"Es tevi dzirdu un saprotu"
Šī frāzes, kuru ik pa laikam ieteicams iestarpināt sarunā, palīdzēs apkārtējiem pārliecināties, ka patiesi esi ieinteresēts tajā, kas viņiem sakāms. Svarīgi arī frāzei "Es tevi dzirdu" pievienot vārdu "saprotu", jo tie ne vienmēr tiek uztverti kā sinonīmi. Izmanto šo frāzi nopietnās sarunās un parādi, ka respektē sarunu biedra viedokli (arī tad, ja tam nemaz nepiekrīti).
Necenties uzreiz mainīt viņu viedokli, ja tas tev nav absolūti nepieņemams. Tā vietā iesākumā rodi piemērus, kuri atbilst izteikumiem, pirms pievērsies savu uzskatu sludināšanai. Tas palīdzēs cilvēkam jutīsies mazāk kritizētam, un viņš būs atvērts veselīgai diskusijai ar tevi. Taču nemēģini arī "spēlēt teātri" un izlikties tikai tāpēc, lai iemantotu uzticību. Arī godīgums tiek augstu vērtēts.
"Kā tev šķiet, ko es varēju darīt citādāk?"
Ja tu uzdod sarunā iesaistītajiem šo jautājumu, tas nozīmē, ka esi atvērts un gatavs pozitīvām pārmaiņām. Apkārtējiem tas var šķist saistoši, jo cilvēkiem netīk uzturēties tādu ļaužu kompānijā, kuri nav ieinteresēti neko mainīt un visu dara pa roku galam. Patiess ir slavenais teicens "Pastāvēs, kas mainīsies". Ja ir runa par situācijām, kurās tavas rīcības ietekmē arī citus, šī jautājuma uzdošana vairos apkārtējos uzticību.
Taču paturi prātā, ja uzdosi šo jautājumu skaļi un saņemsi kādu ieteikumu, vērts to patiesi arī izmēģināt divu iemeslu dēļ – iespējams, tā ir gana laba un efektīva, kā arī tādējādi apkārtējiem parādīsi, ka ņem viņu viedokli vērā un esi bijis vērīgs sarunu biedrs.
"Tā bija mana kļūda"
Lai arī daudziem varētu šķist, ka uzticamība zūd tieši kļūdu dēļ, realitāte ir gluži pretēja. Uzticība ir kā māja, tās ķieģeļi viens uz otra jāliek pamazām. Savu kļūdu pieņemšana un apzināšanās parāda tavu cilvēcību. "Reader's Digest" eksperti raksta, ka citiem patīkamāki un atklātāki šķiet cilvēki, kuri nav perfekti un saskaras ar pašu radītiem sarežģījumiem.
Saprotams, ka apzināties un pieņemt neveiksmes nav viegli, taču cilvēki ir raduši mācīties nevis no citu, bet savām kļūdām. Ja patiesi savas kļūdas atzīstam, ar laiku kļūst vieglāk mainīt savus nelāgos ieradumus vai rīcības, kuras veicinājušas to rašanos.
Bailes kļūdīties – patiesībā tā ir pati ļaunākā kļūda, ko mēs varam pieļaut. Ielūkojies šajā rakstā un iepazīsties ar dažādiem ikdienišķiem starpgadījumiem, kurus būtu pat ieteicams pieļaut.
"Vari man izpalīdzēt?"
Šis jautājums sasaucas ar iepriekšējo frāzi – gan reizēs, kad patiesi esi "savārījis ziepes", gan arī ikdienišķu jautājumu risināšanā ir pat ieteicams lūgt palīdzību. Attiecību veidošana ir divvirziena ceļš, tāpēc, ja otrs jutīs, ka uzticies viņam, lūdzot pēc padoma, arī viņš spēs vairāk uzticēties tev.
Cilvēki baidās vaicāt pēc palīdzības, jo nevēlas būt vāji un kādā jautājumā nekompetenti, taču tā nemaz nav. Šāda rīcība parāda, ka neesi iedomīgs, augstprātīgs un pašapmierināts. Pirmkārt, tu iegūsi nepieciešamo palīdzību, otrkārt, tu parādīsi uzticēšanos, respektu un vēlmi klausīties citos cilvēkos. Tās, starp citu, ir spēcīga vadītāja un laba drauga īpašības.
"Es uz šo lietu skatos no otras puses"
Atceries to, ka viedokļu var būt tikpat daudz, cik cilvēku, un tas nenozīmē, ka tavi uzskati ir vienīgie un pareizie. Vienmēr paturi prātā, ka sava viedokļa izpaušana piezemētā tonī liek arī tevi uztvert nopietnāk, veicinot uzticības veidošanos. Neaizmirsti, ka tev ir jārespektē citu viedokļi, un tu nevarēsi iemantot uzticību, ja nebūsi iejūtīgs pret citiem.
Starp citu, "Social Psychological and Personality Science" veiktais pētījums liecina, ka cilvēki vairāk uzticas tiem, kuri sarunu uzsāk ar atvainošanos par situācijām, kuras paši nevar ietekmēt, piemēram, "Piedod, ka mums ilgstoši bija jāpavada laiks sastrēgumā."
Ja vēlies uzzināt vēl citas frāzes, kuras pielietot dažādās ikdienas situācijās, lūko šajā rakstā.