Strīds, konflikts vai jebkāda veida diskusija augstākos toņos saucama par viedokļu apmaiņu, kurā iesaistītie parasti cenšas katrs pierādīt savu taisnību. Taču no konfliktsituācijām ir iespējams izvairīties – lūk, četras frāzes, kuras palīdzes veiksmīgi "nolīdzināt" radušās neskaidrības un viedokļu atšķirības.
Tātad, tu uzskati, ka…
"Power of Positivity" raksta, ka otra cilvēka viedokļa atkārtošana tā, kā tu to esi sapratis, var palīdzēt konstatēt, vai esi uztvēris pareizi visas nianses. Centies parādīt, ka mēģini pēc iespējas labāk izprast teikto domu, ka arī izteikuma mērķi un motivāciju. Izmantojot šo frāzi, tu sarunas partnerim skaidri parādīsi, ka centies izprast viņa sakāmo un tev tas nav mazsvarīgi.
Tā rezultātā cilvēks jutīs tavu vēlmi iesaistīties sarunā, iespējams, arī centīsies pārfrāzēt teikto. Uzreiz nevajadzētu uzsvērt, ka tikai tavs viedoklis ir labs un pareizs – šīs frāzes lietojums novērsīs konflikta iespējamību, pārvēršot to pilnībā normālā sarunā vai diskusijā.
Tev varētu būt taisnība
Lai spētu veiksmīgi izvairīties no konfliktiem, jāmācās piekāpties. Ir jācenšas kaut nedaudz spert solīti uz priekšu, lai rastu risināju arī tad, ja tas ir tikai "mīļā miera labad". Ja tu kaut reizi parādīsi, ka arī esi gatavs piekāpties, sarunas partneri uz komunikāciju ar tevi skatīsies daudz pozitīvāk.
Jāpiebilst, ka saruna ir divvirzienu ceļš – ja tu spēsi dažreiz arī piekāpties vai kaut pieļaut domu, ka otram varētu būt taisnība, arī tevi un tavu viedokli viņš uzklausīs daudz labprātīgāk.
Man ir tāda sajūta, ka…
"Man šķiet" vai "Es sliecos domāt" izteikumi strīdos parasti ir ļoti vērtīgi. Šādas frāzes parāda, ka esi spējīgs saspīlētās situācijās neuzspiest savu viedokli kā vienīgo un pareizo, bet esi gatavs pieļaut domu, ka varētu būt arī citādāk. Nevienam cilvēkam nav patīkami, ka viņam atbild uzbrūkoši, "samīdot" viņa uzskatus kā ačgārnus vai neloģiskus.
Tā vietā, lai teiktu, "Šī ir slikta ideja", saki, piemēram, "Man ir tāda sajūta, ka šis varētu nebūt labākais variants, jo…". Jebkāda veida komunikācijai ar cilvēkiem vajadzētu būt balstītai diskusijā, nepiespiestā viedokļu un ideju apmaiņā – strīdi un konflikti parasti sākas brīžos, kad kādai no iesaistītajām personām ir sajūta, ka viņa domas sarunas laikā tiek noniecinātas.
Ieturēsim sarunā pauzi
Ir svarīgi saprast, kad saruna sāk risināties pārāk augstos toņos un kāds no dalībniekiem ir manāmi "iekarsis". Šādās situācijās labāk ierosināt tēmas diskutēšanu pārcelt uz vēlāku laiku, lai nepateiktu kādu lieku frāzi, kura strīda karstumā var izsprukt.
Ir vērts ierosināt ieturēt pauzi, lai arī pats varētu sakopot savas domas un vēlreiz pārdomāt gan savus, gan arī otra izteikumus. Iespējams, viņam bijusi taisnība, bet to varēsi konstatēt tikai tad, kad ļausi emocijām norimt. Taču nedrīkst aizmirst, ka saruna noteikti ir jāturpina – neizrunātas lietas tikai krājas viena uz otras, un beigu galā konflikts būs neizbēgams.
Šajā raksta vari iepazīties ar frāzēm, kuras izmanto cilvēki, lai ar tevi manipulētu.