Rotaļlietas un spēles var "uzlaust" un atklāt arvien jaunus veidus, kā tās bērniem var iemācīt vērtīgas prasmes. Par četriem noteikumiem, kas jāņem vērā, lai bērnam sagādātu labu rotaļlietu vai spēli, vietnē "Psychology Today" stāsta klīniskā psiholoģe Robina Koslovica.
Rotaļlieta vai spēle sekmē bērna neiroattīstību
Uz rotaļlietu vai spēli, ko plānots piedāvāt bērnam, vispirms der apskatīties no šāda aspekta – kāda neiroattīstības kapacitāte būs nepieciešama, lai bērns ar savām zināšanām un loģiku spētu ar to rotaļāties. Piemēram, lai saliktu puzli, bērns izmantos iekšējo balsi. Piemēram, viena no rotaļlietām, kas vēl rosina bērnam iekšēji pie sevis pārdomāt tālākos soļus, ir tornī saliekami klucīši, kuriem katram ir atšķirīga krāsa vai kāds cits elements, kas liek tos salikt secīgi.
Tieši runāšana pie sevis jeb skaļas pārdomas savā prātā ir viens no bērna kognitīvās attīstības elementiem. Tātad, spēlējoties ar rotaļlietu, kas liek stratēģiski domāt par tās salikšanu, kā puzlē vai tornī, veicina bērna runas un valodas attīstību. Šāda veida rotaļlietas arī sekmē bērna telpisko izjūtu.
Spēle sekmē bērna pašregulāciju
"Iedomājieties par visām vērtīgajām dzīves mācībām, ko bērni apgūst, spēlējoties pat ar vienkāršāko rotaļlietu vai iesācēju galda spēli," aicina Koslovica. Pie vienkāršajām galda spēlēm pieder, piemēram, riču-raču, domino un citas, kas iemāca bērniem ne vien izsijāt elementus, pēc kuriem spēle spēlējama, bet gaidīt savu kārtu gājienam, kā arī tikt galā ar vilšanos, ja gājiens nav izdevies.
Sarežģītākām spēlēm piedien arī neapmierinātības tolerances komponents, it īpaši, ja bērnam vajadzīgs laiks, lai spēli apgūtu. Vieglāk, protams, ir pārstāt rotaļāties ar konkrēto spēli vai mantu, bet treniņš aizvedīs līdz rezultātam. Spēles, kurā vajadzīgas prasmes, palīdz bērnam nomierināties, tikt galā ar neapmierinātību un turpināt mēģināt. Un reizēm interesantas spēles vai rotaļlietas ir tā vērtas, lai bērns strādātu ar sevi un galu galā to apgūtu.
"Svarīgākais ir norādīt bērnam, ka viņš tiek galā ar frustrāciju un ir neatlaidīgs, pat ja vēl neveicas. Ļauj bērnam saprast, ka tāda pati kapacitāte var palīdzēt arī citās dzīves situācijās, piemēram, matemātiskiem uzdevumiem vai sarežģītākās sarunās. Tāpat kā bērns apgūst pašregulāciju rotaļāšanās brīžos, viņš var tikt galā arī skolā un sociālajā vidē," skaidro Koslovica.
Rotaļlieta ir labi konstruēta
Viena no lietām, kur ieguldīt, ir kvalitatīvas rotaļlietas. Saprotams, ka vecākiem niez nagi nopirkt kādu lētāku un mirklīgu mantiņu, kas varētu patikt bērnam, bet sev jāuzdod jautājums, vai tas tiešām ir vajadzīgs. "Bērni ļoti pieķeras savām rotaļlietām. Viņi ar tām spēlējas, mīl tās, viņiem ar mantām izveidojas attiecības," skaidro klīniskā psiholoģe.
Spēja piekļūt slepenai iedomu pasaulei ar mīļākās rotaļlietas palīdzību, kur bērns ar savu kompanjonu gāž kalnus, ir nozīmīga psihes attīstībai. Neveiksmīgas, plīstošas un lētas rotaļlietas traucē šim procesam, jo bērns mantai nespēj pieķerties, kā tā jau jāizmet. Bērndārznieka izpratnē katrai mantai ir stāsts, un tās zaudējums sāp. Tāpēc vērts ieguldīt kvalitatīvā rotaļlietā, kas kalpos.
Rotaļlieta vispirms ir jautrībai, pēc tam iemāca vērtīgas prasmes
Radīt rotaļlietas un spēles, kas bērnos attīsta ne tikai loģikas prasmes, bet arī dažādas fiziskās iemaņas, ir ierasta lieta. Labu rotaļlietu no citām atšķirs tas, ka ražotājs ir pārdomājis primāri, cik lielu prieku tā sagādās bērnam, bet ko tā iemācīs bērnam un kādas prasmes attīstīs ir otrajā plānā. Klīniskā psiholoģe kā piemēru min burbuļpūšamos, kas nopērkami veikalā. Primāri to funkcija ir sagādāt bērniem prieku, ko viņi gūst, pūšot ziepju burbuļus. Tikai otrajā plānā paliek tas, ka pūšot burbuļus, bērns iemācās kontrolēt savu elpošanu.
