Ģimenei, īpaši vecākiem ir ļoti liela ietekme uz skolēnu sniegumiem, tai skaitā uz lasītprasmi. Viņi ar dažādām darbībām, piemēram, lasīšanu priekšā vai dziedāšanu var palīdzēt bērnam attīstīt tik svarīgo prasmi lasīt. Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma "Iea Pirls" dati liecina, ka augsti sasniegumi lasītprasmē ir skolēniem, kuru lasīšanas aktivitātēs vecāki iesaistījušies no bērna trīs vai četru gadu vecuma, un tādu skolēnu īpatsvars ir 55 procenti, informē Izglītības un zinātnes ministrija.
Analizējot pētījuma "Pirls" rezultātus, kur tiek apkopota un salīdzināta 4. klašu skolēnu lasītprasme 50 pasaules valstīs reizi piecos gados, svarīgi ir izvērtēt vecāku ietekmi – vai un cik lielā mērā vecāku darbības pirmsskolas gados ietekmē skolēnu lasītprasmi 4. klases beigās. "Pirls" pētījumā tika ietverti skolēnu testi lasītprasmes novērtēšanai, kā arī viņu vecāku, skolotāju un skolas direktoru aptaujas, kas ļauj izvērtēt gan skolēnu mācību darba kontekstu, gan vides ietekmi uz tā rezultātiem.
Pētījuma laikā tika pierādīts, ka vecākiem ir īpaša nozīme bērna lasītprasmes attīstīšanā. Viņi ar dažādām darbībām, piemēram, lasīšanu priekšā, dziedāšanu, sarunāšanos ar bērnu par lasīto, kopīgām spēles u.c. aktivitātēm var veicināt, uzlabot un attīstīt šo prasmi. Taču tas, cik lielu uzmanību mamma un tētis pievērš lasītprasmes attīstīšanai, ir atkarīgs arī no ģimenes materiālā stāvokļa, vecāku izglītības, attieksmes pret izglītību un kultūru, lietotās valodas bagātības, brīvā laika pavadīšanas paradumiem, kā arī bērniem veltītā laika.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta vadošie pētnieki Andrejs Geske un Antra Ozola savā zinātniskajā darbā norāda – vecāki ar augstāko izglītību runā ar bērnu par plašāku tēmu loku, izmantojot lielāku vārdu krājumu, motivē atvasi lasīt un dažādos citos veidos motivē viņu attīstīt un pilnveidot savu lasītprasmi, tāpēc visbiežāk bērni, kuru vecākiem ir augstā izglītība, ātrāk apgūst lasītprasmi.
Tāpat pētījumā tiek norādīts, ka augstāki sasniegumi ir skolēniem, kuru vecāki uzskata, ka par lasītprasmes apgūšanu un pilnveidošanu ir atbildīgi vecāki vai pats bērns, nevis tikai izglītības iestāde.
Ietekme uz skolēna lasītprasmi ir arī tam, cik gadu vecumā mamma ar tēti viņu sākuši mācīt lasīt. Kā jau iepriekš tika minēts – augsti sasniegumi lasītprasmē ir skolēniem, kuriem vecāki mācījuši lasīt jau trīs, četru gadu vecumā. Pētījums rāda, ka zemāki sasniegumi lasītprasmē ir skolēniem, kuri šīs prasmes apguvi uzsākuši piecu gadu vecumā. Vēl ievērojamākas atšķirības ir skolēniem, kurus vecāki sāka mācīt tikai sešu vai septiņu gadu vecumā.
Skolēnu lasītprasmes sasniegumi ir saistīti arī ar pirmsskolas apmeklējumu. Latvijā pirmsskolu trīs vai vairāk gadus apmeklēja 83 procenti bērnu, kas ir vairāk nekā Lietuvā (69 procenti), Somijā (69 procenti) un Krievijā (76 procenti). 30 valstīs skolēnu, kuri apmeklēja pirmsskolu trīs vai vairāk gadus, sasniegumi bija nozīmīgi augstāki, nekā citiem skolēniem.
Kaut nav iespējams izdalīt vienu aktivitāti, kura būtu noteicoša bērnu lasītprasmes veicināšanā, jo katra no tām ir svarīga. Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma dati liecina, ka lielākā ietekme uz skolēnu lasītprasmes sasniegumiem ir kopīgai grāmatu lasīšanai pirmsskolas vecumā, kas ir vistiešākā lasīšanu veicinošā aktivitāte. Neskatoties uz to, Latvijā tikai 60 procenti vecāku regulāri lasa priekšā saviem pirmsskolas vecuma bērniem, tikai 43 procenti regulāri dzied dziesmas un stāsta stāstus, kas arī pēcāk paaugstina bērnu lasītprasmi.
Tālāk atradīsi rakstus no "Cālis" krājumiem, kuros lasāmi ieteikumi, kā palīdzēt bērnam veiksmīgi apgūt lasītprasmi jau agrā vecumā un kā pieradināt un motivēt bērnu lasīt grāmatas. Tāpat zemāk atradīsi arī dažādus ieteikumus grāmatu izvēlei, atbilstoši bērna vecumam.
