Ko māca ētiskās iepazīšanās kursos un ar ko tie atšķiras no "vecā labā pikapa", skaidro "Forbes Life".
Bleina Andersone savu blogu ar nosaukumu "Dating by Blaine" uzsāka 2020. gadā, un 2022. gada beigās par to jau rakstīja "Forbes". Sieviete līdzās maksas kursiem piedāvā bezmaksas saturu vietnēs "YouTube" un "TikTok". Viņa atzīst – kursu pamatā ir akadēmiska un personības izpētes pieeja, proti, tie balstīti psiholoģijas un bioloģiskās evolūcijas pētījumos, kā arī viņas pašas personiskajā darbā ar klientiem.
Pārdodot apmācību produktus vīriešiem par cenu no 149 līdz 4995 dolāriem, blogere nopelnījusi ap vienu miljonu dolāru. Šobrīd Andersonei ir trīs kursi vīriešiem: pamati sarakstei tiešsaistē, palīdzība sevis paša mārketingā, flirtā un "ķīmijas izveidošana" attiecībās ar sievietēm. Un vēl ir programma "viens pret vienu", kurā koučs vairākas nedēļas strādā ar klientu, palīdzot atrast draudzeni un izveidot ar viņu harmoniskas attiecības.
Andersone skaidro, ka daudzi vīrieši, kas iegādājas šāda veida kursu apmeklējumu, domā, ka veiksmīgā randiņā jāuzvedas kā "alfa tēviņam" – jābūt bagātam, ar noteiktu miesasbūvi un par sevi pārliecinātam. Taču Andersone savos kursos nemāca vīriešus, kā kļūt "veiksmīgākiem".
Andersones pieeja izrādījusies īsti laikā. Pēc tam, kad kustība #MeToo pievērsa uzmanību uzmākšanās un seksuālās vardarbības problēmai, daudzi vīrieši kļuva piesardzīgi – lai neizskatītos pēc varmākām, viņi centās pārskatīt savus ieskatus par attiecībām un komunikāciju ar sievietēm.
Lūk, ko raksta viens no viņas klientiem: "Bleina pilnībā mainīja spēles noteikumus. Kad es sāku sekot viņas padomiem, uzreiz sāku gūt rezultātus – un uzsāku attiecības ar ļoti lielisku sievieti."
Un vēl kāda atsauksme: "Es pārstāju randiņos nervozēt. Tagad es neizjūtu neveiklību, kad runāju ar kādu."
Līdzīgas programmas piedāvā arī citi kouči. Piemēram, Niks Nots palīdz turīgiem vīriešiem "pārvarēt savas bailes, attīstīt pašcieņu un sociālās prasmes". Viņa blogā var atrast rakstus par to, kā pareizi izteikt komplimentus un uzvesties sociālajos tīklos un ka nav vērts flirtēt alkohola reibumā vai bez saskaņošanas ierasties pie iepatikušās sievietes mājās.
Tomēr ne visi kursi ir ētiski. Ir kouči, kas joprojām audzina "alfa tēviņus" un māca, kā "daudzas reizes palielināt partneru skaitu". Meklējot kvalitatīvus kursus vīriešiem, joprojām tu riskē labākajā gadījumā pazaudēt naudu, iegūstot no dažādiem avotiem kompilētu informāciju, sliktākajā gadījumā – uzķerties uz programmām, kur vīrieti un sievieti salīdzina ar mednieku un tā guvumu.
Iepazīšanas internetā – jaunā norma
Savās programmās daudzi mūsdienu iepazīšanās kouči piemin sociālos tīklus, kas, pēc Stenforda Universitātes datiem, ir viena no populārākajām iepazīšanās vietām amerikāņiem.
2022. gadā kopējais iepazīšanās vietņu lietotāju skaits sasniedza 366 miljonus. 2027. gadā šis cipars varētu būt 80 miljoni.
Socioloģe Marija Bergstrema ir pārliecināta: iepazīšanās vietnes maina cilvēku attieksmi pret mīlestību un romantiku. Ja agrāk Holivudas filmas un klasiskā literatūra pārliecināja mūs par to, ka jūtas rodas pēkšņi, princese var iemīlēties kalpa zēnā un viņu jūtas pārvarēs sociālo nevienlīdzību, iepazīšanās internetā rāda – ir noteikti atlases kritēriji. Cilvēki "neuztriecas" mīlestībai – viņi meklē to.
Socioloģe arī norāda, ka mainījušies paši meklējumi – ja agrāk cilvēki bija pārliecināti, ka kaut kur ir "radniecīga dvēsele", tad šodien iepazīšanās vietnes mudina lietotājus meklēt partneri, nevis pasīvi gaidīt otro pusīti.
Sievietes joprojām nejūtas droši
Iepazīšanās platformas ļauj cilvēkiem dalīties ar sociālās un seksuālās dzīves pusi, norāda Bergstrema. Tā kā "sieviešu seksuālā uzvedība tiek vērtēta citādi un skaudrāk nekā vīriešu", sabiedrībā, kas dzīvo pēc "dubultiem standartiem", iespēja nodalīt intīmo dzīvi no publiskās sievietēm ir ļoti svarīga. Iepazīšanās vietnes palīdz lietotājiem atrast partnerus īslaicīgiem seksuāliem kontaktiem, neafišējot savu dzīvi tuvinieku un kolēģu priekšā.
Tomēr tiešsaistes randiņu vietas joprojām nav droša vieta sievietēm. Tajās joprojām pastāv dzimumu lomas un stereotipi (piemēram, tradicionāli sarakste jāiesāk vīrietim, bet, ja iniciatore ir sieviete, tas var sarunu biedru aizbiedēt), bet plašsaziņas līdzekļos parādās piemēri par lietotāju pieredzi, kad viņām uzmācas, vīrieši nelūgti sūta savu dzimumorgānu attēlus vai tiek izmantotas citas vardarbības formas.
Pašas platformas reizēm cenšas rūpēties par sieviešu drošību, norādot uz konfidencialitātes politiku un ieviešot jaunus uzvedības noteikumus. Taču praksē ar to bieži vien ir par maz. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir demonstrēts "Netflix" filmā "Afērists no "Tinder"", stāstā par Saimonu – vīrieti, kurš vietnē "Tinder" radījis iespaidu par sevi kā miljonāra dēlu un viltus ceļā izvilinājis no sievietēm naudu.
Saimona stāsts ir galējība, tomēr lielākā problēma, ar ko sastopas sievietes, – iepazīšanās ar vīriešiem tiešsaistē un reālajā dzīvē joprojām balstās patriarhālos priekšstatos par to, kā būtu jāveido attiecības. Iniciatīva ir vīrieša pusē, sieviete ir "laupījums", tāpat vīriešiem ir priekšstats, ka sievietes interesē tikai miljonāri, tādēļ "dabiski" tiek izmantota uzmākšanās un manipulācijas attiecību veidošanā.