Pagājušajā nedēļā vairākas organizācijas, tostarp Pusaudžu resursu centrs, iebilda pret grozījumiem Izglītības likumā, kas pieļautu bērna izslēgšanu no skolas pēc atkārtoti konstatētas emocionālas vai fiziskas vardarbības epizodēm. Likuma grozījumi tika atcelti, taču vardarbībā cietušo bērnu vecāki pamatoti norādīja, ka grozījumu atcelšana bez konkrētiem un praktiskiem risinājumiem, kas uzlabo skolas vidi un palīdz viņu bērniem nekļūt par vardarbības upuriem, ir nekorekta. Tādēļ Pusaudžu resursu centrs kopā ar kolēģiem no vairākām profesionālām un akadēmiskām organizācijām ir sagatavojis informāciju par resursiem, kas pieejami jau šodien, kā arī par vidēja un ilgtermiņa risinājumiem skolas vides uzlabošanai. Ņemot vērā, ka ir daudzas valsts un nevalstiskās organizācijas, kurām ir pieredze un zināšanas, kas būtu vērtīgas skolas resursa stiprināšanai un problēmu risināšanai, redzam šo kā atvērtu platformu, kuru var papildināt ikviens profesionālis, kas strādā, izmantojot zinātniski pārbaudītas un pierādījumos balstītas metodes, un ir kompetents to darīt.
Latvijā pēdējo gadu laikā valstiskā līmenī tiek pievērsts aizvien vairāk uzmanības uzvedības problēmu novēršanai. Un profesionāļu apvienības, sabiedriskās organizācijas, kā arī augstskolas jau ir izstrādājušas, adaptējušas un ieviesušas vairākas pierādījumos balstītas intervences programmas, kā arī preventīvas programmas uzvedības problēmu novēršanai. Nākamie soļi būtu:
- sistemātiski ieviest preventīvās programmas skolas vidē;
- attīstīt komandas darbu uzvedības problēmas novēršanai skolās, komandās iesaistot gan pašus bērnus, gan viņu vecākus, psihologu, vairākus pedagogus, speciālo pedagogu, sociālo pedagogu, logopēdu un citus speciālistus, ja nepieciešams;
- pilnveidot pedagogu sociāli emocionālās prasmes un iemaņas pozitīvas uzvedības atbalstam un efektīvai disciplinēšanai;
- sistemātiski attīstīt intervences programmas: izglītojošas grupas vecākiem, individuālas konsultācijas bērniem un vecākiem, sociālo prasmju, dusmu kontroles un problēmu risināšanas prasmju treniņa grupas bērniem un pusaudžiem;
- intensīvas (vismaz 3-4 stundas nedēļā pusgada garumā) multimodālas intervences visās bērna vidēs: ģimenē, skolā, tiesībsargājošās iestādēs un tuvākajā vidē.