Mazuļa un pavisam jauna bērndārznieka vecumā – no 2,5 līdz 4 gadiem – matemātikas apguve, protams, nenozīmē saskaitīšanu, reizināšanu vai citas sākumskolniekiem paredzētās matemātikas prasmes. Iedvesmojoties no ASV Izglītības departamenta sagatavotās rokasgrāmatas vecākiem "Palīdzi bērnam apgūt matemātiku", portāls "Cālis" apkopoja septiņas aktivitātes, kas palīdzēs skaitļu apguvē.
Mājas ir ideāli piemērota vide, lai mazuli sāktu iepazīstināt ar matemātikas elementiem, jo tā bērnam ir pazīstama vieta, kurā viņš jūtas droši. Iekļaujot matemātiskas aktivitātes un valodu par un ap cipariem (vispirms) un skaitļiem (bērnam kļūstot vecākam) ikdienas rutīnā, bērns redzēs, kā matemātika darbojas ar saprotamiem piemēriem.
Bukleta veidotāji arī izcēluši dažas svarīgākās lietas, kas bērnā radīs pārliecību par savām matemātikas prasmēm – problēmu var atrisināt dažādos veidos, arī nepareizas atbildes ir noderīgas un riskēt ir labi. Tāpat bērnam ir svarīgi apzināties, ka veikt matemātikas darbības galvā ir svarīgi, un matemātika nav rēķināšana uz papīra (īpaši bērndārzniekiem, kas pirmo reizi saskaras ar to, kas ir vienādojumi).
Lūk, aktivitātes un paņēmieni, kā tu savu mazuli vari radināt pie matemātikas viņa ikdienas dzīvē!
Pantiņi un dziesmas par skaitļiem
Mazuļiem, kas ir divus līdz trīs gadus veci, patīk dzirdēt un dziedāt, piemēram, miega dziesmiņas, kā arī atkārtot dažādus pantiņus. Skaitīt dzejolīšus ir ne tikai interesanti, bet ar to palīdzību vari iepazīstināt mazuli ar vienkāršo matemātiku – ciparu nosaukumiem un secību.
Kas nepieciešams:
Dziesmu vai dzejolīšu grāmata, kas ir atbilstoša bērna vecumam.
Viss, kas jādara – skaiti un liec atkārtot bērnam tādus dzejolīšus vai dziesmiņas, kas ir par un ap cipariem un skaitļiem. Noskaiti pantiņu bērnam vairākas reizes un tad liec mazulim to atkārtot. Tad, kad bērns atkārtojis pantiņu, skaitīšanā vai dziedāšanā iesaisti arī citus ģimenes locekļus.
Lūk, skaitāmpanti, kas var noderēt!
Pulkstens
Pulkstens viens – saldens piens;
Pulkstens divi – izcep zivi;
Pulkstens trīs – viens tāds īss;
Pulkstens četri – nokauj vepri;
Pulkstens pieci – sabrauc viesi;
Pulkstens seši – visi sveši;
Pulkstens septiņi – divi pepiņi;
Pulkstens astoņi – sarkani kastroļi;
Pulkstens deviņi – balti pīļu tēviņi;
Pulkstens desmit – uzcep desiņu;
Pulkstens vienpadsmit – uz galu rit;
Pulkstens divpadsmit – jau sit.
--
Visi desmit
Raudzīsim, ko tur lai darām,
Ka visus desmit saskaitīt varam.
Viens, divi, trīs –
Tie citi būs drīz.
Četri, pieci, seši –
Tie mums ar nav sveši.
Septiņi, astoņi, deviņi –
Areče nu – te viņi!
Pieliec vēl vienu klāt:
Visi desmit ir akurāt.
(Rainis)
Pie katra nosauktā skaitļa liec bērnam parādīt ar pirkstiņiem, cik tad ir viens, divi, četri utt. Skaitot pantiņu otro reizi, liec bērnam pie katra pateiktā skaitļa parādīt, cik tas ir pirkstos. Lai būtu vieglāk, mazulim vari sākotnēji mācīt skaitīt līdz trīs vai pieci. Ja no bērnības kāds skaitāmpantiņš bijis dikti mīļš – iemāci to arī savam mazulim!
Skaitļu medības
Šī ir aktivitāte, kas patiks mazajiem bērndārzniekiem (2–4 gadus veci), jo bērns varēs mācīties ne tikai skaitļus, skaitīt, bet arī atšķirības starp skaitļu vērtībām. Bērnā arī radīsies izpratne par skaitļu jēgu un matemātiskajām sakarībām.
Nepieciešamās lietas:
- 3 plastmasas oliņas vai citi aizverami trauciņi;
- Lielas pogas;
- Mazi maisiņi vai ietinamais papīrs.
Ietin dažāda skaita pogas mazos maisiņos vai ietin papīrā, un sainīti ieliec plastmasas oliņā vai kādā citā nelielā trauciņā. Kad bērns neatrodas istabā, kurā notiks "medības", paslēp oliņas. Pasauc bērnu istabā un liec viņam meklēt olas/trauciņus. Pie katras atrastās oliņas skaļi skaiti "viens", "divi" un "trīs", kad pēdējā atrasta. Pēc tam liec savam mazulim oliņas attaisīt un, neatverot pogu maisiņu/sainīti, izskaitīt tās. Ja aktivitāti veic divgadnieks, skaitīt bērnam vari palīdzēt, trīsgadniekus un četrgadniekus mudini skaitīt pašus.
