Portāls "Adme" norāda uz trīs iemesliem, kādēļ par mājasdarbiem ir jābūt atbildīgam pašam skolēnam, nevis viņa vecākiem.
Bērns zaudē motivāciju mācīties
Saskaņā ar amerikāņu pētnieku novērojumiem, jo vairāk vecāki ir iesaistīti mājasdarbu izpildē, jo mazāk bērns vēlas mācīties. Viszemākā motivācija ir tiem bērniem, kuru vecāki kopā ar viņiem sēž pie rakstāmgalda, saka priekšā, kontrolē vai pat bērnu vietā izpilda uzdoto. Bet, lūk, skolēni, kurus vecāki "nespiež", mācās daudz aizrautīgāk.
Pacenties mazināt kontrolēšanu un palīdzi tikai tad, ja bērns tev pats to palūdz. Tādā gadījumā paskaidro to, kas bērnam nav saprotams, bet neizpildi uzdevumu viņa vietā. Ja bērns nevar ciest mājasdarbus, psiholoģe Ludmila Petranovskaja iesaka nepiespiest tos veikt, bet "pievienoties" bērnam viņa emocijās: atzīt bērna tiesības negribēt atstāstīt paragrāfu no garlaicīgās mācību grāmatas vai rakstīt vienu un to pašu burtu 10 rindiņas pēc kārtas. Bet pēc tam iemācīt "norīt krupi" (tikt galā ar grūtiem un nepatīkamiem darbiem) – piemēram, pastāstīt, kā tu pats to dari, kad negribi kaut ko darīt, bet darbiņš noteikti ir jāizdara.
Bērns nemācās uzņemties atbildību
Piespiežot bērnu sēsties pie mājasdarbiem, kontrolējot to izpildi un sodot par sliktām atzīmēm, tu kā vecāks uzņemies atbildību par mācībām, bet tas, savukārt, nozīmē, ka noņemt to no bērna pleciem. Un, kamēr tu stāvi viņam blakus kā vagars, viņš nemaz negribēs pats uzņemties atbildību.
Pēc psiholoģes Petranovskajas domām, audzinot bērnu šādā garā, vecāki viņam izdara lāča pakalpojumu. Ja mēs slikti strādāsim, mūs atlaidīs no darba, bet, ja mēs ēdīsim tikai čipsus, cietīs mūsu veselība. Ļauj iestāties sekām. Aizmirsa, ka ir uzdots uzzīmēt zīmējumu? Tātad, nāksies to izdarīt tā vietā, lai spēlētu spēlītes datorā. Nav izpildījis mājasdarbu? Lai tiek ar skolotāju galā pats. Prasme atbildēt par savu rīcību un samērot savus spēkus un laiku nākotnē nudien būs svarīgāk, nekā prasme precīzi izpildīt svešas komandas.
Pasliktinās attiecības starp vecākiem un bērniem
"Mājasdarbi izpildīti. Mātei sausa mute. Meita kļuvusi kurla. Kaimiņi iemācījušies visu jau no galvas. Suns pat spēj pārstāstīt…" ir tāds joks, taču tad, kad lieta nonāk līdz mājasdarbiem, patiesībā te nebūt nav jāsmejas. Tā vietā, lai kontrolētu katrā uzdevumā pieņemto lēmumu, psihologi iesaka izveidot uzticamas attiecības ar saviem skolēniem un kvalitatīvi pavadīt vairāk laika kopā: lasīt skaļi, apspriest izlasīto, kas notiek zinātnē un pasaulē, atrast laiku jaunām un interesantām nodarbēm.
Ja tev nav pieņemamas nekādas citas atzīmes, kā tikai teicami, pajautā sev, kāds ir iemesls tik kategoriskai attieksmei. Ģimenē, kurā divnieks var kļūt par skandāla iemeslu, bērni nejūt, ka ir mīlēti, neatkarīgi no viņu panākumiem un neveiksmēm. Psihologs Mihails Labkovskijs apgalvo, ka mācības ir bērna privāta lieta, bet vecāku uzdevums – viņus bez jebkādiem nosacījumiem mīlēt. Bet mīlestība taču ir svarīgākam nekā atzīmes, vai ne?
Un kā rīkojies tu, kad bērns negrib pildīt mājasdarbus? Varbūt arī tu sēdi blakus savam skolēnam un uzskati, ka kontrolei tomēr jābūt? Padalies savā pieredzē komentāros!
