Foto: Publicitātes foto

Dažādu skaistu aksesuāru cienītājiem Agatas Zariņas vārds noteikti nebūs svešs. Viņas izveidoto zīmolu ar gardo nosaukumu – Marmelādes darbnīca – pazīst gan lielas, gan mazas dāmas un kungi. Pavisam nesen Agata paplašinājusi savu darbības lauciņu ar jaunu piedāvājumu – apavu aksesuāru zīmolu ShoeBerry. Izklausās ne mazāk gardi, vai ne?

Pēc profesijas Agata ir juriste, viņa arī ieguvusi MBA grādu biznesa vadībā. Gandrīz 10 gadu bijusi gan juriste, gan projektu vadītāja dažādos savstarpēji saistītos uzņēmumos - no būvniecības līdz pat skaistumkopšanai un izdevējdarbībai.

Kā līdztekus tik intensīvam ikdienas darbam radās doma par sievišķīgu biznesu?
2009. gadā, sākoties krīzei, arī to uzņēmumu, kuros strādāju, attīstība kļuva gausāka, un brīva laika kļuva arvien vairāk. Sāku aizrauties ar dažādu rokdarbu tehniku apgūšanu. Tādējādi laikā, kad sākās pērļošanas, auskaru un kaklarotu "bums", man radās ideja par matu aksesuāriem - dažādām lentēm un sprādzēm.

MBA studiju laikā sapratu, ka krīze ir arī lielu iespēju laiks, kad var attīstīt savu biznesa ideju. Sastādīju biznesa plāna aprēķinu daļu, sarakstu ar precēm, kas varētu būt piedāvājumā, un devos uz lielajiem tirdzniecības centriem, kur tolaik varēja iegūt telpas par salīdzinoši labām cenām. Jāpiebilst, ka ieguldīju tikai savu darbu un naudas līdzekļus. Sapratu, ka varu paļauties tikai uz sevi, bet gadījumā, ja neizdosies, - arī atbildēšu par to tikai sev.

Pirmajā gadā centos savienot biznesu, radošu darbību un pamatdarbu. Taču pēc gada sapratu, ka uzņēmējdarbība un modes aksesuāru veidošana man ir tuvāka, tāpēc jau vairāk nekā gadu Marmelādes darbnīca ir mana pamatnodarbe, bet jurisprudence vēl joprojām - liela aizraušanās.

Izvēle noteikti bija pareiza - daudz vairāk laika varu ieguldīt jaunu preču ražošanā, un matu aksesuāri vairs nav vienīgās preces, ko mani klienti iecienījuši. Tagad, kad veikals jau sāk sevi atpelnīt, varu pievērsties arī vairumtirdzniecības jautājumiem un citiem biznesa virzieniem.

Šodien Marmelādes darbnīca piedāvā gan rotas (matu rotas, piespraudes, auskarus, krelles, rokassprādzes un, protams, nu jau arī kurpju rotas), gan lielākus aksesuārus - šalles, cimdus, cepures. Bet nesen klāsts papildināts ar Marmelādes svārkiem 50. gadu vintage stilā.

Ideja par kurpju rotām attīstījās dabiski. Pati esmu "apmāta" ar kurpēm un jau krietni sen spraudu matu sprādzes pie kurpītēm, taču tas bija neērti. Sāku meklēt kādu risinājumu, un izrādījās - tāds ir!

Veikals ir kā izmēģinājuma platforma visām manām idejām, un kurpju rotas izrādījās viena no "ejošākajām" un klientu atzītākajām precēm. Doma, ka varu iepriecināt vēl kādu kurpju fanu, ļoti silda sirdi. Vēl vairāk - es zinu to izmisuma sajūtu, kad neko nevari atrast, vajag kurpes noteiktā krāsā un/vai pie noteiktas kleitas, bet visā pilsētā nekā piemērota nav. ShoeBerry rotas rada to brīnišķo risinājumu - var pārvērst parastas laiviņkurpes par sarkanā paklāja kurpēm, turklāt pieskaņot krāsu ikvienam apģērbam!

Kā sākāt sava jaunā zīmola - ShoeBerry - izveidi un ieviešanu?
Vispirms tapa nosaukums - tam bija jābūt sievišķīgam, ar "rozīnīti" un atmiņā paliekošam. Tālāk sekoja iepakojuma radīšana - tam bija jāsniedz īsa, bet visiem saprotama informācija par jauno produktu. Taču jāatzīst, ka, neskatoties uz visu minēto, galvenais tēla veidošanā, bez šaubām, ir attiecību uzturēšana ar klientiem.

ShoeBerry zīmols pieder jaunizveidotam uzņēmumam - Marmelade Fashion Design. Tā izveide saistīta gan ar jauniem sadarbības projektiem tepat Latvijā, gan ar vairumtirdzniecības attīstību Eiropā un Krievijā. Piemēram, sadarbībā ar uzņēmumu ArtBag tapusi jauna somu aksesuāru kolekcija. Nesen bijām aksesuāru un apavu izstādē Diseldorfā, kur guvām daudz perspektīvu kontaktu turpmākai darbībai.

