Sieviete darbs retro
Foto: Shutterstock
Ja vēlamies darbā parādīt sevi no labākās puses, tas nozīmē, ka jābūt arī gana profesionālai un jāievēro dažādi nerakstītie pieklājības likumi. Kas citu acīs liek tev izskatīties neprofesionālai? Atbildes meklējis "Business Insider".

Kavēšana

"Punktualitāte ir izšķirošā," raksta grāmatas "Don't Burp in the Boardroom: Your Guide to Handling Uncommonly Common Workplace Dilemmas" autore Rozalinda Rendala. Viņa skaidro, ka vienmēr uz darbu jāierodas laikā, lai paveiktu savus pienākumus. Kavēšana ir nepiedodama, jo tas, ka jādodas uz darbu, ir pats par sevi saprotams, tāpēc vajag arī apzināties un ierēķināt jebkurus apstākļus, kas varētu aizkavēt ceļā.

Kavēšana tiek uzskatīta par nosodāmu jau vien tad, kad tā ietekmē tikai pašu cilvēku, bet vēl sliktāk ir tad, ja tava neierašanās laikā ietekmē citu dienas plānus. Cieni savus kolēģus vai darījuma partnerus, ierodies uz sanāksmēs laicīgi. Likt citiem gaidīt uz tevi – tas ir ļoti nepieklājīgi.

Nevīžība un haoss

Foto: Shutterstock

Neieinteresētība, simts un viena jautājuma uzdošana, citu pārtraukšana

Foto: Shutterstock

Neieinteresētība. Lai arī kā tu gribētu, uz simts procentiem nevar koncentrēties uz divām lietām vienlaicīgi. Respektīvi, tu nevari piedalīties sanāksmē, klausoties kāda viedokli, un paralēli klikšķināt datora klaviatūru vai atbildēt uz ziņām mobilajā telefonā. Protams, tas ir izdarāms, tomēr noteikti ne tajā labākajā kvalitātē.

Pirmkārt, tas rada iespaidu, ka tu neesi ieinteresēta vienā vai otrā lietā, bet, otrkārt, šāda attieksme ir gaužām nepieklājīga. Atceries arī to, ka tiem, kuri mēdz šādi strādāt, jābūt uzmanīgiem. Jo nereti, darot vairākas lietas vienlaicīgi, var pieļaut būtiskas kļūdas vien tāpēc, ka konkrētajai lietai netika vērsta pilnīga uzmanība. Ja bieži mēdz kļūdīties, varbūt labāk vispirms padari vienu darbu, bet pēc tam ķeries pie nākamā, jo arī kļūdas, protams, radīs ne to labāko priekšstatu par tevi.

Protams, ir arī krišana otrā grāvī...

Citu pārtraukšana. Dari, ko darīdama, bet ļauj izteikties runātājam. Pavisam iespējams, tev ir sakāms kaut kas svarīgs attiecīgajā tēmā, tomēr labākais un pieklājīgākais veids ir nogaidīt, kamēr runātājs pabeidz savu sakāmo, un tikai tad izteikt savas domas. Atceries par elementāro pieklājību!

101 jautājums pirms katra uzdevuma. Mēdz teikt, ka nav muļķīgu jautājumu. Jā, tā ir. Bet runa nav par visai kaitinošiem jautājumiem. Protams, ja nav pārliecības par savām darbībām, vajadzētu konsultēties, tomēr jāsaprot, kad lēmums ir jāpieņem pašai. Skatoties arī uz jomā nostrādāto laiku, pēc kāda noteikta brīža ir jāizprot pašai, kā rīkoties un kas būtu pareizāk. Un pat tad, ja jautājumi rodas, pirms to uzdošanas centies definēt, ko īsti nesaproti. Grupē jautājumus un izveido secīgu kārtību.

Viszinība un lielība

Foto: Shutterstock

Negativitāte un sūkstīšanās

Foto: Shutterstock

Liela loma ir arī tavām emocijām. Ja vēlies sevi parādīt no labākās puses, izvairies no tādām frāzēm kā "tas noteikti neizdosies", "tas izklausās tik grūti", "es pat nezinu, no kā lai sāk". Vārdu sakot, izvairies no sūkstīšanās!
Lai arī ikvienai no mums var būt mirkļi, kad patiešām viss šķiet slikti, ļaušanās emociju jūrai var kaitēt pašas tālākai darbībai. Un galu galā – paskaties uz to no otras puses, vai tev pašai patiktu atrasties starp šādiem cilvēkiem?

Ir vēl vairākas situācijas, kurās labāk savaldīt emocijas un neteikt, kas uz sirds. Ar tām vari iepazīties šeit.

Savas un citu kolēģu privātās dzīves apspriešana

Foto: Shutterstock

Ir rūpīgi jāizvērtē, kādiem faktiem ļaujam aiziet tautiņās, bet kādus – noklusējam. Veidojot attiecības ar kolēģiem, jāatceras, ka viņi ir tavi kolēģi un tev ar viņiem būs kopā jāstrādā. Lai arī jums var veidoties tuvākas un draudzīgākas attiecības, labāk neizpaud par daudz, jo no tā var mainīties apkārtējo viedoklis par tevi. Attiecību problēmas, vētrainas nedēļas nogales – tas labāk lai paliek pie tevis. Starp citu, derētu iepazīt un ņemt vērā arī citus tematus, ko labāk neapspriest darbā.
Līdzīgi ir arī ar citu iztaujāšanu. Vienmēr jāpatur prātā, ka nevajadzētu sīki izprašņāt kolēģus (un patiesībā ikvienu) – ja cilvēks gribēs, pats pastāstīs, bet savs deguns visur nav jābāž. Vēl jo vairāk, ja tiešā veidā nesaņem informāciju, neuzklausi katru baumu, kas klīst biroja telpās, un nekļūsti par vienu no tenku vācelēm.

Starp citu, ja komandā sākusies tenkošana un vēlies to izbeigt, noderēs šie padomi.

Vispārējas pieklājības neievērošana

Foto: Shutterstock

Ja birojā tev nav savas telpas un nākas strādāt kopā ar citiem kolēģiem, pacenties netraucēt pārējiem strādāt. Neizvēlies pie sava galda aizrautīgi pusdienot, risināt privātas sarunas pa telefonu vai kā citādi traucēt darba gaitu.
Padomā par savu valodu, centies pietaupīt lamu vārdus, kas, iespējams, grasās pasprukt emocionālākajos brīžos. Eksperti uzsver, ka neprofesionāli liek izskatīties arī visas nervozitātes pazīmes, tāpēc centies veidot par sevi pārliecinošas sievietes tēlu. Iespējams, vērts iepazīties ar pāris knifiem, kas palīdzēs maskēt uztraukumu un ļaus valdīt pār savām emocijām.

Ar citām pieklājības normām, ko būtu vērts iegaumēt ikvienam, vari iepazīties šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!