sieviete mati seja grimase darbs
Foto: PantherMedia/Scanpix
Tas, vai citi cilvēki vēlēsies kopā ar jums strādāt un cienīs jūs kā kolēģi, un tas, vai darba devēji cīnīsies par iespēju noslēgt ar jums līgumu, ir atkarīgs no jūsu profesionālās reputācijas, raksta žurnāls US News & World Report. Lieliska reputācija dos iespēju no dažādiem piedāvājumiem izvēlēties pašu izdevīgāko, bet grūtos brīžos atrast darbu. Taču US News & World Report uzsver, ka šo neiedomājami vērtīgo resursu ir ļoti vienkārši izšķiest. Lūk, astoņi rīcības modeļi, kas noved pie tā, ka jūsu reputācija tiek sagrauta.

1. Jūs pieņemat darba piedāvājumu, taču vēlāk pārdomājat. Cilvēki, kuri, meklējot darbu, saņēmuši kādu piedāvājumu un tam piekrituši, nereti turpina izskatīt jaunus piedāvājumus, un reizēm to starpā ir vilinošāki. Daudzi darba meklētāji šādos brīžos nespēj atturēties no kārdinājuma pieņemt jauno piedāvājumu, lai gan lielākā daļa jūtas neērti, saprotot, ka nostāda neveiklā situāciju to darba devēju, pie kura jau apsolījuši strādāt. US News & World Report norāda, ka darba devēju vidē pret šādiem ļaudīm veidojas negatīva attieksme, tiek uzskatīts, ka viņu sacītajam īsti nevar uzticēties. Turklāt jāatceras, ka ļaudis mēdz mainīt darba vietas, un pastāv risks, ka, dodoties uz darba pārrunām kādā kompānijā, jūs sastapsiet to pašu cilvēku, kurš pirms pāris gadiem strādāja citā uzņēmumā un risināja ar jums darba pārrunas.

2. Jūs uzsākat strādāt, taču jau pēc mēneša pametat darbu. US News & World Report uzsver, ka neko nevar pārmest tiem cilvēkiem, kuri, uzsākot darbu, konstatējuši, ka tā apstākļi un darba pienākumi būtiski atšķiras no tā, par ko tika panākta vienošanās darba pārrunu laikā. Taču darba pamešana tikai tādēļ, ka jums pēkšņi izteikts labāks piedāvājums, nav īsti korekta. Jāņem vērā, ka darba devēji jau ir ieguldījuši laiku un resursus, lai jūs apmācītu, iepazīstinātu ar darba apstākļiem un klientiem, rēķinājušies ar jums, tādēļ ir saprotama viņu neapmierinātība ar cilvēkiem, kuri jau pēc pāris nostrādātām nedēļām pavēsta par aiziešanu.

3. Jūs nespējat valdīt savas emocijas. Laiku pa laikam ikvienam cilvēkam mēdz būt slikts garastāvoklis, taču ir sarkanās līnijas, kuras darbā nevajadzētu pārkāpt. Ir nepieņemami demonstrēt savas dusmu lēkmes, kliegt uz kolēģiem, dauzīt durvis. US News & World Report uzsver, ka pilnīgi pietiek ar vienu emociju izvirdumu - kolēģi un uzņēmuma vadītāji to atcerēsies ilgi un uzskatīs jūs par cilvēku, kurš nav spējīgs valdīt savas dusmas un no kura labāk turēties pa gabalu.

4. Jūs melojat. Visvienkāršākais veids, kā sabojāt savu reputāciju, ir tikt pieķertam melos. Nav pat īstas nozīmes, vai jūs esat melojis, lai noslēptu savu kļūdu, kas uzņēmumam izmaksājusi zināmu summu, vai arī darba pārrunu laikā esat fantazējis par savu iepriekšējo darba algu, padarot to par pāris simtiem dolāru lielāku, cerot uz labākiem darba līguma nosacījumiem. Normālas attiecības starp kolēģiem veidojas tikai tad, ja viņi viens otram var uzticēties, bet meļiem neviens uzticēties nevēlas.

5. Jūs nepildāt dotos solījumus. Izpelnīties cilvēku uzticību ir iespējams, regulāri turot doto vārdu - pieradinot kolēģus pie tā, ka jūsu sacītais atbilst jūsu darītajam, ka jūs allaž pildīsiet savus solījumus. Nereti gadās, ka cilvēki savus solījumus netur ne jau ļaunu nodomu vadīti - viņi vienkārši pārvērtē savas spējas vai aizmirst solīto. US News & World Report uzsver, ka jūsu kolēģi nevar zināt, kādēļ solījums nav izpildīts, tādēļ mudina vienmēr kārtīgi padomāt, pirms dot solījumu, bet pēc tam atcerēties to noteikti izpildīt.

6. Jūs rekomendējat personu, kas pieviļ uzticēšanos. Ja kompānijai nepieciešams kāds jauns darbinieks un jūs tai rekomendējat savu draugu vai attālu paziņu, jūs automātiski galvojat par šo cilvēku, uzņematies par viņu atbildību. Ja šis cilvēks pievils darba devēju cerības un uzticēšanos, tās būsiet pievīlis arī jūs, uzsver US News & World Report. Turklāt darba devējs var pievērst uzmanību arī faktam, ka jūs neprotat pareizi novērtēt cilvēkus - arī tas kaitēs jūsu reputācijai.

7. Jūs bez brīdinājuma aizejat no darba. Ja vien jums nav ļoti, ļoti nopietna iemesla, lai kādu dienu vienkārši neierastos darbā, piezvanītu un pateiktu, ka jūs vairs nestrādāsiet, šāda rīcība nav pieņemama.

8. Jūs virtuālajā vidē naidīgi reaģējat uz nepatīkamām lietām. Mūsdienās ļaudis aizvien biežāk savas emocijas pauž virtuālajā vidē. Uz to reaģējuši arī darba devēji un darbā iekārtošanas kompānijas, kas mēdz izpētīt kandidātu aktivitātes interneta sociālajos tīklos. Savu reputāciju jūs varat sagraut, ar agresīviem un naidīgiem komentāriem reaģējot, piemēram, uz nepatīkamām izmaiņām darba grafikā vai kompānijas darba modelī, uz to, ka jūsu kandidatūru kāds darba devējs noraidījis. US News & World Report uzsver - lai saglabātu labu reputāciju, arī uz nepatīkamām ziņām nepieciešams reaģēt mierīgi un profesionāli.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!