Darba kolektīvam ideālā gadījumā vajadzētu darboties kā vienotam mehānismam, kurā katrs posms pilda kādu noteiktu funkciju. Nevar noliegt, ka jebkuras komandas virzītājspēks ir vadītājs, kurš ar savu darbību var vai nu graut, vai veidot uzņēmuma panākumus. Ko nozīmē būt labam un veiksmīgam vadītājam? Par to raksta turpinājumā.

Kāds ir labs vadītājs? Dažiem vadīšana nozīmē kontroli, savukārt citiem tā ir saistīta ar līderību. Joprojām tiek aktīvi diskutēts par to, vai vadīšanas prasme ir iedzimta vai iegūta. Tādi faktori kā harisma, personība, spēja veikt vairākus uzdevumus vienlaicīgi un nākotnes vīzijas redzēšana, ir tikai daži aspekti, kurus mēs saistām ar prasmīgiem vadītājiem. Kā izrādās, ļoti bieži tieši priekšnieki ietekmē to, cik motivēts vai neapmierināts darbā jūtas darbinieks. "Gallup" pētījumā tiek lēsts, ka aptuveni 75% darbinieku nolemj pamest darbu slikta priekšnieka vai vadītāja, nevis paša amata dēļ.

Vadītāja pienākums ir pārliecināties, ka tiek īstenota vīzija par komandu un uzņēmumu. Tas nozīmē veidot līdzsvaru starp saviem personīgajiem darba pienākumiem, to cilvēku pienākumiem, kas ir tavā pakļautībā, un augstākās vadības mērķiem. Ne visi vadītāji ir līderi, tomēr labi līderi bieži ir lieliski vadītāji, jo tie spēj saprast, ka veiksmīgas sadarbības pamatā ir labas savstarpējās attiecības.

Raksta turpinājumā, iedvesmojoties no "Medium", esam apkopojuši padomus, kā būt labam vadītājam un sasniegt izcilus rezultātus.

Atbalsti pārējos

Daļai vadītāju ir priekšstats, ka viņu padotībā vienmēr ir kāds, kurš tīko ieņemt viņu amatu un kurš izmantotu pirmo izdevību, lai nonāktu starmešu gaismās. Iespējams, ka tā patiešām ir, tomēr, esot vadītāja amatā, nevajadzētu domāt par apdraudošo konkurenci. Ja mudināsi citus attīstīties, ieguvējs būsi tu pats, jo tavā komandā būs zinoši darbinieki, kuri varēs sniegt vērtīgu ieguldījumu uzņēmuma attīstībā. Labs vadītājs ir tāds, kurš iedvesmo citus un motivē gūt jaunas zināšanas un prasmes.

Vienmēr uzklausi un komunicē

Ieklausīties citos – tas izklausās klišejiski, tomēr ir ārkārtīgi svarīgi. Citējot amerikāņu mācītāju Endiju Stenliju: "Vadītājus, kuri neieklausās citos, galu galā ieskauj cilvēki, kuriem nav ko teikt." Kā vadītājam tev ir jāpanāk līdzsvars starp norādījumu sniegšanu un kolēģu viedokļu uzklausīšanu. Darbinieki, kas atrodas tavā padotībā, ir tie, kuri atdzīvina vīziju, ja vien tiek sniegts virziens, kurā to veidot. Ja neklausīsies citos, pastāv liela iespēja, ka šajā procesā pazaudēsi izpratni par to, kas ir būtiskākais.

Veido patīkamu komunikāciju

Ja esi vadītājs, tas nozīmē, ka, visticamāk, tev nākas izjust lielu stresu un atbildību, cenšoties līdzsvarot personiskos, uzņēmuma un komandas mērķus. Turklāt, vienmēr pastāv iespēja nokļūt satraucošā situācijā, it īpaši, ja atbildība par komandas locekļiem gulstas uz tevi un darba ietvaros ir jāievēro noteikti termiņi. Ja ar tevi būs patīkami komunicēt, tev pašam būs vieglāk izpildīt uzdevumus, kuri saistīti arī ar citiem cilvēkiem. Nedrīkst arī aizmirst, ka savstarpēja cieņa ir visa pamatā.