Progresīva metode, kā viegli iemācīt bērnam lasīt
Grāmata cilvēkbērnam ir kamols peles vietā kaķēnam. Bērnu ārsts Artis Žeigurs piedāvā metodi, kas ļoti atvieglo bērna lasītapmācību.
Grāmatu lasīšana: dažādi veidi, kā pieradināt bērnu pie šādas brīvā laika pavadīšanas
Mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ir īpaši svarīgi aktualizēt jautājumu, kā 21. gadsimta bērniem parādīt, ka grāmatu lasīšana var būt tikpat aizraujoša nodarbe kā filmu skatīšanās vai spēļu lejupielādēšana planšetēs. Taču zināms, lasīšana ir ne tikai brīvā laika aizpildīšanas nodarbe, bet arī svarīgs punkts bērna vārdu krājuma attīstībā, tāpēc piedāvājam iepazīties ar veidiem, kā bērnam parādīt, ka grāmatas lasīt ir patiesi interesanti.
Interaktīvā lasīšana: kā attīstīt bērna intelektu ar grāmatu palīdzību
Interaktīvās lasīšanas metodes būtība ir dialogs starp bērnu un grāmatu: nevis vienkārši lasīt grāmatu un skatīties bildītes, bet arī uzdot jautājumus, apspriest izlasīto, neaprobežoties ar vienādām atbildēm, mācīt bērnu formulēt savas domas. Ar katru reizi šis dialogs kļūs arvien aizraujošāks. Ja tu izmantosi šo interaktīvas metodes lasīšanu kopš pašas dzimšanas, ap četru gadu vecumu bērns jau varēs pilnvērtīgi piedalīties grāmatas apspriešanā.
Pasaku diena: kāpēc tās jālasa un kāpēc tām piemīt dziedinošs spēks
Jocīgo dienu kalendārs rāda, ka 26. februāris ir Pasaku diena, tādēļ arī portāls Cālis.lv aicina ikvienu pieaugušo savam bērnam šodien izlasīt kaut vienu pasaku.
Deviņi padomi vecākiem, kā izveidot draudzību starp bērnu un grāmatu pasauli
Laiki mainās un teiciens – "labākā dāvana – laba grāmata" daudziem arī vairs nešķiet tik aktuāls, tomēr mums joprojām patīk pavadīt vakaru, lasot aizraujošu grāmatu, un mēs joprojām bieži vien citējam savu iecienītāko autoru darbus.
Izdevniecības iesaka 10 grāmatas, ko bērns ar prieku lasītu skolēnu brīvlaikā
Pilnā sparā rit skolēnu brīvlaiks. Tas ir lielisks brīdis, kad bērni var atpūsties no skolas darbiem un nodoties lietām, kas viņiem patiešām interesē un dara prieku. Starp došanos izbraucienos kopā ar ģimeni un rotaļām ar draugiem brīvlaikā noteikti atradīsies arī brīdis, lai izlasītu kādu aizraujošu stāstu. Izdevniecības iesaka 10 grāmatas, kuras tavs skolēns lasīs ar prieku.
Top 10: Pašmāju bērnu grāmatas ar skaistām un interesantām ilustrācijām
Pats svarīgākais grāmatā ir bildes – tā pateiks ikviens mazais lasītājs. Tieši skaistas, interesantas un mākslinieciski augstvērtīgas ilustrācijas var būt nozīmīgs elements, lai jaunais lasīšanas iesācējs iemīlētu grāmatas uz visu mūžu. Sadarbībā ar "LatvianLiterature.lv" piedāvājam 10 latviešu grāmatu topu, kuras ir interesanti ne tikai lasīt, bet arī pētīt.
100 grāmatas, kas jāpaspēj izlasīt līdz 14 gadu vecumam
Sarakstu ar grāmatām, kas jāpaspēj izlasīt mazajiem britu bērniem līdz 14 gadu vecumam, izveidojusi lasīšanas veicināšanas biedrība "Booktrust". Saraksts veidots, ņemot vērā bērnu pašu piedāvātās grāmatas, kas atzītas par interesantām un lasītprieku rosinošām, raksta izdevums "Guardian". Pieaugušie vērtēja grāmatas valodu, sižeta oriģinalitāti, grāmatas vizuālo noformējumu.
Iesaka psiholoģe: pasakas kā iedvesmas avots nevis bērnu bieds
Neskaitāmi pētījumi liecina – pasaku lasīšana jau no mazotnes bērnam bagātina valodu, attīsta iztēli un kritisko domāšanu, kā arī spēju tikt galā ar savām emocijām. Tā aizved mazo cilvēku mistiskā tēlu pasaulē, kas palīdz mācīties un saprast pasaules uzbūvi, veidot un uzkrāt zemapziņā pieredzi dzīvei. Mazo ekspertu skolas un centra "Skalbes" psiholoģe Zane Avotiņa atzīmē, ka bērnam pasauli ir vieglāk uztvert caur spilgtiem pasaku tēliem, taču ļoti svarīgi ir izvēlēties katram vecumam piemērotas pasakas un nesabiedēt bērnu.