Sensoro spēju attīstīšana iet roku rokā ar bērna intelektuālo spēju izaugsmi un valodas prasmju veicināšanu. Lūk, piedāvājam piecas Marijas Montesori pedagoģijas nodarbes, kuras ar saviem mazajiem varēsi paveikt mājās, turklāt tām nebūs nepieciešami nekādi īpašie palīglīdzekļi! Nodarbes savā grāmatā "Spēlējies un audz" piedāvā tās autore Zane Višķere.
Zīmēšana smiltīs
No bērnības atmiņā palicis tas, kā ar brālēnu sacentāmies zīmēšanā. Baltais zīmēšanas papīrs bija paredzēts skolas vajadzībām, taču mums tāpat interesantāk šķita zīmēt smiltīs. Sameklējuši pa koka zariņam, radījām dažādus zīmējumus, iepriekš vienojoties par tēmu, vai trenējāmies glītrakstīšanā! Pats jaukākais šajā nodarbē bija tas, ka pēc darbiņa pabeigšanas, to varēja aizslaucīt prom ar vienu rokas vēzienu, arī kļūdu labošanu tas padarīja vieglāku, savā pieredzē dalās Zane.
Nepieciešams: plastmasas paplāte vai kaste ar ne pārāk augstām malām, lai bērnam būtu ērti strādāt; smiltis vai manna; irbulis vai neliels koka sprungulītis.
Darba gaita: ieber kastē vai paplātē smiltis vai mannu (tās pēc graudiņu raupjuma ir ļoti līdzīgas) aptuveni 1,5–2 cm biezā slānī; iedrošini bērnu zīmēt smiltīs, parādi, kā vilkt līnijas, zīmēt aplīšus, iespiest ar pirkstiņu bedrīti, izmēģiniet zīmēšanu ar irbuli.
Idejas: kad bērns zaudējis interesi par zīmēšanu, ielej smiltīs mazliet ūdens un piedāvā smilšu formiņas. Salīdziniet sausas un slapjas smiltis! Šo aktivitāti iespējams realizēt arī ārā smilšu kastē vai pludmales smiltīs.
Papīra burzīšana un plēšana
Tavās mājās noteikti ir grāmata vai žurnāls, kas cietis no mazuļa vēlmes trenēt savus pirkstiņus. Plēšana un burzīšana mazajiem ir kā dabisks reflekss, tādēļ organizē to kā kontrolētu aktivitāti. Papīra burzīšana un plēšana padarīs bērna pirkstiņus veiklākus, turklāt bērns šo aktivitāti izpilda ar patiesu aizrautību.
"Pēc manas pieredzes, nereti beidzas plēšamais materiāls. Lai dažādotu nodarbību un piedāvātu diferencētu sarežģītības pakāpi, piedāvā bērnam atšķirīga biezuma papīru, piemēram, kreppapīru, kas viegli burzās un plīst, un glancētās žurnālu lapas, kuras būs patiess izaicinājums," iesaka grāmatas autore.
Nepieciešams: dažāda biezuma papīrs, piemēram, glancētās žurnālu lapas un kreppapīrs vai salvetes.
Darba gaita: vispirms piedāvā bērnam papīru, kuru būs vieglāk plēst un burzīt. Aicini bērnu plēst papīru gan mazākos, gan lielākos gabaliņos, parādi, kā papīra gabaliņus var saritināt bumbiņās, burzi lielus gabalus gan ar pirkstiņiem, gan plaukstās. Kad esat apguvuši plēšanu gabaliņos, pamēģini ko sarežģītāku — parādi, kā papīru plēst strēmelēs. Atkārto darbības ar stingrāku papīru. Neaizmirsti salasīt uz zemes nokritušos papīra gabaliņus kopā ar bērnu, videi ap bērnu jābūt kārtīgai un drošai. Tā tu stimulēsi bērnā kārtības izjūtu un patstāvību. Pēc vairākām kopīgām kārtošanas reizēm tas bērnā būs nostiprinājies kā reflekss, un viņš sāks kārtot bez papildus atgādinājuma.