Vai visas kurpju rotas izgatavojat pati? Kādi izejmateriāli tiek izmantoti?
Pagaidām jā - viss top pašas rokām. Izstrādāju gan dizainu, gan pašu aksesuāru. Lielākā daļa kolekciju veidota no lentēm, kas man ir ļoti mīļš un jau pierasts materiāls. Sagataves un materiālus pasūtu no jau pārbaudīta lenšu ražotāja. Citi izejmateriāli - pērles, samts, kristāli, šifons - ir gan tepat vairumtirdzniecības bāzēs pirkti, gan pasūtīti no visdažādākajām pasaules vietām, gan arī gluži vienkārši atvesti no ceļojumiem.

Strādāju gan mājās, gan veikalā, jo cilvēkiem patīk redzēt, kā top rotas. Turklāt tā varam nodrošināt specpasūtījumus 10 minūšu laikā turpat uz vietas, kas arī ir viens no mūsu koncepcijas pamatprincipiem - sniegt klientam labāko servisu.

Kur iegādājama Marmelādes un, protams, arī ShoeBerry produkcija?
Veikals Marmelādes darbnīca atrodas tirdzniecības centrā Galerija Centrs. Matu aksesuāri tiek tirgoti arī citos veikalos, piemēram, Grāmatu Karuselī. Citi aksesuāri pieejami arī veikalos Paviljons un ShoesStore. Drīzumā tie būs iegādājami arī dažādos veikalos Nīderlandē, Šveicē, Vācijā un Krievijā, turklāt mums ir arī savs internetveikals www.shoeberryshop.com.

Raugoties no jūsu pieredzes - kas ir veiksmīga tirdzniecības biznesa pamatā?
Liela nozīme ir precei vai pakalpojumam, ko uzņēmums piedāvās patērētājam, tomēr galvenais ir ticība sev un savai idejai. Reizēm jābūt pakļāvīgākam, reizēm nekaunīgākam, lai sasniegtu mērķi. Beigās visu izlemj pircējs - tāpēc klientu apkalpošanas kultūra un attiecību uzturēšana ar pircēju ir būtiska. Vienmēr saku, ka nav svarīgi par katru cenu pārdot preci, bet gan palīdzēt cilvēkam kļūt mazliet laimīgākam. Pārdevēja darbs tomēr nav iekasēt naudu, bet gan konsultēt, reizēm prasmīgi atrunāt no kādas lietas vai krāsas, kas nepiestāv pircējam, un rast risinājumu ikvienā situācijā. Tāpēc Marmelādes meitenes tiek īpaši apmācītas, kā runāt ar klientiem, kā piedāvāt preces, ko darīt, bet kā labāk nerīkoties.

Kādas ir jūsu priekšrocības, salīdzinot ar citiem līdzīgiem aksesuāru veikaliem?
Gribētos ticēt, ka priekšrocība ir jau iepriekš minētā klientu apkalpošanas kultūra, kas tiek stingri ievērota un pastāvīgi pilnveidota. Iespēja radīt individuālas lietas, sarunāt krāsu maiņu vai "tādu pašu, tikai ar perlamutra pogām", kā arī lielā izvēle un iespēja aksesuārus izmantot dažādiem nolūkiem un gadījumiem, radot savu īpašo stilu ar odziņu.

Cik liela ir jūsu komanda?
Patlaban esam gandrīz desmit - arī fotogrāfu un datordizaineri uzskatu par savas komandas dalībniekiem. Lielākiem pasūtījumiem reizēm pieaicinām papildspēkus. Ar darbiniekiem gājis visādi, taču katrs cilvēks, kurš nostrādā kaut vai mēnesi vai pat tikai atnāk uz pārrunām, man kaut ko iemāca. Labus darbiniekus atrast nav viegli, bet es izvēlos negausties un pieņemt grūtības kā skolu un normālu mācību procesu.

Atziņas, kas gūtas, darbojoties savā biznesā:

  • Galvenais ir mana personiskā izaugsme kopā ar uzņēmumu. Veikals un tagad arī vairumtirdzniecības tīkla veidošana ārpus Latvijas - tā ir milzīga dzīves skola;
    Būt šeit un tagad. Darīt, nevis žēloties, ka kāds kaut ko nedod, nedara, nesaka - neviens mums neko nav parādā, un katram pašam jāuzņemas atbildība par savu rīcību vai bezdarbību. Ieceres ir, bet tās ir drīzāk "ko-vajag-izdarīt-lai-būtu-gandarījums-par-izdarīto" formā, nevis ar domu - kā redzu savu zīmolu pēc gada vai diviem. Man ir pārliecība, ka dzīve man pati parāda, vai daru visu pareizi vai nē, - ja man paver durvis vaļā, tātad esmu pareizās toņkārtās pieklauvējusi, ja never - tad klauvēšu citādi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!