Uzņemies atbildību

Lielai daļai jauno vadītāju ir grūti uzņemties atbildību, ja kaut kas neizdodas, kā iecerēts. Neatkarīgi no tā, kas ir noticis – nokavēts termiņš vai nepietiekami kvalitatīvi izstrādāts projekts –, svarīgi ir sev noteikt tādus pašus standartus, kādus prasi no citiem komandas locekļiem. Ja pie vainas ir neveiksmīgs komandas darbs, vispirms uzņemies atbildību pats, pirms pārmet citiem. Tas liks taviem darbiniekiem cienīt tevi un sniegt atbalstu situācijās, kad tas ir nepieciešams.

Esi problēmu risināšanas priekšgalā

Jebkuram vadītājam ir ārkārtīgi būtiski iesaistīties problēmu risināšanā. Nereti, kad gadās nonākt strupceļā, vadītāji mēdz nodot atbildību kādam citam darbiniekam, it īpaši, ja viss nenotiek tā, kā plānots, un pēc tam atgriežas pie darba vien tad, kad situācija ir uzlabota un sasniegti pozitīvi rezultāti. Tas kopumā nerada labu iespaidu. Pat tad, kad ir grūti, vadītājam jāspēj atrasties uzņēmuma priekšgalā un vadīt darbiniekus risinājuma meklējumos.

Deleģē darbus

Ir trīs veidu vadītāji – tie, kas cenšas darīt pilnīgi visu, tie, kas nedara neko, un tie, kas deleģē atsevišķus darbus citiem. Pēdējais vienmēr ir visefektīvākais variants darba izpildei un projektu vadīšanai. Tāpat ir arīdzan svarīgi pievērst uzmanību savai komandai un identificēt katra spēcīgās un vājās puses. Pacenties izmantot katra darbinieka talantu un individuālo meistarību.

Uzsver pozitīvo

Runājot par komandas saliedētību, talantu atpazīšana iet roku rokā ar darbinieku apbalvošanu par sasniegumiem un labi paveiktu darbu. Ja tavā komandā ir kāds izcils cilvēks, nebaidies viņam izteikt komplimentus ne tikai, lai uzmundrinātu prasmīgo kolēģi, bet arī tāpēc, lai motivētu pārējos darbiniekus lielākiem sasniegumiem.

Atrodi laiku sapulcēm aci pret aci

Skaidrs, ka vadītājiem ir daudz pienākumu – jāpiedalās daudz un dažādās sapulcēs, jāuzrauga notiekošie projekti un tā tālāk. Taču visā šajā aizņemtībā neaizmirsti tikties ar saviem darbiniekiem aci pret aci. Reizi pa reizei ir vērts apspriesties divatā, jo tad, iespējams, atklāsi par saviem komandas locekļiem ko tādu, ko iepriekš pat nenojauti. Nevar noliegt, ka labāku kontaktu var izveidot tikai tad, ja darbalaiks tiek pavadīts kopā.

Palaid grožus vaļīgāk

Liela daļa vadītāju rūpīgi cenšas pārbaudīt itin visu notiekošo pat tad, kad neatrodas birojā. Ja esi atradis atbildīgus darbiniekus, tad vienmēr dod tiem brīvību darīt savu darbu, ko esi tiem uzticējis. Galu galā – visticamāk, tu šos cilvēkus izvēlējies tāpēc, ka viņiem ir prasmes, lai izdarītu darbu veiksmīgi. Tas ir būtiski arī tāpēc, ka nevarēsi būt klāt vienmēr un visur. Arī tev laiku pa laikam ir nepieciešams brīdis atpūtai, tāpēc centies uzturēt veselīgu līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!