Iedvesmojoties no "Forbes", "Psychology today" un "Top Resume", apkopojam piecas darbības, kas palielina tavu iespēju būt darba dzīvē veiksmīgākai, cienītākai un arī pārliecinošākai. Paturi gan prātā, ka pārspīlēt ar šiem ieteikumiem nevajadzētu, tikpat liela nozīme ir arī veselīgam dzīves līdzsvaram.
Parādi savu vērtību
Viens no veidiem, kā nodrošināt sev veiksmīgāku karjeru, ir parādīt savu vērtību. Tas nenozīmē izrādīties un kādā veidā nolikt sevi augstāk par pārējiem, drīzāk – censties mazliet vairāk nekā citi. Tāpat vērtība slēpjas tajā, ka tu izpildi gaidītās cerības, piemēram, priekšnieks uztic tev pirmo reizi paveikt kādu nozīmīgu pienākumu. Šajā gadījumā ir vērts saprast, ka šī ir tava iespēja pierādīt savas spējas un padarīt uzdoto maksimāli precīzi. Novērtētas tiks ne tikai pūles, bet arī tava attieksme pret darbu, tāpēc, lai sasniegtu veiksmīgu rezultātu, esi atvērta kritikai un komentāriem.
Līdzīgi ir arī ar laika termiņu ievērošanu. Nereti tieši punktualitāte un disciplīna, ievērojot noteikto laika sprīdi, var izrādīties tas veiksmes faktors, kas palīdz, piemēram, iegūt paaugstinājumu vai lielāku atalgojumu. Parādīt savu vērtību, iespējams, veicot uzdevumu ātrāk nekā prasīts. Saprotams, ka bieži to ir grūti izdarīt, taču, ja izdodas, priekšnieks būs pateicīgs un noteikti ievēros tavus pūliņus.
Iegūsti draugus, ne ienaidniekus
Saprotams, ka uz darbu cilvēki dodas citu iemeslu dēļ, piemēram, lai nopelnītu iztikas līdzekļus, taču tikpat liela nozīme ir arī apkārtējai videi un cilvēkiem, ar ko tu kopā strādā. Tieši komunikācija ar kolēģiem ne tikai par tēmām, kas skar tiešos darba pienākumus, bet arī vispārīgākām un nedaudz personiskākām lietām, var uzlabot vidi un to, kāda attieksme tiek raidīta tavā virzienā.
Tāpat draudzīgai komunikācijai ir liela nozīme – patīkami, ja sarunas laikā tev pretī veras smaidošs kolēģis, nevis sabozies un vienmēr īgns cilvēks. Patīkama gaisotne, kopīgu ārpus darba interešu atrašana un saprotoša attieksme var veidot tevi kā darbinieku, no kura ņemt paraugu. Jo labāk pati jutīsies savā darba vietā, jo veiksmīgāk veiksies darbi un sekmēsies karjeras attīstība.
Tomēr visam ir savas robežas - tu darbā esi, lai veiktu savus pienākumus, nevis vairākas stundas tērzētu pie kafijas tases. Arī šajā gadījumā veselīgam līdzsvaram ir nozīme. Vēl vairāk – draudzīga attieksme arī citiem palīdz iepazīt tevi labāk, kas rezumējas ar lielākas uzticības veidošanos darbinieku starpā. Uz to arī būtu jātiecas.
Atklāj savu patieso 'es'
Tas var izklausīties nedaudz banāli, bet gan kolēģi, gan priekšniecība vēlas redzēt tavu patieso būtību. Nereti jaunie darbinieki izvēlas parādīt un izcelt sevi, piemēram, cenšoties neveiksmīgi pievērst uzmanību ar divdomīgām situācijām. Tomēr tās nevienam nav vajadzīgas – veiksmīgai līdzāspastāvēšanai vajadzīgs patiess cilvēks, kurš ir tāds, kāds viņš ir.
Vēl vairāk nevajadzētu uzskatīt, ka apmuļķot pārējos būs tik vienkārši – cilvēki ātri atkož meļus un tos, kas sev piedēvē gleznainas īpašības. Ilgtermiņā vienmēr ieguvēji būs tie, kas atklās patiesību par sevi, kaut vai izvēloties sākumā kādu no savām labākajām īpašībā paturēt pie sevis – laiks pierādīs tavu vērtību.
Ja esi nesen uzsākusi jaunu darbu, padomā par uzticēšanās nozīmi un vērtību. Tieši tā ir būtisks faktors ne tikai ikdienas darbā un komunikācijā kolēģu starpā, bet arī brīžos, kad tiek izvēlēti darbinieki paaugstinājumam vai algas pielikumam. Darba devēji vēlas tādus darbiniekus, kuriem var patiesi uzticēties.
Atbildība par katru sīkumu
Atbildība ir nozīmīga veiksmīgas karjeras sastāvdaļa – ne tikai brīžos, kad viss izdodas lieliski, bet arī tādos, kad izjūk plāni, tiek pieļautas kļūdas un nav iespējams paveikt uzdoto. Tev ir jāspēj saprast, ka jebkādas tavas darbības ved pie lielākas vai mazākas atbildības. Tāpēc skaidri izproti savu iesaisti komandas darbā un rūpīgi izvērtē katru neizdošanos.
Reizēm atbildība iet roku rokā ar pieļautajām kļūdām, tomēr par tām nav jāuztraucas tik lielā mērā – kāda neizdošanās ir darba sastāvdaļa. Saprotams, ka ne visas kļūdas var norakstīt kā normālu ikdienas darbu, tomēr, ja uzņemies atbildību un atzīsti kļūmi, darba devējs noteikti sapratīs.
Tāpat atbildības uzņemšanās tiek asociēta ar tavu personīgo izaugsmi. Ja spēj atzīt savu vainu un parādīt, ka uzņemies par to atbildību, tava personība ir varoša attīstīties veiksmīgākā virzienā. Tie, kas katru sīkumu noveļ uz citu pleciem, nereti vēl nav sasnieguši un, iespējams, nekad nemaz nespēj aizsniegties līdz nobrieduša cilvēka līmenim.
Piekrīti jaunām iespējām
Ikdienas darba duna nereti atņem vajadzīgo izaicinājumu un riska devu, tāpēc, ja dzīve tev piedāvā iesaistīties jaunos piedzīvojumos, centies tos pieņemt - arī tad, ja tev nav vajadzīgo instrumentu šajā momentā, bet ir tikai ideja, uzdrošinies to piepildīt. Šajā gadījumā lieliski piestāv teiciens: "Domā ārpus kastes!" Tikai iztēlojoties ārpus robežām, paveras pavisam jauni ceļi, par kuru eksistenci līdz šim pat nenojauti.
Visa jaunā uzņemšanās un risku iekļaušana sākumā var likties nekomfortabla un neērta, taču tā ir iespēja augt ne tikai zināšanām, bet arī tev kā personībai. Dažiem "ārpus kastes" rīcības vajadzīgas katru dienu, bet citiem – pietiek vien ar vienu projektu, lai iegūto pieredzi vēlāk izmantotu ikdienas darbā.
Nav arī tā, ka jaunas iespējas un pieredze jāmeklē tālu prom no visa ierastā, iespējams, tava darba vieta piedāvā uzņemties papildus pienākumus vai iesaistīties jaunā projektā, kas tev var būt kā izaicinājums jau zināmos apstākļos. Svarīgākais – velti kaut cik laika jauniem izaicinājumiem priekš sevis.