Pastaiga ar skaitīšanu
Arī vienkāršu pastaigu vari padarīt par matemātikas apguvi kā divus gadus vecam bērnam, tā piecus gadus vecam bērnam. Tas motivēs bērnā skaitļu izjūtu, kā arī parādīs pirmos soļus aritmētiskās darbībās – skaitīšanā. Ejot ar mazuli pastaigāties ap kvartālu, uz parku vai vienkārši no vienas istabas mājā uz citu, liec bērnam darīt dažādas lietas. Piemēram, saki, lai bērns paiet trīs lielus soļus un trīs mazus, pasper vienu soli, palecas vienu reizi un pasper divus lielus soļus.
Pie katra jauna soļa vai kustības sāc skaļi skaitīt "viens, divi, trīs" utt., paslavējot bērnu par viņa centieniem. Ļauj arī bērnam diktēt to, kas jādara tev – vecākam. Lielākiem bērndārzniekiem, piemēram, piecus gadus vecam, vari likt uzminēt, cik soļus jāsper, lai tiktu līdz kokam, ietves malai, soliņam parkā, durvīm utt. Kad bērns veicis minējumu, liec viņam ejot noskaitīt soļus. Tad salīdziniet, cik soļi jānoiet mammai, tētim, māsai utt. Šāda aktivitāte iemācīs bērnam ne tikai skaitīt, bet arī salīdzināt skaitļus un attālumus.
Ciparu saskatīšana
Tā kā 2,5 gadus vecs bērns vēl bieži vien pats neatpazīst ciparus, kad tie redzami degungalā uz ceļazīmēm, grāmatiņām vai citiem priekšmetiem, šis būs labs vingrinājums, lai apgūtu ciparu izskatu. Ciparu saskatīšana un norādīšana uz tiem palīdzēs bērnam apgūt ne tikai to pierakstu, bet sekmēs skaitļu uztveri. Aktivitāte būs piemērota bērniem no 2,5 līdz 4 gadu vecumam.
Nekādu īpašu rotaļlietu sagatavošana šim vingrinājumam nav nepieciešama – aplūko mājās atrodamos priekšmetus, uz kuriem bērns varētu saskatīt ciparus. Piemēram, kastes, burciņas, pudeles, bundžas utt. Saliec priekšmetus ar lielajiem uzrakstiem, kuros ir cipari, bērnam labi redzamā vietā, piemēram, uz virtuves galda – tu vari izmantot brokastu pārslu kārbas, pupiņu bundžas vai tukšas trauku mazgājamās mašīnas tablešu kastītes.
Kad viss ciparu saskatīšanai sagatavots, apsēdieties pie galda un norādi uz kādu no cipariem, kas redzams uz priekšmeta, piemēram, 2. Un tā, līdz parādīti vairāki cipari. Pēc tam nosauc bērnam kādu no tikko apgūtajiem cipariem, lai viņš pats uz to norāda. Pat ja tas neizdodas ātri, ļauj bērnam cipara apveidu saskatīt pašam. Kad bērns šādi atradis vairākus ciparus, mainieties lomām, ļaujot bērnam saukt ciparus, uz kuriem jānorāda mammai vai tētim.
Pateicoties vingrinājumam, bērns pievērsīs uzmanību ciparu apzīmējumiem arī turpmāk savā ikdienā. Turklāt tas ķiparam liks apjaust, ka cipari un skaitļi ir svarīgi, un tos izmanto visdažādākajiem mērķiem.
Pārīša meklēšana
Priekšmetu šķirošana un saderīgu pāru meklēšana ir aktivitāte, kas mazam bērnam iemāca daudzas matemātiskās lietas, piemēram, mērīšanu un vienādošanu. Mazuļiem, kas ir divus līdz trīs gadus veci, īpaši piemērota būs sadzīvisku priekšmetu salīdzināšana. Lūk, rotaļa, kas neprasīs daudz pūļu, – zeķu pārīšu meklēšana.
Nākamreiz, kad locīsi tīro veļu, sauc palīgā mazuli, lai sašķiro savas zeķītes. Sāc nodarbi šādi: pacel rokās vienādu zeķu pāri, rādi mazulim un saki: "Šīs zeķītes sader kopā, jo abas ir sarkanas, un der vienam izmēram – tavai pēdiņai!" Pēc tam ņem citu zeķi, rādi bērnam un saki, lai tīrās veļas kaudzītē atrod piederīgo pārītim. Kad bērns atradis pareizo zeķi, liec paskaidrot, kāpēc tā der pārī.
Turpini pa vienam meklēt saderīgo zeķu pārus kopā ar bērnu, līdz visas zeķes sapārotas. Pat ja bērns kļūdās un nepiemeklē pārī saderīgas zeķes, paskaidro viņam, kāpēc zeķes nesader, jautājot zeķu krāsu un liekot bērnam zeķi vienu ar otru samērīt.
Pēc tam ļauj bērnam izvēlēties, kādu zeķu pāri jāatrod tev. Lai bērnam būtu interesantāk, tīši saliec kopā kļūmīgu pārīti, lai bērns var izlabot un pamācīt tevi.
Veļas šķirošanas rotaļu var pavērst citādi – ja jāliek drēbes mazgāties, sauc mazuli palīgā, lai palīdz sašķirot dažādu krāsu veļu. Liec bērnam sameklēt visu balto veļu, tumšo, dvieļus utt. Tāpat vari likt bērnam saskaitīt, cik ir balto krekliņu vai melno zeķu, kas jāmazgā. Arī šeit vari tīši nokļūdīties un ļaut bērnam pielietot matemātiskās prasmes, lai pieaugušo palabotu. Bērniem ir ļoti svarīgi redzēt, ka arī pieaugušie risina dažādus matemātiskus jautājumus ikdienas dzīvē, lai varētu identificēties ar vecākiem, ļauties kļūdām, lai atrastu risinājumu.
Figūru atpazīšana
Izmantojot priekšmetus, kas izskatās pēc dažādām figūrām, vari bērnam mācīt par to atšķirībām viņam saprotamā veidā. Šī aktivitāte būs piemērota 2,5–4 gadus veciem bērniem, tai nekā īpaši nav jāgatavojas. Ja mājās ir, piemēram, mazuļiem paredzēti klucīši, kas izskatās pēc kvadrātiem, apļiem un trijstūriem, tas jau būs labs pamats. Tāpat matemātiskajai rotaļai vari izmantot dažādu formu krekerīšus.
Lai pievērstu bērna uzmanību tam, ka dažādi priekšmeti atšķiras pēc to formām un ir figūras, saliec klucīšus vai mantiņas (vai cepumus/krekerus, ja izmanto tos) bērnam priekšā. Norādi uz klucīti un saki: "Lūk, šis klucītis ir apaļš. Šim ir trīs malas – viena, otra, trešā. Bet šim ir četras malas – skaitīsim kopā." Pēc tam novieto bērna priekšā, piemēram, trijstūra klucīti un liec, lai atrod tādu pašu figūru. Tāpat izdari ar citas formas klucīšiem.
Pēc tam vari iepazīstināt bērnu ar vēl kādu atklājumu – figūras mums ir visapkārt. Liec norādīt uz apļiem, trijstūriem, kvadrātiem un citām formām uz apģērba, mēbelēm, pastaigu laikā – ceļazīmēm utt. Šādas rotaļas ar figūru klucīšiem ļaus bērnam iemācīties šķirošanas un vienādo meklēšanas prasmes, kā arī savstarpēju salīdzināšanu un sakārtošanu.
Ciparu un burtu tornīši
Daudziem jo daudziem mazuļiem mājās ir pa kādam koka vai lego klucīšu komplektam, uz kura virsū ir attēloti arī cipari. Un tas ir pamatoti – ciparu klucīši ir ļoti pateicīgs veids, kā rotaļājoties bērnam mācīt matemātiku. Vispirms atpazīt ciparus, pēc tam skaitīt un visbeidzot – būvēt tornīšus. Viss, kas šai rotaļai nepieciešams, būs ciparu kluči un izdoma. Ja mājās ir vēl viens komplekts, kur klucīšiem virsū ir burti – vēl jo labāk!
Saberiet klucīšus uz grīdas sev priekšā un liec bērnam sašķirot ciparu klucīšus atsevišķi no burtu klucīšiem. Tad liec bērnam no ciparu kluču kaudzītes izvēlēties to, uz kura ir cipars 1, un liec uzbūvēt ciparu torni pareizā skaitļu secībā. Pie katra tornī uzliktā ciparu klucīša liec bērnam skaļi nosaukt skaitli.
Pēc tam blakus liec bērnam uzbūvēt burtu klucīšu torni, kas sāktos ar burtu A. Ja bērns vēl burtus neatpazīst (īpaši mazākie), vari droši palīdzēt. Bet neaizmirsti nosaukt skaļi katru burtu, kura klucīti uzliekat tornī!
Kad abi torņi uzcelti, ļauj bērnam sabrucināt torni, lai klucīši juku jukām sakrīt uz grīdas. Liec bērnam uzbūvēt augstu torni no visiem klucīšiem. Kad bērns pabeidzis darbiņu pie augstā torņa, liec norādīt uz ciparu klucīšiem un nosaukt tos. To pašu palūdz darīt arī ar burtu klucīšiem.
Spēlējoties ar ciparu un burtu klucīšiem arvien biežāk, liec bērnam veidot sarežģītākas torņu kombinācijas. Piemēram, uzbūvēt torni, kur pēc katra ciparu klucīša seko divi burtu klucīši utt. Variantus vari izdomāt visdažādākos. 2,5 gadus vecam bērnam sākumā atpazīt burtus no cipariem var būt grūtāk, bet, praktizējot arvien biežāk, bērns attīstīs prasmi atšķirt burtus no cipariem, tos nosaukt, iemācīties secību utt.