Atceries, kad sarunā tiek minēti skaidri fakti, kas balstīti loģiskos skaidrojumos, tiek izteikta nepatika situācijai kopumā, nevis konkrētajam cilvēkam. Piemēram, frāzes, kuras sākas ar vārdiem "man nepatīk" vai "šī ir ļoti slikta izvēle", vēsta, ka emocijas ņēmušas virsroku, šādā veidā meklējot nevis risinājumu, bet aizvainojot sarunā iesaistīto.
Strīda karstumā cilvēks pasaka daudz, arī to, ko pat reizēm negribētu, tāpēc ir jāmācās kontrolēt savas emocijas. Noteikti ir jābūt atklātam, jo cilvēki ļoti novērtē šo īpašību, bet ir atšķirība starp konstruktīvu sarunu vai emocionālu viedokļu apmaiņu, kurā netiek vērsta nekāda uzmanība problēmas būtībai un nepatikas īstajiem iemesliem.
Lai neļautu emocijām ņemt virsroku, ir dažādas frāzes, kuras palīdzēs izvairīties no konfliktu rašanās. Četras no tām lūko šeit.
Jebkuras sarunas mērķis ir diviem vai vairākiem cilvēkiem apmainīties ar viedokļiem un idejām. Ja tu visu laiku uzspiedīsi tikai savu un pat neieklausīsies otrā, viņš bez sirdsapziņas pārmetumiem izies no telpas un, iespējams, turēs ļaunu prātu vēl ilgi. Nonākot līdz strīdam, ir skaidrs, ka domas un izjūtas par aktuālo jautājumu jums ir atšķirīgas, taču arī konfliktu laikā neviens nav atcēlis cieņu vienam pret otru.
Ja spēsi apslāpēt savu vēlmi pēc katra partnera vārda iespraukties ar kādu citu frāzi, kā arī aizmirst par sarkastiskajiem smiekliem, izvairīsies no situācijām, kad otrs patiesi uz tevi apvainojas. Jo šādās situācijās runa nav tikai par viedokļu atšķirībām, bet gan attieksmi, kurai nevajadzētu būt noniecinošai vai izsmejošai. Ja cieni otru – ļauj viņam izteikties, neskatoties uz to, ka sakāmais var nepatikt vai nebūt tev glaimojošs.
Taču ar vārdiem iespējams arī aptīt ap pirkstu, ne velti ir teiciens – piepūst pilnas ausis. Kādas frāzes bieži izmanto manipulatori, lasi šajā rakstā.
Lai arī reizēm to ir grūti saprast, bet strīdoties der atcerēties, ka otrs šādā veidā arī izrāda rūpes par tevi. Cilvēkiem reizēm šķiet, ka konflikti rodas tāpēc, ka kāds grib dominēt un kaut kādā veidā nodarīt sāpēs, taču no otras puses arī viņš ir tikai cilvēks, kurš cenšas tevi saprast caur vilšanos un problēmām. Ja tu otram nerūpi, viņš netērēs savu laiku, lai tev skaidrotu, kāpēc tas ir labi vai slikti, kāpēc rīkoties tā un ne citādi. Lai labāk izprastu strīdā iesaistītos un nepateiktu skaļi nepārdomātas frāzes, atceries vienmēr nolikt sevi otra vietā – kā tu tad justos un reaģētu, ja situācija būtu pretēja.
Ko strīdoties pavisam noteikti nevajadzētu otram teikt, lasi šeit.