Šeit talkā var nākt pieaugušais, kurš ar bērnu pārrunātu to, kas draudzībā ir svarīgs, uz ko tā balstās un kas jāņem vērā, lai draudzība neizjuktu. Klīniskā psiholoģe Ailīna Kenedija-Mūra vietnē "Psychology Today" izceļ četrus aspektus, kas ir pamatā tam, lai bērns būtu labs draugs, kā arī piedāvā jautājumus ierosmei, kas palīdzētu bērnam saprast, kas draudzībā jāuzlabo.
Ir skaidrs, ka būšana labam draugam nozīmē ieguldīšanos attiecībās un praksi. Tas ne vienmēr ir tas vieglākais darbiņš, bet būšana labam draugam bērnam apliecinās, ka citi uz labas gribas un draudzības žestiem atbildēs ar to pašu.
Jautrība
Bērniem it īpaši būtiski, lai kopā pavadītais laiks ir jautrības pilns, kas bērnības draudzībās ir pamatu pamats. Bērni uztur draudzību, kopā darot lietas, kas abiem sagādā prieku. Tāpat bērni vēlas būt vienā kompānijā ar citiem bērniem, kuri ir priecīgi un jautri.
Jautājumi, kurus pārrunāt ar bērnu:
- Cik bieži tu uzaicini draugu darīt aizraujošas lietas kopā?
- Vai tu teiktu, ka tev padodas izdomāt jautras idejas kopīgai laika pavadīšanai?
- Cik atvērts esi darīt lietas, ko piedāvā tavs draugs (pat ja tas nav tas, ko esi gribējis darīt)?
- Vai draugi par tevi teiktu, ka vienmēr esi priecīgs, kad esat kopā?
- Kā tu reaģē, ja, spēlējot ar draugi kādu spēli, tu zaudē?
Atbalsts
Vēl viens būtisks draudzības aspekts ir atbalsta sniegšana un saņemšana, norāda klīniskā psiholoģe.
Jautājumi, kurus pārrunāt ar bērnu:
- Vai tev labi padodas dalīties un ļaut draugam kaut ko izdarīt, piemēram, spēles laikā?
- Ja draugs ir aizvainots vai apvainojies, kā tu uz to atbildi?
- Ko tu esi darījis, lai palīdzētu savam draugam?
- Vai tu esi redzējis, ka tavam draugam kāds dara pāri? Ko tu darīji?
- Vai esi dzirdējis, ka kāds saka sliktas lietas par tavu draugu, kad viņa nav blakus? Ko tu atbildēji?
- Cik labi tu turi solījumus, kurus esi devis draugam?
Tuvība
"Mēs visi gribam justies mūsu draugu pazīti un novērtēti. Bērniem pieaugot, paļaušanās vienam uz otru kļūst arvien nozīmīgāka draudzības sastāvdaļa," skaidro Kenedija-Mūra. Taču zelta likums ir tāds, ka labākie draugi rada vietu, lai viņu draugu dzīvē būtu arī citi draugi bez paša.
Jautājumi, kurus pārrunāt ar bērnu:
- Cik daudz tu stāsti draugam par to, ko tu domā vai kā jūties?
- Vai tavs draugs teiktu, ka tu esi labs uzklausītājs? Kāpēc jā vai nē?
- Vai tavs draugs ar tevi pārrunā privātas lietas?
- Ja draugs tev izstāsta noslēpumu, vai tu to paturi tikai starp jums?
- Ko labsirdīgu tu dari, lai tavs draugs justos īpašs?
- Vai tu pieņem to, ka tavam draugam ir citi draugi bez tevis? Kā tu izturies pret drauga draugiem?
Konfliktu risināšana
Arī bērni mēdz kļūdīties, bet draugi – strīdēties. Veids, kā bērni apietas ar konfliktiem, parādīs to, cik noturīga būs viņa veidotā draudzība, skaidro klīniskā psiholoģe, akcentējot to, ka konfliktu risināšana ir tikpat nozīmīga, kā jautrība draudzībā.
Jautājumi, kurus izrunāt ar bērnu par konfliktiem:
- Ja tev ar draugu ir nesaskaņas, vai tu esi tas, kurš tās iniciē, atrodi kompromisu vai dusmīgs aizej prom?
- Ja tevi sadusmo vai sāpina drauga izdarītais, kā tu ar to tiec galā?
- Vai tu izbeidz kādas rīcības veikšanu, ja tavs draugs to tev liek?
- Ko tu darītu, ja draugs būtu aizvainots par tavu rīcību vai pateikto?
- Vai spēj aizmirst senāk izdarīto, kas tevi sāpinājis, un piedot draugam?