Ideja par kafejas gatavošanu Jolantai radās, domājot par dzimtas tradīcijām un vecvecāku atstāto mantojumu. "Vērojot savu meitiņu Paulīni, kurai vārds dots par godu vīra vecmāmiņai, sāku prātot, kā varētu saglabāt un atjaunot kaut ko no savas vecmāmiņas Alīdas vērtībām. Viņai bija saglabāta sena cigoriņu kafejas recepte. To atceros kā uzmundrinošu un gardu dzērienu, ko varēja dot pat bērniem, jo nesaturēja kofeīnu," stāsta Jolanta. Domāts - darīts, un viņa ķērās pie receptes restaurēšanas.
Cigoriņu kafejas galvenā izejviela ir cigoriņi. Iespējams, daudzi nemaz nezina, kas šis ir par augu. Cigoriņus audzē no sēkliņām, un izauguši tie mazliet vizuāli atgādina cukurbietes - ar platām lapām un paresnu sakni. Sakni kārtīgi izžāvē, tad smalki samaļ, un viena no kafejas sastāvdaļām gatava. Vecmāmiņas receptē bez cigoriņiem pievienotas arī grauzdētas, samaltas ozolzīles, mieži un mazliet kaltētu burkānu.
Jolantas vecākiem pieder zemnieku saimniecība, zemes pietiek, pavasarī pirms diviem gadiem nolēmuši iesēt pirmo "izmēģinājuma partiju". Rudenī cigoriņi ienākušies itin labi, un jau uz Ziemassvētkiem draugiem tika dāvinātas smaržīgas cigoriņu kafejas paciņas. Jolantas darinājums saņēmis lieliskas atsauksmes, un tad jau tapis skaidrs, ka kafejas gatavošana varētu būt itin laba biznesa ideja. Par nosaukumu šaubu nebija - par godu vecmāmiņai tapa Kafeja Alīda.
Lai kaut ko ražotu, ir nepieciešami līdzekļi. Liekas naudas Jolantas ģimenei nebija, un, iepazīstoties ar ES finansējuma piešķirtajām iespējām, Jolanta nolēma rakstīt projektu jauna uzņēmuma dibināšanai. Lūk, ko viņa stāsta: "Nedēļu sēdēju, rēķināju, mēģināju saprast iekārtu pielāgotību savam projektam. Projektu apstiprināja, bet apmaksu 40% no pamatlīdzekļu pamatvērtības vēl joprojām neesmu saņēmusi, jo nemitīgi tiek pieprasīti ES atbilstības sertifikāti un zemes nomas nostiprināšanas pasākumi zemesgrāmatā. Lieki teikt, ka tas sadārdzina projektu un nevaru rēķināties ne ar kādiem termiņiem no šīs institūcijas puses. Ja nebūtu iesaistījusies projektā, būtu iegādājusies lietotus pamatlīdzekļus un samazinājusi izdevumus. Varbūt nebūtu nepieciešams arī bankas aizdevums. Lai dabūtu bankā aizdevumu, ieķīlāju visu savu vecāku zemi. Tagad vecāki tur īkšķus, lai projekts attīstītos."
Neraugoties uz formalitāšu ķibelēm, nodibināts SIA RA 5, un ar bankas aizdevuma palīdzību iekārtota neliela, kā Jolanta saka, fabrika. Tā atrodas 40 pēdu jūras konteinerā, kas pielāgots ražošanas vajadzībām - salikti logi, durvis, nosiltinātas sienas, uzbūvēts vējtveris, ievilkta elektrība un ūdens. Uzstādītas kafejas gatavošanai - žāvēšanai un malšanai nepieciešamās iekārtas. Mēnesī plānots saražot ap 1000 kafejas paciņu, katru 200 gramu smagu. Kopējās projekta izmaksas ir ap 16 000 Ls.
Jolanta atzīst, ka visos tehniskajos darbos viņas lielākais palīgs bijis vīrs Andris, bez kura atbalsta projekts diez vai būtu iekustējies. "Uzsākot ražošanu, negāja gludi, bet viss tika risināts un iespēju robežās sagatavots. Sākumā strādāja divas pamatdarbinieces un viens bezdarbnieks amata prasmju atjaunošanas programmas ietvaros. Tagad esmu palikusi pie divām strādniecēm," atklāj Jolanta.
