Vivjena Vestvuda mācīja iepirkties retāk un tērpus valkāt biežāk, bija panku karaliene, dumpiniece un politiskā un sociālā aktīviste gan modē, gan protestu gājienos. No 18. maija Modes muzejā apskatāma unikāla viņai veltīta izstāde "Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija".
"Šī ir izstāde, kas jāredz! Rīdziniekiem un Rīgas viesiem ir unikāla iespēja redzēt vairāk nekā 40 Vivjenas Vestvudas tērpus. Tiem, kas jau pazīstami ar Vestvudas pieeju modei, šī ir iespēja iedziļināties detaļās, savukārt tos, kas vēl tikai iepazīsies ar Vestvudas radīto, es apskaužu: šie slavenās dumpinieces radītie apģērbi jūs aizkustinās, sajūsminās, izbrīnīs un varbūt arī mazliet kaitinās… Vestvudas darbi ir oriģināli, atpazīstami un neticami skaisti," stāsta Modes muzeja vadītāja Natālija Muzičkina.
Dāma Vivjena Vestvuda (1941.–2022.) bija dumpiniece un vienlaikus kļuva par britu modes klasiķi. Viņa radīja panku estētiku, aktualizēja britu tartanu un tvīdu, dievināja korsetes, un visas šīs dizaina šķautnes var novērtēt izstādē, kas tapusi sadarbībā ar britu kolekcionāru Lī Praisu. Viens no izstādes moto ir pašas dizaineres teiktie vārdi: "Dzīve ir daudz labāka, ja tu valkā iespaidīgas drēbes."
Izstādē apskatāmi tērpi no ikoniskām un modes vēstures zelta fondā ierakstītām kolekcijām:
Vestvudas un Malkolma Maklārena pirmā oficiālā kolekcija "Pirate" (1981), kuras tērpi šobrīd ir pieejami tikai izsoļu namos.
Britu stila kolekcijas "Time Machine" (1988. gada rudens/ziema), "Anglomania" (1993. gada rudens/ziema), "On Liberty" (1994. gada rudens/ziema) un citas.
Kolekcijas 18. gadsimta franču rokoko motīvos "Portrait" (1990. gada rudens/ziema), "Dressing Up" (1991. gada rudens/ziema), "Salon" (1992. gada pavasaris/vasara) un citas.
Īpaši akcentējama ir izstādē prezentētā vīriešu tērpu izlase. To vidū ir virkne leģendāro panku stila "bondāžas" kostīmu, kā arī izcili skotu tvīda un tartana piemēri. Apskatāmi arī tērpi, kuru auduma krāsu salikums ir tehniski tik sarežģīts, ka izstrādājumā ir norādīts konkrēta audēja vārds.
Būtiska tēma, kurai Vestvuda aizvien vairāk pievērsās mūža otrajā pusē, bija politiskais aktīvisms, kā arī aicinājumi aizdomāties par klimata pārmaiņām un patēriņa kultūru, kas samazina mūsu planētas resursus un to piesārņo. Izstādē ir pārstāvētas Vivjenas Vestvudas politiskās un sociāli aktīvās kolekcijas "Propaganda" un "56", kas atspoguļo dizaineres vēlīnā posma darbu.
Izstādes tērpi un aksesuāri ir daļa no brita Lī Praisa (Lee Price) privātās kolekcijas. Būdams kaismīgs dizaineres fans jau kopš 13 gadu vecuma, Lī pusaudža gados savu kabatas naudu tērēja, lai aizbrauktu uz Londonu un nopirktu kaut ko no Vestvudas tērpiem. Ar neatlaidību viņam izdevās iegūt darbu leģendārajā Vestvudas veikalā "World’s End". 1998. gadā Lī Praiss kļuva par "Westwood" Līdsas veikala vadītāju. Pašlaik Lī dzīvo Lionā (Francijā) un turpina papildināt un pilnveidot savu kolekciju, kas jau piedalījusies vairākās izstādēs Skandināvijā, Francijā un Lielbritānijā.
"Manā skatījumā Vestvuda iemieso britu mantojumu," stāsta Lī Praiss. "Es uztveru viņas radīto apģērbu kā nākotnes dārgumus – un es esmu kā savdabīgs šo apģērbu aizbildnis, kas par tiem rūpējas. Brīnišķīgākais visā ir tas, ka Vestvudas kolekcija nekad nebūs pabeigta – vienmēr ir vēl kaut kas, ko darīt, ko atrast – tie ir nebeidzami svētā Grāla meklējumi."
Apmeklētājiem izstāde "Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija" būs atvērta no 18. maija. Izstādi papildina skaņu celiņš – dažādu laikmetu un desmitgažu britu mūzika, no Henrija Pērsela līdz "Sex Pistols". Tāpat būs iespēja video uzzināt vairāk par panku subkultūru.