Piekritusi mazmeitas, modes lietpratējas, organizētai pārģērbšanās spēlei, kāda vecmāmiņa no Zambijas laukiem kļuva par interneta sensāciju un stila ikonu.
Aptuveni 80 gadus vecā Mārgreta Čola kļuvusi par stila ikonu, viņas modīgajam "Instagram" kontam "Legendary Glamma" (latviski – "leģendāra glamūrīga vecmāmiņa") seko 89 tūkstoši cilvēku, kuri jūsmo par viņas košajām modes fotogrāfijām. "Šajos tērpos es jūtos citādāk – jauna un dzīva, tā, kā nekad agrāk neesmu jutusies," Čola atklāja intervijā BBC. "Es jūtos tā, it kā varētu iekarot pasauli!"
Čolas kundzi uzaudzināja vecvecāki, līdz 12 vai 13 gadu vecumam viņa apmeklēja skolu, taču finansiālu apsvērumu dēļ bija spiesta apprecēties ar 30 gadus vecu vīrieti. Viņai piedzima trīs bērni, taču laulība izrādījās smags slogs – Mārgreta sāka pārmērīgi lietot alkoholu un galu galā no vīra izbēga. Lai gan šī pieredze viņu joprojām vajā, negaidītā pasaules mēroga slava ir atgriezusi viņai dzīvesprieku. "Tagad es varu pamosties ar mērķi, zinot, ka cilvēkiem visā pasaulē patīk mani redzēt," saka Čola.
Slavas mirklis uzplauka 2023. gadā līdz ar divu nedēļu foto sēriju "Granny", ko radīja Čolas mazmeita, stiliste Diāna Kaumba, kura dzīvo Ņujorkā. Ideja dzima Kaumbas vizītes laikā Zambijā, kur viņa bija ieradusies pieminēt sava tēva nāves otro gadadienu. Tieši tēvs bija tas, kurš viņu iedvesmoja aizrauties ar modi, jo vienmēr bija labi ģērbies.
Ciemošanās laikā Kaumba saprata, ka nebūs paspējusi pati uzvilkt visus rūpīgi atlasītos tērpus, ko bija paņēmusi līdzi, un piedāvāja vecmāmiņai (jeb "Mbuya" bembu valodā) tos uzlaikot. Čola, kura nebija aizņemta, piekrita, sakot: "Kad es nomiršu, jums manis pietrūks. Vismaz šādā veidā jūs mani atcerēsieties."
Diāna Kaumba pati izmēģināja vecmāmiņas kreklu un tradicionālo "chitenge" – rakstainu auduma gabalu, kas tiek aptīts ap vidukli. Savukārt Čolas kundzes pirmais tērps kā modelei bija sudraba krāsas bikškostīms. "Es domāju, ka būtu interesanti ietērpt viņu augstās modes apģērbos un pēc tam nofotografēt viņas dabiskajā vidē," stāsta mazmeita.
Par dabisko vidi izvēlēta ferma Desmit jūdžu (10 Miles) ciematā uz ziemeļiem no Zambijas galvaspilsētas Lusakas. Čolas kundze visbiežāk tiek fotografēta ārā, bieži vien sēžot elegantā koka krēslā vai guļot uz ādas dīvāna. Fonā ainavas papildina ķieģeļu ēkas ar metāla jumtiem, uzarti lauki, mango koki un kukurūzas plantācijas, kas piešķir fotogrāfijām autentisku lauku šarmu.
"Kad publicēju pirmo fotogrāfiju, jutos satraukta," atceras Diāna Kaumba. "Uz 10 minūtēm noliku telefonu malā, un tikmēr jau bijām saņēmuši 1000 "patīk". Es biju pārsteigta – komentāri plūda straumēm, un cilvēki pieprasīja vēl." 2024. gada aprīlī tika publicēta īpaša fotosesija, kurā vecmāmiņa bija tērpusies sarkanā sporta zīmola "Adidas" kleitā, vairākās zelta kaklarotās un ar mirdzošu dārgakmeņu kroni galvā.
"Es biju pārsteigta, ka tik daudziem cilvēkiem visā pasaulē patīku," atzīst Margreta Čola, kura precīzu vecumu nezina, jo viņai nav dzimšanas apliecības. "Nedomāju, ka šādā vecumā spēšu radīt tik lielu ietekmi."
Margretas Čolas fotosesiju garderobe visbiežāk izceļas ar spilgtām krāsām, dažādu faktūru un stilu drosmīgu sajaukumu. Piemēram, viņa var būt tērpusies koši zaļā futbola kreklā, kas apvienots ar daudzslāņainu, sarkanu volānkleitu. Viņas tēlu papildina zilas un zaļas, mirdzošas virsdrēbes, kas saskaņotas ar čūskas motīvu kaklarotu un rokassprādzi.
Viņas personīgais favorīts ir džinsi, grafisks T krekls ar pašas sejas attēlu un blondā parūka. Šī izvēle ir īpaša, jo līdz cienījamam vecumam viņa nekad nebija valkājusi ne džinsus, ne parūku. Mazmeita slavē vecmāmiņas drosmi un grāciju, kas ļauj viņai pārliecinoši iznest eklektiskas un maksimālisma piesātinātas kombinācijas, vienlaikus saglabājot jautrību un individualitāti.
Fotosesijās Margretas Čolas personība un dzīvesstāsts tiek atainoti, izmantojot simboliskus priekšmetus. Dažos kadros viņa tur rokās savu iemīļoto radio, kas viņai vienmēr ir līdzās, pat gultā. Citās bildēs redzams "ibente" – garš koka spieķis, ko viņa gadiem izmantojusi prosas, kukurūzas un citu produktu sasmalcināšanai. Kadros vēl ir pīpe, metāla tējas krūze, kā arī pāri krēsla malai uzkarināts "mbaula" – tradicionāls cepšanas rīks, kas Zambijā bieži noder ēdiena gatavošanai, īpaši elektrības padeves traucējumu laikā.
Kaumba pauž cerību, ka "Vecmāmiņu sērija" apliecinās vecāka gadagājuma cilvēku nozīmīgumu un spēju iedvesmot. Viņa uzsver, cik svarīgi ir kopīgi veidot atmiņas, jo tas ir veids, kā atstāt savu vēstījumu nākamajām paaudzēm. "Nenorakstiet viņus. Mīliet viņus tāpat vien līdz galam, jo atcerieties – mēs kādu dienu būsim tādi paši kā viņi," viņa piebilst.