Ilze ir triju bērnu mamma, ilgu laiku strādājusi par žurnālisti. Ideja par to, ka jāvāra zaptes, viņai radās pēkšņi, braucot tramvajā uz darbu. "Ceļā pavadīju aptuveni pusstundu, kuras laikā pārdomāju dažādas lietas. Reiz kādā rītā atskārtu, ka vecākiem un vīra brālim pieder plašas ogulāju platības un vasarās allaž bija jautājums - lasīt tās ogas vai nē, ja lasīt, kur to daudzumu likt. Man iešāvās prātā doma - mēs varētu gatavot un tirgot ievārījumus," stāsta Ilze.
Domāts, darīts! Ilze reģistrējās kā mājražotājs, nokārtoja visas formalitātes ar Pārtikas un veterināro dienestu (PVD), atbilstoši pielāgoja ražošanas telpas. Šie procesi gan aizņēma laiku, jo, kā atceras Ilze, "uzreiz viss ar PVD tik gludi negāja, reģistrāciju saņēmu tikai ar otro piegājienu, bija jāveic vairāki uzlabojumi telpām." Pēc tam viņa ātri ķērās pie pirmajiem ievārījumiem. Sākotnējā ideja bija piedāvāt zaptes dāvanu iesaiņojumā, taču jau drīz vien tapa skaidrs, ka pircēji labprātāk izvēlas ievārījumu burciņas bez papildu iesaiņojuma.
Cītīgi strādājot, zīmols Zelta zaptes iemantoja atpazīstamību arvien plašākā klientu lokā. Darba kļuva vairāk, un tajā iesaistījās visa Ilzes ģimene. Galvenais "stūrmanis" ir pati Ilze. Pēc viņas teiktā - "esmu "galva", kas kustina visu sistēmu. Domāju attīstības plānus, veidoju kontaktus, plānoju mārketinga aktivitātes, radu un izmēģinu jaunus produktus, piestrādāju pie iepakojuma dizaina. Liels palīgs pie ievārījumu tapšanas ir vīramāte, viņa arī strādā pie manis uz pusslodzi. Daudz palīdz pašas un vīra ģimene - vienkārši no tīras sirds un bez atlīdzības. Esmu ļoti pateicīga savējiem par to."
Lai varētu atvērt ievārījumu ražotni, 2011. gadā tika nodibināts uzņēmums SIA Atasco. Pašlaik viss darbs norit aptuveni 100 kvadrātmetru plašā ražotnē netālu no Rīgas centra.
Zīmola Zelta zaptes ievārījumi atšķiras ar plašu piedāvājumu, kāda nav citiem ražotājiem. Te ir atsevišķie jeb mono ievārījumi, kas gatavoti no viena ogu veida. Ir ievārījumi ar garšvielām - deserta zaptes, ir tādas, kas ēdamas pie siera vai gaļas, divkārtu ievārījumi, kur vienā burciņā "draudzējas" divas atšķirīgu izejvielu zaptes. Ilze pastāsta, ka tiek gatavoti arī pašizmaksas ziņā dārgi un sarežģīti ievārījumi un tādi, kuru sastāvā ir retāk sastopamas, ekskluzīvas izejvielas.
Zaptēm ir ne tikai tradicionālie nosaukumi, piemēram, Melleņu, Brūkleņu, Ķiršu utt., bet izvēlēti arī oriģināli, piemēram, Vīra spēks, Pamatu pamats, Rundāles nakts, Patriots, Mīlestības varavīksne u.c. Tiek veidotas arī atsevišķas ievārījumu kolekcijas dāvanu iesaiņojumā, linu maisiņos - Prezidenta kolekcija, Pretgripas kolekcija, Līgo izlase u.c.
Daļa nepieciešamo izejvielu tiek izaudzētas pašu dārzos, bet daudz arī tiek iepirktas. Piemēram, sarkanos pīlādžus Ilze pērk Pūrē. Meža ogas lielākoties tiek uzpirktas no lauku ļaudīm, kas vasarā un rudenī piepelnās ogojot. "Mums katru gadu pietrūkst dzeltenās avenes, baltās jāņogas, dzeltenās plūmes, dzeltenās ērkšķogas, pīlādži, ķirši, meža zemenes, lācenes, kazenes. Tās vajadzētu vēl un vēl," uzskaita Ilze.
