Patiesībā šī ir pretendenta komunikatīvo prasmju pārbaude. Ja izdosies darba devēju ieinteresēt ar savu karjeras ceļa stāstu, tas var ļoti palīdzēt atbildēt arī uz visiem turpmākajiem jautājumiem.
Stāsts par sevi – patiesībā galvenā intervijas daļa. Tas tev sniedz iespēju pārliecināt intervētāju, ka esi ideāli piemērots šim amatam, ir pārliecināta personāla apmācības uzņēmuma dibinātāja Džūdita Hamfrija. Savukārt Sabīne Nevaza, kura 14 gadus strādājusi uzņēmumā "Microsoft" par konsultanti, vietnē "Forbes" stāsta, ka savus klientus allaž vispirms gatavo tieši tam, kā atbildēt uz potenciālā darba devēja svarīgo jautājumu. "Stāstot par sevi, kandidāts iegūst kontroli pār intervijas norisi un var veltīt īpašu uzmanību tiem karjeras aspektiem, kuri ir īpaši svarīgi jaunajam darba devējam," norāda Nevaza.
Kam pievērst uzmanību
Lai pienācīgi sagatavotos stāstījumam par sevi, nāksies pielikt ne mazums pūliņu.
Gatavojies iepriekš
Tavs uzdevums – nevis vienkārši uzskaitīt savas biogrāfijas faktus, bet saistoši pastāstīt par sevi. Pie tā jāpiestrādā iepriekš.
Lai izstāstītu labu stāstu, pirmkārt, pavaicā pats sev, ar kuriem karjeras sasniegumiem tu īpaši lepojies un kā tie izceļ tavas spēcīgās puses. Kuras no šīm īpašībām tev noderēs nākotnē?
Neesi banāls. "Jebkurš pateiks, ka viņš ir gudrs, strādīgs un prot sasniegt izvirzītos mērķus. Tā vietā pastāsti par unikālām iezīmēm, īpašībām, kuras tevi atšķir no citiem. Kāpēc tās ir tik svarīgas tieši jaunajam darbam," rekomendē Nevaza.
Kā savākt vairāk piemēru par saviem sasniegumiem? Piemēram, parunā ar bijušajiem kolēģiem, partneriem, draugiem – viņi palīdzēs atcerēties interesantus gadījumus, par kuriem tu pats vari būt jau piemirsis.
Ne mazāk svarīgi ir saprast, kāpēc vispār uzņēmums meklē jaunu darbinieku konkrētajā amatā. "Patiesībā darba intervijā tev vaicā: "Kā tu mums vari palīdzēt?" Ja esi atnācis iepriekš sagatavojies, tad jau zināsi, kas ir vajadzīgs potenciālajam darba devējam," ir pārliecināts Džoss Dūdijs, bijušais laika menedžeris personālvadībā un personīgās izaugsmes treneris, kurš apmācījis klientus, kā runāt par algas pieaugumu.
Ko sevī ietver iepriekšēja sagatavošanās? Eksperts rekomendē uzmanīgi izpētīt vakances aprakstu, pameklēt internetā papildu informāciju par konkrēto uzņēmumu, pamēģināt atrast tavu nākamo kolēģu blogu ierakstus. "Tavs mērķis – saprast, ar ko nodarbojas uzņēmums, kādi ir tā mērķi, ar kādām grūtībām tas saskaras ceļā uz mērķu sasniegšanu," norāda Dūdijs.
Nepieļauj tipiskas kļūdas
Intervētājs gan jau ir iepazinies ar tavu CV, tāpēc nevajag lieku reizi pārstāstīt tā saturu. "Nepietiks ar to, ka teiksi: man ir, lūk, kāda pieredze, izglītību esmu ieguvis tur vai citur, man ir tādi un šādi sertifikāti, esmu strādājis pie tādiem un šādiem neparastiem projektiem. Vairums pretendentu stāsta tieši par to, bet tas ir visvieglākais ceļš. Mēs instinktīvi sākam uzskaitīt visu to, kas jau ir norādīts CV," uzsver Dūdijs.
Bet šādā veidā tu pieļauj kļūdu un palaid garām iespēju pastāstīt par sevi kaut ko jaunu. "Nav vērts "uz intervētāja galvas uzliet" pārāk daudz informācijas par sevi," iesaka speciālists.
Skaidri formulē galveno domu
Eksperts arī iesaka stāstījumu par sevi veidot, balstoties uz galvenajiem apgalvojumiem, minot kādus trīs pierādījumus tam. Piemēram: "Esmu pārliecināts, ka man ir labas uzņēmējdarbības prasmes. Man ir ievērojama pieredze šajā jomā. Mani interesē šī pozīcija, jo tā man sniegs iespēju attīstīt tālāk savas prasmes".
Lai kaut kā izceltos starp pārējiem darba meklētājiem, tev ir jāpārliecina intervētājs, ka tava pieeja paaugstinās darba kolektīva produktivitāti.
Ir svarīgi jau iepriekš uzzināt, kādus uzdevumus risina tava nākamā komanda, un runāt tieši par to, ko menedžeri vēlas dzirdēt.