Zemāk atradīsi citus rakstus no portāla "Cālis" arhīva par rotaļāšanās svarīgumu un rotaļlietu nozīmi bērna dzīvē.
Jo mazāk, jo labāk? 10 ieguvumi tam, ka bērnam ir nedaudz rotaļlietu
Lai vai kā mums negribētos lutināt bērnus, sagādājot viņiem šķietami visaizraujošākās rotaļlietas, vērts padomāt divreiz – vai tiešām jubilejās nepieciešams dāvināt vairākas mantas, kuras bērnu interesēs īslaicīgi. Piezemētībai bērna rotaļlietu kastē var būt arī ieguvumi – bērnam būs vieglāk pārskatīt savu mantu klāstu un izlemt, ar ko tad rotaļāties, kad uznākusi tāda vēlēšanās.
Ieteicamākās rotaļlietas trīsgadniekiem
Mūsdienās vecākiem ir ļoti grūti orientēties, kādas rotaļlietas bērnam iegādāties. Veikalos pieejams milzīgs daudzums rotaļlietu jebkurai gaumei, ver tikai maciņu vaļā, un no šī plašā preču klāsta nudien var galva sagriezties. Patiesībā katra vecumposma bērnam ir ieteicams īpašs rotaļlietu piedāvājums, un veikalā nebūt nav jātver viss, kas iepatīkas. Ir pat mantas, kas var kavēt mazuļa attīstību.
Ko par bērnu var pastāstīt viņa mīļākā rotaļlieta
Dažreiz mājoklis līdzinās rotaļlietu veikala filiālei. Bet visā mantu kaudzē noteikti atradīsies bērna vismīļākā rotaļlieta. Kāpēc tieši tā?
Ne tikai uzmanības koncentrēšanai – teju 20 Montesori idejas bērna nodarbināšanai
Vecākiem, šobrīd pavadot visu laiku mājās ar pirmsskolas vecuma bērniem, rodas jautājums: kā nodarbināt bērnu? Bērniem nav pieejamas ne attīstošās nodarbības, ne bērnudārzs. Vecāki atzīst, ka viņi nezina, kā mājās organizēt attīstošās aktivitātes. Mammām un tētiem ir jāstrādā attālināti un jārisina vairākas problēmas, kurām nepieciešama uzmanība. Vienkāršākais, ko vecāki var darīt, lai bērns būtu aizņemts, ir iedot viņam planšetdatoru vai viedtālruni, taču tas nav ilgtermiņa risinājums. Par draudiem bērna attīstībai un alternatīvām – par vienkāršiem un pieejamiem līdzekļiem, kurus bērns var lietot, nekaitējot veselībai, kā arī veicinot viņa attīstību, zināšanās un pieredzē dalās "Montesori studijas" vadītāja Alīna Ļebedeva.
Jautājums un atbilde: kā iedrošināt pusotrgadnieku spēlēties patstāvīgi
Patstāvīga rotaļāšanās ir vērtīga prasme, kas ne tikai noderīga mazuļa attīstībā, bet arī vecāku sirdsmieram, ka bērns sasniedzis kārtējo pavērsienu savā attīstībā. Taču, kā iedrošināt mazuli šo prasmi – patstāvīgu spēlēšanos – apgūt?
Septiņas stratēģijas cīņā par kārtības ieviešanu rotaļlietu plauktā un bērnistabā
Nekārtība bērnistabā ir viena no mūžīgi aktuālajam problēmām, ko vecāki mēdz savā starpā apspriest. Katra ģimene atrod savu veidu, kā bērnu ieradināt pie kārtības – savu mantu nolikšanas tām paredzētajās vietās.
Bez niķiem un datorspēlēm – idejas saturīgam un radošam laikam mājās ar bērnu
Nav noslēpums, ka laiks, kad bērni lielāko dienas daļu pavada mājās, mums, vecākiem, var būt nepierasts un izaicinājumu pilns. Jādomā, kā mazos ķiparus nodarbināt, lai arī laiks iekštelpās aizritētu interesanti un radoši, vienlaikus nedaudz piebremzējot azarta pilnās cīņas ar lielākiem un mazākiem virtuālajiem briesmonīšiem. Lai mājās pavadītais laiks bērnam nebūtu garlaicības un niķu pilns, dienas nometne "Brīnumzeme" iesaka dažas idejas, kā radoši un saturīgi nodarbināt savu atvasi.