Zemāk atradīsi vairākus "Cālis" arhīva materiālus par šo tēmu – vai iespējams mācīties ar prieku un vai patiešām vecākiem vēl pēc garas darba dienas jāmēģina atcerēties formulas un domraksta rakstīšanas principi no sava skolas laika.
Kā motivēt bērnu mācīties ar prieku
Mācību gads jau nedaudz iešūpojies un ļoti iespējams, ka pirmā sajūsma pēc atkalredzēšanās ar klasesbiedriem vai pirmā iepazīšanās ar tiem jau nedaudz noplakusi. Vai mācīšanās jau pa īstam sākusies? Vai bērni ir gatavi pildīt mājasdarbus un saņemt vērtējumu?
Pieci iemesli, kāpēc vecākiem nevajag iesaistīties mājasdarbu pildīšanā kopā ar bērnu
Vai tu esi viens no tiem vecākiem, kuri katru vakaru stundām sēž kopā ar bērnu, pildot mājasdarbus? Tu skaidri zini, kas viņam ir uzdots, kopā gatavojat prezentācijas un veidojat modelīšus, kad pats skolēns jau guļ. Vecākiem vienmēr atrodas iemesli, kādēļ viņi palīdz bērniem mājasdarbu pildīšanā.
Bērna un vecāku tirgošanās – mājas darbu izpilde apmaiņā pret spēlītēm telefonā
Jaunāko klašu skolēns tielējas un negrib pildīt skolā uzdotos mājasdarbus. Notiek sava veida tirdziņš ar vecākiem – mājas darba izpilde apmaiņā pret spēlīšu spēlēšanu mammas telefonā. Ko darīt? Kā bērnu motivēt darbam?
Vai jāpārbauda mājas darbi? Roka uz mācību procesa pulsa
Cik aktīvi vecākiem jāiesaistās bērna mājas darbu pildīšanas procesā? Vai ir nepieciešams palīdzēt pirmklasniekam, kas vakaros grib rotaļāties, nevis mācīties, un pusaudzim, kuram mājasdarbi vairs nav prātā.
Otrā slodze pēc darba jeb Kad mājasdarbi jāpilda vecākiem
Kur ir robeža, kad mājas darbu uzdošana bērnam robežojas ar otru pilnu darba slodzi vecākiem, kas atnākuši mājās no darba, ķeras pie mazā skolnieka mājas darbu pārbaudes, nesaprastās vielas skaidrošanas un dzejoļu pārbaudīšanas? Par to, cik dažāds ir noslogojums mazajiem skolniekiem, runā portāla "Cālis" skolnieku vecāki.
Cik maksā atzīme '10' jeb Vecāku pieredze par kabatas naudas apmēriem skolēniem
Maksāt vai nemaksāt par labām atzīmēm un uzvedību? Atbilde vecāku vidū nav viennozīmīga. Citi maksā, citi nemaksā. Vai kabatas naudas apmēri ir skolēnu mērīšanās ar vecāku naudas maku biezumu? Un, vai vispār skolas vecuma bērnam jāizsniedz kabatas nauda, ja vecāki visu pārējo nodrošina?
Ar prieku pildīt mājas darbus: vai tas maz ir iespējams?
Daļa sākumklašu bērnu skolu apmeklē ar prieku un arī mājās uzdoto pilda bez ierunām, taču ir arī gana daudz skolasbērnu, kuriem šī procedūra izraisa nepatiku, lai neteiktu vairāk, un vecākiem teju ik dienas jācīnās, lai skolotāju uzdotais būtu paveikts.
Kādās galējībās mēdz krist mammas
Katrai mammai ir savi nerakstīti likumi, kuri stingri tiek ievēroti. Vienas mammas raugās, lai strikti tiktu ievērots dienas režīms, citas visiem spēkiem cīnās ar katru mazāko puteklīti un mikrobu, trešās izstrādā pareizo bērna ēdināšanas shēmu. Kā mēdz teikt, katram cilvēkam galvā savi tarakāni.
Aktuāli pirms skolas sākuma: kā motivēt bērnu
1. septembris ir klāt – dažiem ilgi gaidīts, dažiem sejā nemaz par šo datumu nerotājas smaids. Kā bērnā viest prieku iet uz skolu un vispār – motivēt tiekties pēc panākumiem, gūt jaunas zināšanas un prasmes?