Pievērs uzmanību: tu daudz būsi pastāstījis par sevi, bet visa šī informācija tieši attiecas uz darba kolektīva, kuram vēlies pievienoties, izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem.
Uzreiz aprakstot galveno stāsta domu, tu intervētājam parādi, kam vispirms pievērs uzmanību. Sabīne Nevaza atklāj piemēru no savas pieredzes: "Es teiktu, ka man piemīt trīs īpašības, kuras nospēlējušas īpaši svarīgu lomu manā karjerā, un tās būtu ļoti noderīgas (jaunajā amatā). Minēšu piemēru. 2017. gadā mēs saskārāmies ar krīzi (stāsts par krīzi). Problēma bija (kāda?). Tikt galā ar krīzi man palīdzēja tieši šīs īpašības – (kādā veidā?). Tieši tāpēc es tās uzskatu par savām stiprajām pusēm".
Nevelc garumā savu stāstījumu par sevi
"Lai klausītāji nepagūtu zaudēt interesei, pacenties, lai tavs stāstījums aizņemtu aptuveni minūti. Maz ticams, ka īsākā laika sprīdī tu pagūtu pastāstīt par visu svarīgo, bet ja vilksi garumā, tava atbilde sāks pāriet monologā," iesaka Hamfrija.
Un kāds rezultāts?
Protams, nāksies attīstīt emocionālo intelektu, lai saprastu, cik lielā mērā esi ieinteresējis intervētāju. Pacenties sajust auditorijas noskaņojumu. Svarīgi, lai menedžeri, kas vada interviju, skaidri saprastu tavu galveno domu. Nesakarīgs stāsts "par visu" parāda, ka pretendentam nav pilnīga priekšstata pašam par sevi.
Izvēloties darbavietu, ar vienkāršu sludinājumu vairs nepietiek – arvien lielāku uzmanību pievēršam kopīgām vērtībām, modernai darba videi, personīgajai izaugsmei un citiem faktoriem. Lai ļautu darba devējiem un darba ņēmējiem satikties, "Delfi" piedāvā platformu #darbavietas – ērtu, pārskatāmu un uzticamu vietni, kur iepazīt uzņēmumus un aktuālās vakances tajos.
Turpinājumā lasi vēl dažādu speciālistu padomus par to, kā iespējami veiksmīgāk startēt darba intervijā – ko teikt, ko neteikt, kā pareizāk runāt par atalgojuma apmēru.
Ķermeņa valodas triki, kas palīdzēs atstāt lielisku pirmo iespaidu
Patikt visiem jau no pirmā satikšanās mirkļa? Iespējams, tas skan pārāk labi, lai būtu patiesība. Un galu galā – vai tas vispār ir vajadzīgs? Tomēr tādās situācijās kā darba intervija, nozīmīgas biznesa pārrunas vai diskusija akadēmiskajā vidē ar profesionalitāti un jomas pārzināšanu ne vienmēr pietiek. Jāprot arī komunicēt tā, lai apkārtējiem tava klātbūtne būtu patīkama. Kā to izdarīt?
Sešas kritiskas kļūdas darba intervijas laikā un kā iemācīties atstāt labu iespaidu
Tu aktīvi meklē darbu, tomēr nemitīgi saņem atteikumus un nesaproti kāpēc. Acīmredzot, palaid garām kaut ko svarīgu, bet ko tieši? Palūkosim, kādas ir sešas izplatītākās kļūdas, ko cilvēki pieļauj darba intervijas laikā.
Kā iegūt sapņu darbu attālinātā darba intervijā. Vērtīgi eksperta ieteikumi
Gads jau iešūpojies un varbūt pienācis laiks īstenot savas iepriekšējā gada ieceres – beidzot atrast sapņu darbu, vai uz kādu laiku pārcelties uz citu valsti. Ar ko sākt? Pirmkārt, neierobežot savas vēlmes un skatīties plašāk, jo attālinātā darba apstākļos birojs var būt visa pasaule. Otrkārt, sākt plānu īstenot soli pa solim. Pēc īstā darba sludinājuma atrašanas un pieteikšanās vakancei būtiski ir rūpīgi sagatavoties intervijai.
Darbinieki ar maziem bērniem – slimības lapu 'klienti', kas sarežģī dzīvi?
Mēdz teikt – nekas šajā dzīvē nav mūžīgs. Un bērna kopšanas atvaļinājums (BKA) nav izņēmums. Lai gan šis, neapšaubāmi, ir viens no skaistākajiem dzīves notikumiem, darbinieks ar mazu bērnu uz rokām vairs nav tas pats censonis, kurš pirms laba laiciņa izgāja pa biroja durvīm. Bērni slimo, un tas nav noslēpums. Vecāku klātbūtne viņiem nepieciešama daudz un bieži, kas tiešā veidā var ietekmēt sniegumu darba stundās. Lai gan jautājumi par ģimenes stāvokli ir aizliegti ar likumu, darba vidē vēl aizvien šādi gadījumi nav retums, jo arī darba devējam ir savi plāni, un dažādās problēmsituācijas nevairo vēlmi ņemt darbā jaunās māmiņas. Un tad atteikumam seko atteikums, nereti atstājot sievietes bezspēcīgā situācijā.