Daļa nepieciešamo izejvielu - kā cigoriņi un burkāni - tiek audzētas Jolantas vecāku zemnieku saimniecībā, mieži tiek iepirkti no bioloģiskās zemnieku saimniecības, ozolzīles rudenī tiek meklētas viņai vien zināmās "labākajās vietās".
Pamatā Kafeja Alīda top pēc vecmāmiņas receptes, bet Jolanta eksperimentējusi ar dažādām citām sastāvdaļām, arī mainot proporcijas. Lai arī rezultāti nav bijuši slikti, viņa tomēr atgriezusies pie oriģināla, - tas esot nepārspējams. Raksturojot savu produktu, uzņēmēja saka: "Cilvēki ar nostaļģiju atceras savu bērnību, un ar savu kafeju es cenšos atjaunot viņiem šo "bērnības garšu". Šī kafeja ir ļoti veselīga, drīkst lietot arī bērni, un tā ir garda. Var piedāvāt dažādas variācijas - ar pienu, ar saldo krējumu, ar saldējuma cepurīti, ar medu. Tos, kam šī kafeja ir jaunums, iedrošinu izmēģināt tieši ar nolūku aizstāt kofeīna kafiju."
Sākotnēji Kafeja Alīda tirgota dažādos tirdziņos, tagad produkts iegādājams arī zaļajos veikalos, Lāču maizes veikalos, no lielveikaliem pieejams Sky. Kafejas lielisko garšu nobaudījis arī pazīstamais pavārs Mārtiņš Rītiņš, un tagad viņš gan sniedzot daudz labu atsauksmju saviem klientiem, gan pieminot kafeju presē. Tā teikt, "mutiskais mārketings" strādā. Attiecībā uz citām atpazīstamību veicinošām aktivitātēm Jolanta ir piesardzīga, jo rūpīgi plāno visus budžeta tēriņus. Šis tas bijis presē, internetā, darbojas arī www.kafejaalida.lv, kur atrodamas arī gardas receptes.
Arī produktu piegādi klientiem Jolanta veic pati. Viņa neslēpj, ka pagaidām trūkst lieku līdzekļu, lai noalgotu cilvēku, kurš nodarbotos ar loģistiku un preču izplatīšanu uz pilnu slodzi. Parādoties brīviem līdzekļiem, tas tiks darīts. Savukārt produkcija tiek ražota vienai nedēļai uz priekšu, līdz ar to nav nepieciešama noliktava, un arī kafeja vienmēr ir svaiga.
Kā savu lielāko konkurentu Jolanta min kafijas dzērienu ražotāju Tukumā. Arī viņi piedāvā cigoriņu kafiju, kas, lai arī konkurē ar vilinošu cenu, garšas ziņā ir pilnīgi atšķirīga. Veikalos iegādājami arī dažādi ārzemju analogi, bet pircēji allaž vēlas kaut ko jaunu, un daudzi dod priekšroku pašmāju ražojumiem.
Sākot savu biznesu, Jolantai lieti noder iepriekš apgūtās izglītības un prasmes - masu pasākumu režisors, grāmatvedis, vadības zinību speciālists. "Arī tas, ka lauksaimniecības koledžā mācīja augkopību, ir nācis tikai par labu," viņa piebilst.
Kafejas Alīda nākotni Jolanta redz ne tikai Latvijā. Pati smejas: "Būtu ideāli, ja visi tikai nāktu pie manis pirkt veselīgo kafeju." Ja nopietni - viņasprāt, tuvojas brīdis, kad jāsāk ielūkoties arī kaimiņvalstu tirgos. Iespējams, tur kā reiz pietrūkst tieši vecmāmiņas Alīdas gardā dzēriena.
Citiem jaunajiem uzņēmējiem Jolanta novēl: "Desmit reizes jānomēra un tad jāgriež, bet jāgriež pa riktīgo! Vienmēr nodrošinieties ar ģimenes locekļu atbalstu, tas palīdz, kad liekas, ka spēki galā un pārņem izmisums. Galu galā grūtības mums kaut ko arī labu iemāca."