Kad 2010. gadā Katja Bjūčempa un Heilija Bārna izveidoja interneta kosmētikas veikalu Birchbox, viņas nolēma darboties saskaņā ar devīzi pamēģini, iemīli un nopērc. Sarunā ar BBC K. Bjūčempa skaidro, ka skaistumkopšanas industrijā klientam ir ļoti svarīgi pirms pirkšanas personīgi izmēģināt produktu.
Tieši šādu iespēju dod Birchbox paraugu abonēšana - ik mēnesi, samaksājot 10 dolāru, pasūtītājs pa pastu saņem sūtījumu ar piecu jaunu produktu paraugiem. Izdarot pasūtījumu, tiek veikta anketēšana, kas palīdz noskaidrot klienta gaumi un nosūtīt viņam tādus paraugus, kas patiešām varētu ieinteresēt konkrēto cilvēku. "Protams, ka simtprocentīgi uzminēt nav iespējams, taču tas vismaz garantē, ka klientam ar taisniem matiem netiks piegādāts sprogainiem matiem paredzētais šampūns," skaidro K. Bjūčempa.
Nepilnu trīs gadu laikā Birchbox abonentu skaits pieaudzis līdz 300 000 klientu, taču K. Bjūčempa atkal un atkal uzsver, ka nevēlas, lai kompāniju uzskatītu par paraugu tirgotājiem. "Jā, mēs iespaidojām šo tendenci, taču mūsu pamata bizness ir pilnvērtīga mazumtirdzniecība internetā," saka uzņēmēja. Viņa skaidro, ka paraugu abonēšana ir tikai instruments, lai klients varētu iepazīties ar jaunākajiem produktiem, saprast, kurš no tiem varētu būt viņam piemērots, bet pēc tam iegādātos attiecīgo produktu Birchbox interneta veikalā.
"Tagad ir parādījies daudz kompāniju, kas piedāvā ik mēnesi nosūtīt jaunu produktu komplektu, un tas arī ir viss darījums. Savukārt Birchbox, ik mēnesi nosūtot paraugu komplektu, to uzskata tikai par sākumu. Darījums ir tad, kad klientam iepatīkas kāds šampūns vai smaržas un viņš to nopērk mūsu veikalā," uzsver K. Bjūčempa. Viņa piebilst, ka aptuveni puse no paraugu abonētājiem tā arī rīkojas, un, strauji palielinoties klientu skaitam, kompānija spējusi ievērojami paplašināt savu piedāvājumu. 2010. gadā tajā bija tikai astoņu zīmolu skaistumkopšanas līdzekļi, bet pašlaik Birchbox piedāvā 400 dažādu zīmolu ražojumus.
Finanšu plānošanas grupas Garrett Planning Network dibinātāja Šerila Gareta gan uzsver, ka klientiem nevajadzētu būt tik lētticīgiem un abonēt kosmētikas paraugus, kurus tradicionāli saņēmuši par velti. "Tas ir tikai vēl viens paņēmiens, lai liktu mums šķirties no naudas, sagādājot prieku atvērt saņemto sūtījumu - lielisks mārketinga varas izmantošanas paraugs," viņa saka. Tomēr K. Bjūčempa oponē, ka pie bezmaksas paraugiem līdz šim lielākoties tikuši tikai tie, kuri kaut ko pirkuši kosmētikas veikalā, vai tie, kuri speciāli interesējušies par paraugiem pie pārdevējiem vai piedalījušies kādos konkursos.
Citas kompānijas no Birchbox biznesa modeļa gan pārņēmušas tikai pašu abonēšanas principu. Piemēram, 2012. gada sākumā dibinātā kompānija Naturebox par nepilniem 20 dolāriem mēnesī piedāvā abonēt dažādus uzkožamos - čipsus, riekstiņus. Komplektā ir pieci lielie iepakojumi ar uzkožamajiem, un to cena ir nedaudz mazāka nekā, piemēram, Whole Foods lielveikalos. Viens no Naturebox dibinātājiem Kens Čens norāda, ka, pēc viņa domām, abonēšanas modelis lieliski piemērojams pārtikas tirdzniecībā. "Ļaudis jau tāpat neapzināti to dara, piemēram, reizi nedēļā iepērkoties lielveikalā vai ik dienas trijos pēcpusdienā dodoties iedzert kafiju - kas gan cits tas ir, ja ne abonēšana," viņš norāda.
Kompānijas mājaslapa: http://www.birchbox.com