Pazīmes, kas liecina – pastāv liela iespēja tikt pie kārotā darba
Pēc darba intervijas cilvēka dabā ir savu prātu nodarbināt ar jautājumiem par to, cik labu iespaidu izdevies atstāt. Intervētājs teica, ka priecājas ar tevi iepazīties, bet ko tas īsti nozīmē? Vai šī frāze apstiprina, ka jaunais amats teju jau kabatā? Šī "spēlīte" var pamatīgi saputrot galvu, jo patiesībā ne vienmēr atvadas uz pozitīvas nots garantē uzvaru.
Attālinātajās darba intervijās pretendenti ir neizdevīgākā situācijā, noskaidrojuši pētnieki
Nesens pētījums rāda, ka darba intervijās tiešsaistē, piemēram, caur "Zoom" vai "Skype" platformu, darba meklētāju sarunu vadītāji novērtē zemāk nekā, ja intervija ir klātienē. Uzzini arī, kā darba intervijas notiek portālā "Delfi.lv".
Pazīmes, kas liecina – jaunā darba vieta būs toksiskuma perēklis
Pārejot no vienas darbavietas uz citu, ceram sagaidīt labākas dienas. Reizēm šis scenārijs piepildās, reizēm – pat ne tuvu, liekot šaustīt sevi par greizi pieņemto lēmumu. Bet, vai no šāda gala rezultāta varēja izvairīties? Kā norādā "Huffington Post" aptaujātie eksperti, atbilde ir apstiprinoša. Pats svarīgākais jau darba intervijas laikā pievērst uzmanību tā sauktajiem sarkanajiem karogiem, kas liek visnotaļ droši spriest – jaunā darba vide ar priekšniecību un kolēģiem priekšgalā dēvējama par toksiskuma perēkli.
CV nav kopotie raksti! Biežāk pieļautās kļūdas dzīves aprakstā
Lai arī netrūkst paraugu un piemēru, kā noformēt dzīves aprakstu jeb CV (Curriculum Vitae), kādu informāciju tajā iekļaut, bet ar ko jābūt uzmanīgiem, arvien kā īlens no maisa izlien kļūdas, kas atkārtojas. Atkal un atkal. Tādēļ apkopojām ieteikumus, kā padarīt CV kvalitatīvāku un samazināt iespēju, ka personāla speciālists jau pirmajās sekundēs to ieliks kastītē "neder".
Klusēšana – zelts? Ko labāk neteikt darba intervijas laikā
Darba meklējumi, vēl jo vairāk – darba intervijas –, allaž ir satraucošas. Ikvienam gribas parādīt sevi no labākās un stiprākās puses, taču nereti pat šķietami nelieli sīkumi var iegāzt topošā darba devēja acīs. Lai tā nenotiktu, skaidrojam, ko darba intervijā labāk paturēt pie sevis.
Ko neteikt darba intervijā, lai nevajadzīgi nepārcenstos
Lai intervijā parādītu sevi no labākās puses, nepieciešams tai pienācīgi sagatavoties – vairākas reizes skaļā balsī jau mājās nodeklamēt atbildes uz izplatītākajiem jautājumiem, kā arī atsvaidzināt pārliecināšanas un ieinteresēšanas veidus. Taču, gribot kā labāk, cilvēki nereti pārcenšas, tāpēc "Business Insider" eksperti norādījuši, kuras frāzes darba intervijās labāk paturamas pie sevis.
Liktenīgas kļūdas, kuras noteikti ikvienam sanācis pieļaut darba intervijā
Lai gan kļūdīties ir cilvēcīgi, neviens nevēlas piedzīvot liktenīgas neveiksmes darba intervijā. Tieši tāpēc, iedvesmojoties no "Forbes" karjeras ekspertiem, esam izvirzījuši piecas kļūdas, pie kurām piedomāt, dodoties uz šo zīmīgo sarunu.
Padomi, kā darba intervijā gudri runāt par atalgojumu
Viens no kutelīgākajiem mirkļiem darba intervijas laikā ir brīdis, kad tiek runāts par atalgojumu. Kurš gan negribētu nopelnīt visas pasaules naudu? Lai arī naudas jautājuma apspriešana ir visai delikāta tēma, ikvienam jāprot par sevi pastāvēt. Kā to izdarīt? Iedvesmojoties no "Business Insider" karjeras ekspertiem, piedāvājam pāris knifus!
Jautājumi, ko labāk neuzdot darba intervijā
Kutelīgais process – darba intervija. Tā var kļūt divtik neveiklāka, ja nebūsi kārtīgi sagatavojusies, kā arī uzsāksi tematus, kas nenāks par labu tev pašai. No kuriem jautājumiem labāk darba intervijā izvairīties? Lūk, turpinājumā!