Ja vien ir iespēja aplūkot pasaulē novērtētus un atzītus darbus jebkādā mākslas jomā, šāda iespēja ir jāizmanto, tāpēc uzzinot par ekspozīcijas viesošanos Rīgā, bija skaidrs, ka arī ''Māja&Dārzs'' lasītāji ir pelnījuši ielūkoties izstādes notiekošajā un uzzinātu, kas šobrīd aktuāls pieejams laikmetīgajā dizainā. Izstādē ''Edra in Raw'' ir eksponēti slavenākie ''Edra'' dizaina rūpnīcas modeļi un demonstrētas unikālās patentētās ražošanas procesa detaļas, kas noteikti raisa pārsteigumu, zinot to, ka mūsdienās it visu novērtēto cenšas atdarināt, taču nav iespējams atdarināt to, kas ir unikāls un neatkārtojams, tāpēc slaveno darbu autori it nemaz nebaidās parādīt tautai ''kas lācītim vēderā''.
Izstādē ir skatāmas mēbeļu konstrukcijas, materiāli un tehnoloģiskie eksperimenti, kas ir rūpnīcas globālā veiksmes stāsta pamatā. Paralēli priekšmetu ekspozīcijai, savu veikumu prezentē Latvijas modes industrijas talantīgākie jaunie mākslinieki, demonstrējot Latvijas Mākslas akadēmijas diplomandu skates ''Portāls'' darbus, kas ļoti harmoniski iekļaujas izstādes kopējā atmosfērā.
Bieži vien izstādes cilvēkos raisa dalītas jūtas, jo nedrīkst nekam pieskarties, viss šķiet tik sterils un tīrs, ka cilvēcīgajām emocijām nemaz nav vietas, taču izstāde ''Edra in Raw'' noteikti nav stāts par to. Šeit ir ekskluzīva iespēja ne tikai apskatīt leģendāros dizaina darbus, bet arī ielūkoties to tapšanas aizkulisēs un pat iemēģināt to ērtību. Tā kā izstādēs ne reizi vien esam sevi pieķēruši pie domas ''viss jau ir ļoti skaisti, taču kur paliek praktiskums?'', tad šeit par to katrs pats var pārliecināties. Starp citu, ērtība, ko sniedz lielākā daļa šeit eksponēto dizaina darbu, patiesi ir katra centa vērta, ne velti dažu dīvānu struktūras ir pat patentētas.
Pēc iespaidiem bagātās izstādes no atmiņas nevar pazust Francesco Binfaré filozofijas īstenojums par dīvānu, kuru nav paredzēts obligāti likt pie sienas (skatīt zemāk attēlā). Ja vienmēr ierasts redzēt un pašiem izmēģināt dīvānus, kas ir novietoti stūrī vai pie sienas, tad šis risinājums apgāž visus stereotipus, atspoguļojot to, ka dīvāns ir pelnījis pieeju no visām pusēm. Šis pieminētais dīvāns ''Flap'' konstrukcijas veidā ir pirmo reizi apskatāms Latvijā, izmēģinot, kā konstrukcijas transformējamas, kā dīvāns var tikt pārvērsts par gultu vai pavisam citādāku sēdmēbeli. Kā iepazīstināja izstādes organizatori, tad šī dīvāna konstrukcija ir patentēta, turklāt tā sastāv no 180 detaļām, radot vienu no industrijas revolucionārākajām sēdmēbelēm.
Iespaidīga ir arī Francesco Binfaré radītā sēdmēbele ''Gran Khan'' (skatīt zemāk attēlā), kas atšķiras ar izpildījumu – gluži kā sega ir pārklāta pāri āda. Lai arī izpildījums ir gaužām vienkāršs, neko tādu līdz šim neviens nebija iedomājies, un lūk, arī rezultāts – izcils darbs ne mazāk izcilā izpildījumā.
Oriģināls izpildījums noteikti piemīt arī Fernando & Humberto Campana radītajam krēslam ''Favela'' (skatīt zemāk attēlā), kas veidots no neskaitāmām koka detaļām. Kas ir pats interesantākais, krēsla sastāvdaļas ir tikai koks un mazās nagliņas, šeit nav nekādas papildus konstrukcijas, tāpēc pirmais iespaids rodas tāds, ka krēsls pēc pirmās apsēšanās varētu arī sabrukt, tomēr par to pārliecinājāmies, ka šis dizaina darbs kalpo arī praktiskiem nolūkiem. Interesants ir arī šī krēsls rašanās stāsts, kas saistīts ar lielpilsētu graustu mikrorajoniem, kur viss nepieciešamais top no neiedomājamām lietām. Tieši tāpēc mākslinieki arī radījuši krēslu teju vai no nekā, taču rezultāts ir pārsteidzoši gaumīgs un radošs. Tas atkal un atkal pierāda vien to, ka iedvesma atrodas visur mums apkārt un pat graustu mikrorajonos var ieraudzīt kaut ko tādu, kas sniedz impulsus ideju īstenošanai.
Vēl kāds neparasts dizaina šedevrs ir ''Vermelha'' krēsls ar neparasto sarkano auklu pinumu. Krēsls veidots no divām sastāvdaļām - metāla karkasa un pus kilometra garas auklas, kas nebūt nav samudžināta, bet gan īpašā tehnoloģijā austa, ko pieprot tikai viens speciālists. Kā izrādās, viena krēsla tapšanas ilgums esot 3-4 dienas, tāpēc šo roku darbu vien ir vērts aplūkot klātienē.
Par izstādē aplūkojamo un tur iepazīto varētu stāstīt vēl un vēl, taču to visu ir divtik interesanti iepazīt tad, ja tas viss ir aplūkots no visām pusēm pašu acīm, tāpēc aicināti izmantot šo vienreizējo iespēju un doties uz ''Edra in Raw'' izstādi.
Dizaina izstāde ''Edra in Raw'' ir apskatāma ''xcelsior'' dizaina telpā Rīgā, Raņķa dambī 1, darba dienās no plkst. 10.00 līdz 19.00. Ieeja izstādē ir bez maksas.