Ievārījums nevar iztikt bez cukura, un Ilze izmanto parasto cukuru, vien atsevišķās receptēs tiek pievienots dabiskais pektīns. Viņu skumdina fakts, ka cukuru Latvijā vairs neražo, jo šī iemesla dēļ Zelta zaptes nevar pretendēt uz Zaļo karotīti, kur viens no nosacījumiem paredz, ka lielākajai daļai produkta sastāva (ap 75%) jābūt izaudzētai Latvijā.
Ilzei ar saviem gardajiem izstrādājumiem izdevies iekļūt arī lielveikalu plauktos, kas ir daudzu mazo ražotāju tāls sapnis. Viņa stāsta: "Ir veikali, kuros bija viegli tikt, bet ir tādi, kur gribētu, bet vēl neesam tikuši, kaut gan klauvēts pie durvīm jau vairākkārt. Savukārt, mazie eko un Latvijas ražotāju veikaliņi piesakās paši. Sadarbību ar mazumtirgotājiem iesākt palīdzēja dalība izstādē Ražots Latvijā. Toties par iekļūšanu Rimi veikalos jāpateicas SIA Lauku Rudzupuķe iniciatīvai, kurai izdevās vienoties ar Rimi par savas nodaļas Klēts atvēršanu vairākos šī tīkla veikalos. Paldies viņiem, ka mūs uzrunāja un mums noticēja. Atradām arī zelta vidusceļu attiecībā par cenu, un pašlaik Klētī mūsu produktam ir labākā cena. Lētāk var nopirkt tikai pie mums pa tiešo." Vidēji 250 mililitru Zelta zaptes burciņa mazumtirdzniecībā maksā 2.85 - 2.99 latus, ekskluzīvāki ievārījumi 3 - 5 latus.
Runājot par konkurenci, uzņēmēja neslēpj, ka tā ir samērā sīva, jo ir daudz mazu uzņēmumu, kas piedāvā kaut ko līdzīgu. "Uzskatu, ka savā cenu grupā mūsu izredzes ir labas, jo kvalitāte ir acīm, degunam un garšas kārpiņām jūtama. Grūtības sagādā tas, ka nereti jaunie tirgus dalībnieki, domājot, ka pārdos vairāk, pazemina cenas, taču tam nav jēgas. Ja es nolaižu cenu, mans pārdošanas apjoms pieaug tikai par 2-3%, tāpēc neredzu jēgu samazināt cenu. Es ieteiktu arī citiem novērtēt savu darbu, ieguldītos līdzekļus, ražošanai nepieciešamo iekārtu amortizāciju, kā arī pašiem sava produkta kvalitāti, jo galu galā produkts ražots no labām izejvielām, tam ir laba kvalitāte. Tad kāpēc noniecināt savu darbu?"
Līdztekus lielākiem un mazākiem veikaliem Zelta zaptes tiek piedāvātas dažādās izstādēs un tirdziņos. Ilze uzskata, ka tiešais mārketings šai produktu grupai ir labākais ierocis atpazīstamības veicināšanai. Izveidota arī mājas lapa www.zeltazaptes.lv, notiek rosība arī populārākajos sociālajos tīklos. Drīzumā paredzēts izveidot uzņēmuma profilu angļu valodā Facebook vietnē, jo viens no Ilzes turpmākajiem mērķiem ir eksports.
Atziņas, kas gūtas, darbojoties savā biznesā:
- Daudzi, kas uzsāk biznesu pārtikas jomā, ļoti baidās no saskares ar PVD. No pieredzes varu teikt - PVD nav tik briesmīgs, kā tautā mēļo. Ja ir cilvēcīgas attiecības, ja centies izpildīt prasības (un tās jau nenosaka PVD inspektors, bet likumi un noteikumi, tāpēc savu neapmierinātību nevajag izgāzt uz cilvēku, kas vienkārši dara savu darbu), tad visu var sakārtot bez problēmām un liekas nervu bojāšanas sev un citiem.
- Ja nevari izdomāt, kā dabūt pirmo naudu, lai sāktu savu biznesu, tad tu vienkārši neesi uzņēmējs. Pašiem jādomā un jādara.