Foto: Shutterstock
Katra priekšnieka sapnis ir izveidot komandu no labiem un atbildīgiem darbiniekiem. Taču ir cilvēki, kuri visu mūžu var nostrādāt stabilā amatā, kamēr citi attīstījuši līderu dotības, kas palīdz straujākiem soļiem virzīties pretī mērķiem. Kādas prasmes daudzi priekšnieki meklē darbiniekos un kādas spējas viņiem piemīt, apkopojis amerikāņu psihologs un emocionālās inteliģences pētnieks Treviss Bredberijs.

Bredberijs skaidro, ka bieži vien izcilu darbinieku prasmes un rīcības noteiktās situācijās daudzi jauc personības iezīmēm. Viņš norāda, ka ir lietas, kuras dzīves laikā ir iespējams mainīt un uzlabot – tostarp arī spējas, taču personība, piemēram, ekstraverts vai intraverts cilvēks, nemainās. Lūk, prasmes, kas atšķir izcilus darbiniekus no vienkārši labiem!

Viņi saglabā fokusu uz svarīgāko


Kā piemēru ņemsim pilota profesiju. Ja gaisa kuģī kaut kas sāk iet greizi, kapteiņa uzdevums ir pildīt vienu galveno uzdevumu – turpināt vadīt lidmašīnu. Ja viņš pārāk aizrausies ar cenšanos saprast kādas detaļas, kas situāciju manāmi neuzlabos, viņš var zaudēt fokusu, tādējādi pakļaujot riskam cilvēku dzīvības.

Lai arī kādā jomā vai profesijā cilvēks strādātu, vienmēr augstu tiek vērtēta spēja nošķirt, kuras problēmas ir patiesi svarīgas, bet kuras – tikai fona trokšņi. Ir ļaudis, kuriem šī prasme ir īpaši labi attīstīta, tāpēc viņi nekad nezaudē fokusu uz to, kam ir nozīme.

Viņi nebaidās no konfliktiem

Foto: Shutterstock

Lai gan lieliski darbinieki noteikti nav pirmie, kuri meklē kašķus un iespēju konfliktēt, viņiem nav nekādu problēmu iesaistīties diskusijās un viedokļu apmaiņās, kamēr vienkārši labi darbinieki pastāvēs malā. Viņi spēj savu stāsta pusi pasniegt neuzbrūkošā veidā, reizēm argumentējot gan ar sajūtām, gan arī konkrētiem faktiem. Ja arī viņiem nav izrādījusies taisnība, lielāka un svarīgāka mērķa labad viņi ir gatavi bez pretjautājumiem uzņemt asus pārmetumus.
Izcili un atšķirīgi darbinieki nav tie, kuri regulāri saka: "Tas neietilpst manos darba pienākumos." Viņi stādā ārpus amata apraksta un labprāt izaicina paši sevi. Viņi neizjūt nepatiku pret pienākumu veikšanu, kurus patiesībā varētu darīt arī kāds cits. Darbinieki, kuri izceļas uz citu fona, nesteidz pirms darba padarīšanas izzināt, kāds labums viņiem no tā būs, jo agrāk vai vēlāk viņu rīcība tāpat saņems atzinību.

Jāpiebilst gan, ka ļaut sev kāpt uz galvas un kraut desmitiem pienākumu nedrīkst – visam jābūt normas un cilvēcības robežās. Kas liecina, ka būtu vērts apsvērt arī citus darbu variantus, uzzini šajā rakstā.

Viņi tiek galā ar toksiskiem cilvēkiem

Foto: Shutterstock


Nereti tiek vēstīts – ja savā ikdienas dzīvē, piemēram, kolēģu vidū vai draugu lokā atpazīsti cilvēku, kura rīcības nešķiet pieņemamas, kontaktu jāmēģina pēc iespējas ierobežot, un labi darbinieki tam parasti seko. Taču darba vidē tiek augstu vērtēta prasme ar šādiem cilvēkiem veiksmīgi tikt galā – vienalga, vai runa ir par klientiem, vai citiem kolektīva biedriem.
Saskarsme ar viņiem var būt ļoti nogurdinoša, tomēr lieliski darbiniekiem piemīt māka turēt savas emocijas grožos. Lai arī cik ļoti viņiem gribētos pārmest, sakliegt vai norādīt uz šķietami absurdām rīcībām, sarunas vienmēr tiek vadītas tik konstruktīvi, cik iespējams. Kamēr citi pat nemēģinātu iedziļināties sev šķietami nepieņemamos variantos, izcili darbinieki uzklausīs katru variantu arī tad, ja izteiktajam nemaz nepiekrīt.

