Darba intervija nesākas ar atbildi uz jautājumu, kādēļ pieteicies konkrētajai vakancei. Tā sākas līdz ar pirmo sekundi, kad tu ieraugi intervētāju, un viņš – tevi. Kā izpētījuši psihologi, nepieciešamas vien 15 sekundes, lai radītu noturīgu pirmo iespaidu par sevi un lielā mērā izšķirtu intervijas iznākumu. Kā šo īso laika sprīdi neizšķiest velti?
Konsultē Jolanta Priede, diplomēta karjeras konsultante un lektore.
Karjeras konsultante Jolanta Priede atzīst, ka sliecas piekrist psihologa Alberta Mehrabjana pētījumos balstītajai teorijai par to, kas tieši un kādās proporcijās veido pirmo iespaidu. Shēma ir šāda: neverbālā komunikācija, piemēram, žesti, stāja, gaita, acu kontakts, mīmika, apģērbs – 55 procenti; balss tonis, intonācija, dikcija – 38 procenti; pats teksts jeb saturs – septiņi procenti. Protams, ja runājam par darba pārrunām, intervētājam ir svarīgi ieklausīties tajā, ko kandidāts saka, tomēr arī 15 sekunžu likumu neviens nav atcēlis.