Ģimenei, īpaši vecākiem ir ļoti liela ietekme uz skolēnu sniegumiem, tai skaitā uz lasītprasmi. Viņi ar dažādām darbībām, piemēram, lasīšanu priekšā vai dziedāšanu var palīdzēt bērnam attīstīt tik svarīgo prasmi lasīt. Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma "Iea Pirls" dati liecina, ka augsti sasniegumi lasītprasmē ir skolēniem, kuru lasīšanas aktivitātēs vecāki iesaistījušies no bērna trīs vai četru gadu vecuma, un tādu skolēnu īpatsvars ir 55 procenti, informē Izglītības un zinātnes ministrija.
Analizējot pētījuma "Pirls" rezultātus, kur tiek apkopota un salīdzināta 4. klašu skolēnu lasītprasme 50 pasaules valstīs reizi piecos gados, svarīgi ir izvērtēt vecāku ietekmi – vai un cik lielā mērā vecāku darbības pirmsskolas gados ietekmē skolēnu lasītprasmi 4. klases beigās. "Pirls" pētījumā tika ietverti skolēnu testi lasītprasmes novērtēšanai, kā arī viņu vecāku, skolotāju un skolas direktoru aptaujas, kas ļauj izvērtēt gan skolēnu mācību darba kontekstu, gan vides ietekmi uz tā rezultātiem.
Pētījuma laikā tika pierādīts, ka vecākiem ir īpaša nozīme bērna lasītprasmes attīstīšanā. Viņi ar dažādām darbībām, piemēram, lasīšanu priekšā, dziedāšanu, sarunāšanos ar bērnu par lasīto, kopīgām spēles u.c. aktivitātēm var veicināt, uzlabot un attīstīt šo prasmi. Taču tas, cik lielu uzmanību mamma un tētis pievērš lasītprasmes attīstīšanai, ir atkarīgs arī no ģimenes materiālā stāvokļa, vecāku izglītības, attieksmes pret izglītību un kultūru, lietotās valodas bagātības, brīvā laika pavadīšanas paradumiem, kā arī bērniem veltītā laika.