Katrā darbavietā ir dažādi kolēģu tipi, un daļa no viņiem var būt patiesi nepatīkami, taču pietiek tikai ar vienu slēptu urķētāju jeb zemisku un rupju darbinieku, lai vide kļūtu neciešama. Vairāk par šādu kolēģi uzzini šajā rakstā.

Viņi izkopuši spēju pārliecināt

Foto: Shutterstock

Saprotams, nav iespējams patikt pilnībā visiem cilvēkiem, taču ir ļaudis, kuri lielākajai daļai šķiet ļoti patīkami. Šos cilvēkus priekšniecība labprāt sūta uz svarīgām pārrunām vai publiskiem pasākumiem, kuros pārstāvēt uzņēmumu, jo var teju galvu likt ķīlā, ka viņi kompānijas vārdu nesīs godam. Izcili darbinieki lielākoties vienmēr panāk savu, jo laika gaitā iemācījušies būt gan labi sarunu biedri, gan arī pārliecināt citus ar viltīgiem, taču nekaitīgiem trikiem.
  • Dažādas frāzes, kas var noderēt profesionālajā vidē, atradīsi šajā rakstā, bet te lasi vairāk par sarežģīto pārliecināšanas mākslu.

Taču veiksmīga uzņēmuma pamatus veido stabila komanda, kurai ir nepieciešams kaut vai viens līderis, kuru teju visi darbinieki uzskata par zinošu un atsaucīgu cilvēku. Daudziem cilvēkiem ir grūti uzņemties atbildību par savām kļūdām, tāpēc tādas frāzes kā "Tā nebija mana vaina!" tiek pārbērtas pār lūpām, nemaz nemanot. Lieliski darbinieki ir gatavi atzīt savas kļūdas un nenoveļ vainu uz citiem.

Viņi tiecas uz maksimumu un redz likumsakarības


Neapšaubāmi – ir svarīgi tiekties uz panākumiem un priecāties par mazajām uzvarām, lai nezaudētu prieku strādāt, taču vēlme sasniegt maksimumu ir tā, kas izcilu darbinieku atšķir no laba. Šiem cilvēkiem šķiet, ka vienmēr var labāk, tomēr tas nenozīmē, ka viņi nenovērtē progresu. Viņi vienkārši redz vietu izaugsmei, tāpēc katru reizi nāk klajā ar jaunām idejām, variantiem, kā nākamajā mēnesī vai projektā spīdēt vēl spožāk.

Tāpat priekšniecība vienmēr izceļ darbiniekus, kuri nav vienaldzīgi par lietām un procesiem, kas skar visus. Kā piemēru var minēt gan sabojājušos kafijas aparātu un salauztu drēbju pakaramo, gan arī ievērojamākas lietas, piemēram, resursu godprātīgu izmantošanu. Ja šie darbinieki redz problēmu, viņi tai nepaies garām. Viņi nav no tiem, kas uzskata – ir jāveic korekcijas neefektīvā lietu kārtībā arī tad, ja tā gadiem ilgi nav mainīta un liela daļa kolēģu ar to jau samierinājušies.

Darbinieki, kuri dara nedaudz vairāk nekā citi un kuru idejas kaut nedaudz atšķiras no pārējiem, tiek pamanīti ļoti ātri. Taču savu vārdu darba devēju atmiņās vari īpaši spilgti iezīmēt, jau rakstot pieteikumu kārotajam amatam. Dažādus padomus, kā izcelties starp pretendentiem, atradīsi šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!