Ideja: nemet ārā saplēstos gabaliņus, patrenējieties strādāt ar līmi.
Uzzīmējiet uz papīra lapas, piemēram, ābolu vai mākonīti un aplicējiet to. Mazākiem bērniem uzklāj uz papīra lapas līmi un aicini piespiest ar pirkstiņu pie lapas saplēstos gabaliņus. Lielākiem bērniem dod līmi rokās, lai mācās noklāt laukumu.
Ieteikums: bērniem patīk šī nodarbība, tādēļ nereti no šī uzdevuma atkārtotas izpildes mēdz ciest vecmāmiņas dāvinātā grāmata vai tēta darba atskaite, tādēļ ieteicams ar bērnu pārrunāt, ka plēst grāmatiņas nedrīkst. Var izveidot plauktiņu vai mapīti ar lapām un materiāliem, kurus bērns drīkst izmantot šīs nodarbes īstenošanai un novietot to viņam brīvi pieejamā vietā.
Zirnekļa tīkliņš
Iemāci pīt tikpat varenus tīklus kā to dara zirneklītis! Nodarbība veicinās roku muskulatūras attīstību. Rotaļa piemērota jaunākiem bērniem, kas mācās pārvaldīt pirkstu kustības.
Nepieciešams: zars ar daudziem atzarojumiem; diegs vai dzija.
Darba gaita: bērna dominējošajā rokā iedod dziju vai diegu, bet ar otru tiek turēts zars; pamāci bērnam tīt ap zariņiem diegu, palīdzi to pārcelt no viena zariņa uz otru.
Ideja: šo rotaļu var atkārtot arī pagalmā ar lielāku dzijas kamolu caur kokiem un krūmiem, izveidojot šķēršļu joslu!
Makaroni pudelē
Šī nodarbe līdzīga nodarbībai ar pupām burciņā, bet ir vairāk piemērota jaunākiem bērniem, jo makaroni ir lielāki un pudeles kakliņa caurums arī, kas padara šo uzdevumu vieglāk īstenojamu! Turklāt ar makaroniem piepildīto pudeli var izmantot kā šeikerīti un uzspēlēt kādu meldiņu.
Nepieciešams: makaroni; neliela bļodiņa; caurspīdīga plastmasas pudele.
Darba gaita: noliec bērnam priekšā bļodiņu ar makaroniem un plastmasas pudeli, kurai noskrūvēts korķītis; aicini bērnu satvert makaronu pirkstiņos un iemest to pudelē. Darbojieties, līdz bērna interese par aktivitāti ir zudusi, tad aizskrūvē pudeli un nodemonstrē, kā tā skan.
Rotaļas ar pupām
"Esmu novērojusi, ka šī ir viena no populārākajām nodarbēm bērniem, ne tikai līdz trīs gadu vecumam, bet arī jau vecākiem bērniem. Iesaku ievērot piesardzību un izmēģināt šo aktivitāti no divu gadu vecuma. Šī nodarbe spēj ilglaicīgi aizraut bērna interesi, tai ir nomierinoša iedarbība, tā trenē sīko motoriku un pilnveido uzmanības noturības spējas.
Nepieciešams: vēlams plastmasas burciņa ar plastmasas vāciņu; neliela izmēra bļodiņa; pupas.
Darba gaita: plastmasas vāciņā izgriez caurumiņu, kas ir aptuveni pupas izmērā, var mazliet lielāku, lai bērnam ir vieglāk; ieber nelielu daudzumu pupu bļodiņā, noliec bērnam priekšā kopā ar burciņu un parādi bērnam, kā ar pirkstiņiem satvert vienu pupiņu un mest to iekšā pa caurumiņu burciņā.
Ideja: slēgtais pelnu trauks var kļūt par interesantu rotaļu. Novieto dažas pupas uz pelnu trauka virspuses un nospied rokturi, vērojiet, kur iekrita un pazuda pupiņas!
Materiāla tapšanā izmantota Zanes Višķeres grāmata "Spēlējies un audz!" (izd. Jumava).