Pētot aksesuārus un rotaslietas pēdējā laika slavenāko dizaineru modes skatēs, pamanāmas vairākas aktuālas rotu tendences:
- Tautiskums un keramikas kaklarotas ar nelieliem attēliem, kas var tapt arī pašu spēkiem - krāsainas un neatkārtojamas. (Dolce & Gabbana)
- Garas un krāsainas tirkīzkrāsas krelles, iespējams, ar kristāliem. (Ralph Lauren)
- Lielas marmorveida pērles aprocēs un kaklarotās. (Chanel)
- Aproces, kas tiek vilktas virs plāniem cimdiem vai apģērba piedurknēm un papildinātas ar dārgakmeņiem, kristāliem, tauriņiem, dzīvnieku motīvi un sudrabs. (Valentino)
- Dārgakmeņu piespraudes (arī vīriešiem pie žaketēm). (Giorgio Armani)
- Krāsainas ķēdes, kaklarotas, auskari, kas, iespējams, izskatās pat pārāk vienkārši, toties vasarīgi. (Gucci)
- Dimanta auskari, lielas sudraba stīpas, kas nedaudz atgādina lustras. (Luis Vuitton)
- Zeltlietas spalvas formā, zelta ķēdītes (Balenciaga)
Latvisku rotu mode 2013
Bet kas tad šogad patīk latviešiem un kā rotas vasarai un pavasarim izvēlas Latvijas sievietes, jautājām "3wind knots" rotu autorei un dizainerei Sigitai Trukšānei, kura pastāstīja, ka "Modē ir personas individualitāte un rotas, kas to tikai izceļ, to lieliski var panākt ar rotu personalizēšanu, kad ar rotām cilvēks izceļ savu iekšējo būtību. Svarīgs ir ne tikai pats izstrādājums, bet arī stāsts un nozīme, kas pavada rotu. Pamatojoties uz vēstījumu, kuru nes rota, cilvēki izvēlas sev atbilstošāko. Rotas neatkarīgi no to izmēra un krāsas ir var būt ļoti intīmas, to nozīmi un stāstu zina tikai pats nēsātājs. Rota var būt izveidota minimālismā vai arī var būt kliedzoša, bet svarīga ir tās nozīme, kuru zina tikai nēsātājs. Uz rotas nav jābūt skaļi rakstītiem vārdiem : mīlestība, aizsardzība, spēks u.t.t., rota to var simbolizēt, bet apkārtējie to neredz, to zina tikai pats rotas nēsātājs."
Kā novērojusi Sigita, pēdējā laikā latvieši novērtē iespēju arī paši piedalīties rotu tapšanā, vēlāk tādas rotas var tapt arī par lielisku dāvanu mīļajiem, piemēram, saverot vienā rotā savus vai tuvinieka iniciāļus, iegravējot vārdus, kas īpaši bieži tiek darīt, dāvājot rotas bērniem.
Sigita rada rotas ar senām zīmēm, pilnveidotā un mūsdienīgā dizainā, kas arī ir ļoti populāras. Pie tam šādas rotas labprāt iegādājas arī Lielbritānijas un Vācijas pircēji, jo cilvēki meklē ko citādu, ko neredzētu, kaut ko tādu, kam ir senas tradīcijas un savs stāsts.
Interesanti, kā sev rotas izvēles rotu meistari? Jautājām to Sigitai un viņa atbild: "Rotas es sev izvēlos pēc noskaņojuma. Liela nozīme ir rotu kvalitātei. Man pašai ļoti patīk dažādu citu kultūru rotas no Ziemeļ- un Dienvidamerikas, Tuvajiem un Tālajiem Austrumiem, tām nav jābūt izteikti tradicionālām, bet vienmēr var atrast rotas ar nozīmi un tās nes pamatīgu stāstu un bagāžu. Piemēram, rotas no Tuviem Austrumiem , kur iestrādāta "velna acs" vai "hamsa" simbolika, brazīliešu veiksmes lentas vai roka ar pigu un itāļu koraļļu piekariņi piparu čilli formā u.t.t."
Spilgtas rotas, kas izceļ personību
Rotu zīmola "MIAU" dibinātājs Gatis Elziņš novērojis, ka šajā vasarā ir aktuālas spilgtas rotaslietas, kas izceļ personību. Spilgtums var izpausties gan to lielumā, gan to krāsainībā, gan siluetā. Šovasar modē atgriežas krāsainas puķes, kas ir veidotas sudrabā ar krāsainu polimēru vai emalju. Tāpat arvien lielāku uzvaras gājienu modē svin lieli un krāsaini puķu silueti, kas izgatavoti no jebkā, tikai ne no metāla. Tai pat laikā jāuzsver, ka rotās dominē minimālisms un vienkāršība, pat, ja tiek izmantoti dārgi izejmateriāli. Juvelieri cenšas pārsteigt ar jauniem un inovatīviem tehnoloģiskiem risinājumiem, ideju.
Interesanti, ka arvien vairāk visā pasaulē sāk novērtēt ar rokām darinātas rotas - vai tās ir rokdarbnieču radītas skaistas mākslīgo pērļu rotas vai arī juveliera radīta rota no zelta un sudraba. Juvelieri visā pasaulē meklē arvien jaunus veidus, kā pārsteigt sievietes, izmantojot dabīgus, neapstrādātus materiālus. Piemēram, aktuāli ir neapstrādāti dimanti, kas nezinātājam asociēsies ar tumšu akmeni no granīta. Rotās parādās koks. Tāpat dzeltenā un sarkanā zelta vietā pircēji dod priekšroku vienkāršāka izskata materiāliem, piemēram, baltajam zeltam.
Neskatoties uz kritumu pēdējo mēnešu laikā, zeltam pieturas augsta cena pasaules biržās, tāpēc arvien vairāk juvelierizstrādājumu nami meklē risinājumus, kā piedāvāt rotas par saprātīgām cenām. Lai samazinātu cenu, arvien vairāk tiek piedāvātas izskata ziņā vienkāršākas rotas, kas izgatavotas ne tikai no zelta, bet kombinācijā ar citiem materiāliem. Tiek piedāvātas zelta un sudraba, zelta un ādas, zelta un kaučuka kombinācijas, u.tml. Zelta rotas tiek izgatavotas līdzīgi mežģīņu musturam, kas nodrošina mazāku materiāla izmantošanu.
Vasara ir bildināšanas un precību laiks. Tāpēc pieaug pieprasījums saderināšanās un laulību gredzeniem. Latvijā vīrieši izvēlas tipiskus saderināšanas gredzenus - dzeltenā vai baltā zelta gredzenus ar mazu dimanta aci. Savukārt laulību gredzenu jomā pēdējos gadus vērojams patīkams pārsteigums - arvien vairāk pieaug to īpatsvars, kas vēlas oriģinālus, sev gatavotus gredzenus.
FOTO: Dolce&Gabbana vasaras 2013 apģērbu kolekcija: