Nav jāgaida brīdis, kad bērns būs paaudzies, – dot nelielus darbiņus virtuvē bērnam vari jau trīs gadu vecumā (vai pat agrāk). Montesori pedagoģe Kristīna Klemera vietnē "Motherly" sniedz padomus, kā ar desmit vienkāršiem paņēmieniem vari iepazīstināt savu atvasi ar ēst gatavošanu.
Sāc ar piemērotiem piederumiem
Lai veiksmīgi darbotos, bērnam vajag dažas nepieciešamas virtuves pamatlietas, piemēram, galdiņu vai virsmu, pie kuras piekļūt bez aizķeršanās. Tam var noderēt arī drošs kāpslītis, lai mazais pavārs varētu ērti darboties blakus mammai vai tētim. Vēl noderēs piederumi, kas ir "bērna izmērā", piemēram, priekšautiņš, nelielāka koka karote, drošs un ne pārlieku ass nazis (sviesta uzsmērēšanai un vienkāršai augļu sagriešanai), maza putošanas slotiņa u.tml. Atceries – tev nav jāiegādājas uzreiz pilns komplekts ar mini virtuves piederumiem! Palūko, kas atrodams jau virtuvē un piemērots bērna mazajām roķelēm.
Pārrunājiet drošību un tad – ļauj bērnam darboties
Kad bērnam pirmo reizi dod sviesta nazīti vai kādu citu piederumu, kas nav karote, noteikti jāpārrunā tā droša lietošana un noteikumi. Uzsver, ka nazīti mutē neliek, ar to tikai ziež sviestu vai kādu citu smēriņu, kā arī griež tikai mīkstākus augļus, dārzeņus un maizīti. Pēc tam, kad tas pārrunāts, paej solīti nostāk un ļauj bērnam darboties. Bērns, protams, jāuzrauga, bet nevajag darīt visu viņa vietā un nepārtraukti iejaukties ar norādījumiem – mazais rakaris pats fokusēsies uz darāmo, ja viņam to ļaus darīt.
Parādi, kā kapāt
Lai gan pirmajā mirklī varētu šķist, ka kāda produkta kapāšana jau nu noteikti bērnam vēl nav jāmāca, vērts par šo padomāt divreiz. Vienas prasmes apgūšana ne tikai trenēs uzmanību, bet arī mazo pirkstiņu veiklību. Sāciet ar ko vienkāršu, piemēram, banāna sagriešanu šķēlītēs. Ļauj bērnam to sagriezt uz dēlīša ar nazīša palīdzību, pēc tam gabaliņus salikt bļodiņā. Maziem bērniem veiksies labāk, ja process būs organizēts un viņi zinās, kur kas jāliek.
Ļauj uzņemties atbildību par uzkodām
"Mācību iestādēs, kas piekopj Montesori pedagoģiju, teju vienmēr ir uzkodas, ko paņemt pašiem, – tās bērni sagatavo paši vai izvēlas ēdienu no traukiem un saliek paši savos šķīvīšos. Bērni arī parasti paši nomazgā savus trauciņus, kad ir beiguši ēst," stāsta Klemera. Šo vari īstenot arī mājās – tai noteikti nav jābūt lielai paplātei ar ēdienu, bet ļauj bērnam pašam izvēlēties uzkodas, kuras viņš pats var salikt savā šķīvītī vai bļodiņā ēšanai.
Ieviesiet savu garšvielu "dārziņu" uz palodzes
Bērnam ir svarīgi rādīt ēst gatavošanas procesu no a līdz z. Lai redzētu, kā izaug produkti, kurus liekam šķīvī, uz palodzes vari iekārtot nelielu "dārziņu", piemēram, podiņā audzējot sīpollokus vai veikalā nopirktu baziliku podiņā turēt mājās, lai bērns redzētu, kā garšaugs zaļo. Turklāt sīko lapiņu noplēšana būs laba aktivitāte roku motorikas trenēšanai, ko var paveikt pat viengadnieks.
Lūdz bērnam palīdzēt sagatavot vakariņas
Bez gatavošanas prasmju apgūšanas, kopīga ēst gatavošana palīdz maziem bērniem sajusties svarīgiem, kā daļai no ģimenes. Teju katra ēdiena pagatavošanā atradīsi kādu nelielu darbiņu, kas būs pa spēkam mazam bērnam – salātlapu plucināšana, olu sakulšana ar dakšiņu u.tml. Turklāt, ja bērns pats būs piedalījies maltītes gatavošanas procesā, lielāka iespējamība, ka mazais rakaris gribēs iztukšot savu šķīvi, jo ēst taisījis pats.
Iepazīstini bērnu ar speciālajiem virtuves piederumiem
Ir tādi virtuves piederumi, kuru pielietošana nudien nav ikdienas sastāvdaļa, taču tie mēdz gatavošanu padarīt bērniem jautrāku. Olu griezējs, ābolu griezējs, ķiršu kauliņu izņēmējs, ķiploku spiede – šie piederumi ir pietiekami droši un interesanti, lai mazais ķipars gribētu tos izmantot.
Ļauj bērnam mērīt un maisīt
Paši vienkāršākie virtuves darbiņi, kuros bērns var palīdzēt, ir sastāvdaļu nomērīšana un samaisīšana. Ja gatavosiet ar mērķi, ka piedalās bērns, izvēlies recepti, kurā nav izteikti precīzu norāžu, piemēram, zupu vai pankūku gatavošanu. Ļauj bērnam traukā iebērt nepieciešamo miltu karošu skaitu, pielikt olas, sāli un citas sastāvdaļas. Lai izvairītos no tā, ka bērns maltītē būs pievienojis, piemēram, krietni par daudz sāls, vispirms liec bērnam iebērt nepieciešamo sastāvdaļu atsevišķā trauciņā, un tikai tad pievienot kopējam katlam.
Ļauj bērnam izvēlēties aktivitāti
Tas vecākiem var šķist grūti, bet ļauj bērnam pašam izvēlēties, kā tieši viņš tev virtuvē palīdzēs. "Galvenā doma ir ļaut bērnam izpildīt uzdevumu veiksmīgi. Ja bērnam ir vien trīs gadi, nepiedāvā tādas opcijas, kas rezultēsies nekārtībā. Tā vietā, izvēlies vienkāršāku darbiņu, piemēram, burkāna sagriešanu vai kauliņu izņemšanu no ķiršiem, un novieto visu nepieciešamo tā, lai bērns pats var paņemt," iesaka Montesori pedagoģe.
Tāpat bērnam jāliek izdarīt viss – sākot no roku mazgāšanas pirms un pēc gatavošanas, kā arī savas darbošanās stacijas sakopšanas, pirms bērns sēžas pie galda, lai ēstu. Tiklīdz bērns apguvis ko vienu, vari lēnām iepazīstināt ar citas prasmes apguvi.
Ierosme lietām, ko bērns var paveikt patstāvīgi:
- mandarīnu/apelsīnu mizošana – bērnam vajadzēs vienu trauciņu miziņām, otru augļa gabaliņiem;
- banāna nomizošana un griešana – tam vajadzēs dēlīti, nazīti, nelielu bļodiņu un vietu, kur novietot mizas;
- vārītas olas nomizošana un sagriešana – vajadzēs trauku olu čaumalām, olu griezēju un trauciņu, kur salikt olas gabaliņus;
- zemesriekstu sviesta uzziešana – dod bērnam sviesta nazīti, maizes šķēlīti un ļauj pašam uzsmērēt zemesriekstu sviestu.
Treniņam – dubļu kūku cepšana smilšukastē
Spēlēšanās ir ļoti svarīga, lai bērns varētu praktizēt un apgūt jaunas lietas. Ja bērns ne tikai palīdzēs virtuves darbos un ēst gatavošanā mājās, bet arī izspēlēs šīs darbības, piemēram, smilšukastē, varēsi novērot, kā mazais rakaris izmanto iegūtās zināšanas un iemaņas. Tāpēc ir vērts ļaut "spēlēt virtuvēs" arī ārā, ar maziem šķīvīšiem, rotaļu galda piederumiem un citiem trauciņiem, ķiparam apgūstot dubļu kūku cepšanu.
Svarīgākais, kas jāņem vērā, ja bērnu vēlies radināt pie kopīgas ēst gatavošanas – vēro bērna intereses un prasmes. Sāc pamazām, pa vienai lietai, un neuztraucies par to, ka bērns rada nekārtību – citādi miltu sijāšanu un gurķīša griešanu atvase tā arī neapgūs.