lāses no mākoņa; mārītes vai zirneklīša siluets – knaģīši kā kājiņas; putniņš bez knābīša – knaģis piespraužams knābīša vietā; ezītim knaģi kalpos kā kažoka adatiņas, bet taurenītim vai gliemezītim — kā radziņi.

Materiāla tapšanā izmantota Zanes Višķeres grāmata "Spēlējies un audz!" (izd. "Jumava").

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!